Utsläpp innan jobbet ? Duscha ? Allergier ?

Jag tycker att jag fullkomligt stinker häst efter en kort stund i stallet. Har jag haft ridhjälm på mig luktar håret jättemycket.
Är inte så bekymrad över allergier men vill inte lukta illa.

På vintern kan det funka att ha mössa med håret helt instoppat. Nu på sommaren när hästsrna går ute på bete och stallet är tomt så har det varit lugnt sålänge jag inte har ridit.

I min erf beror det på väldigt mycket på hur stallet är byggt och vad strö hästarna står på tex.

Äldre trästall och halmbäddar tex, så är lukten väldigt mer prominent än nyare stall med högt i tak, mer planerad ventilation och spån som strö. Som exempel.
 
I min erf beror det på väldigt mycket på hur stallet är byggt och vad strö hästarna står på tex.

Äldre trästall och halmbäddar tex, så är lukten väldigt mer prominent än nyare stall med högt i tak, mer planerad ventilation och spån som strö. Som exempel.
Jaså är det ju. Men just det här med ridningen och hjälmen kommer man ju inte ifrån. Min hjälm är rätt ny och luftig osv men jäklar sp mkt det luktar om håret efter ridning!

Jag har även blivit känsligare för höstlukten efter många år utan häst. Förr var nog min näsa lite van på ngt sätt, nu tycker jag att det luktar på ett annat sätt..
 
Jaså är det ju. Men just det här med ridningen och hjälmen kommer man ju inte ifrån. Min hjälm är rätt ny och luftig osv men jäklar sp mkt det luktar om håret efter ridning!

Jag har även blivit känsligare för höstlukten efter många år utan häst. Förr var nog min näsa lite van på ngt sätt, nu tycker jag att det luktar på ett annat sätt..
Supertunn mössa under hjälmen?
 
Jaså är det ju. Men just det här med ridningen och hjälmen kommer man ju inte ifrån. Min hjälm är rätt ny och luftig osv men jäklar sp mkt det luktar om håret efter ridning!

Jag har även blivit känsligare för höstlukten efter många år utan häst. Förr var nog min näsa lite van på ngt sätt, nu tycker jag att det luktar på ett annat sätt..

Är nog även det individuellt tror jag 😄

Jag har tex väldigt torrt hår och fluffigt (lockigt med tjockare strån) . Upplever att det inte alls drar till sig lukt något särskilt alls - inkluderar då givetvis andras upplevelser.
 
Jag är själv allergisk men duschar inte på morgonen. Jag tar på mig stallkläder, släpper ut och sen tvättar jag av mig o byter om.
 
Jag tycker att jag fullkomligt stinker häst efter en kort stund i stallet.
Om så är fallet måste stallmiljön vara ganska dålig med mycket lukt och dålig luft tänker jag. Jag reagerar mycket ofta när jag är inne i andras stall att luften är extremt dålig och då sätter det sig i kläderna ordentligt. Mitt stall som under årstiden som är över nollan alltid står vidöppet luktar lite spån och hö, men det är ingen lukt som sätter sig. (Vårt ridhus har dock haft sjukt dålig luft och håret och kläder har stinkt unk efter två minuter därinne...)
 
Är hästallergiker och damm sedan små barnaåren men har häst ändå, men jag reagerar på mindre stall med sämre luft och om de inte är ordentligt mockat. Vi har nybyggt stall och där inne kan jag vara utan problem. Har inga större problem längre som vuxen men som sagt folk som vart i stall där det är dålig luft och luktar starkt klarar jag inte.
 
Vårt stall är också nästan nybyggt (Byggdes sommaren vi flyttade dit för 4 år sen :o), vi använder torv och ventilationen är väldigt bra. Så jag tycker inte alls det luktar mycket så vidare man inte har svettiga eller blöta hästar inne en längre tid. Alla fyra boxar hålls också rena (torv används) och man lämnar inte skit efter sig.

Men har verkligen slagits av hur STARKT det luktar i vissa stall och det sätter sig precis överallt. Hade även min häst på en lösdrift ett tag och trots att hästarna knappt använde stallet så satt sig doften i alla prylar och liknande. Inte så att det luktade dålig i sig, men doften var speciell och inget liknande som jag känt av i mitt stall.
 
Jag tycker inte mitt hår luktar, stallet är fräscht. Däremot skulle jag inte hänga min civila jacka i sadelkammaren tex, lukten av svettig häst från schabrak tex tycker jag inte man kommer ifrån.

men det är nog bara olika känslighetsnivåer.
 
Om så är fallet måste stallmiljön vara ganska dålig med mycket lukt och dålig luft tänker jag. Jag reagerar mycket ofta när jag är inne i andras stall att luften är extremt dålig och då sätter det sig i kläderna ordentligt. Mitt stall som under årstiden som är över nollan alltid står vidöppet luktar lite spån och hö, men det är ingen lukt som sätter sig. (Vårt ridhus har dock haft sjukt dålig luft och håret och kläder har stinkt unk efter två minuter därinne...)
Tycker inte det är dålig luft. Står alltid öppet även på vintern.
Däremot står hästarna på halm och det ger ju en helt annan lukt i stallet..
 
Har eget stall.
På morgonen drar jag på stall ytterkläder ovanpå jobb kläder.
Ska jag bara slänga hö så har jag inga extra kläder på.
Leriga perioder kan jag sätta andra skor på.
Ibland har jag missat å har stallskorna på mig ti jobbet då lämnar jag dem ute, under tak. För jag tror de luktar mest.
Ingen har påpekat någon doft än så länge.
 
OT
Jag hade en halvvild stallkatt som skvätte i hästarnas halm :yuck: och stallgympadojjorna, gamla ovh väl använda luktade därefter
Tog fel skor till jobbet en dag och låste som vanligt in dom i mitt skåp, det var inte så nice när jag nästa gång öppnade skåpet :o så de fick stå utanför personal ingången resten av dagen ;)
 
hade alltid en omgång stallkläder (tröja, byxor, jacka, skor) i sadelkammaren på den tiden jag hade häst. Bytte om där efteråt till "civila" kläder.
Ett fåtal gg åkte jag buss med stallkläder på, under de 21 år jag hade egen häst
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 766
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 054
Senast: Meggan
·
Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 718
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp