Utställning arab

crossroad

Trådstartare
Hejsan folket!
Har lite funderingar kring vad som gäller vid utställning av arab (sto på 2år). hoppas på att bli lite klokare 🤪

1. Vad ska man ha på hästen, vad är ”måsten”, träns, grimma?

2. Ska de klippas? Isåfall hur & vad är måsten

3. Min har en ”knöl” typ på nosryggen (troligtvis en smäll), är det något man ska påpeka innan? Veterinär?

Tar gladeligen emot övriga tips 🙈

Mvh en total novis
 
Hejsan folket!
Har lite funderingar kring vad som gäller vid utställning av arab (sto på 2år). hoppas på att bli lite klokare 🤪

1. Vad ska man ha på hästen, vad är ”måsten”, träns, grimma?

2. Ska de klippas? Isåfall hur & vad är måsten

3. Min har en ”knöl” typ på nosryggen (troligtvis en smäll), är det något man ska påpeka innan? Veterinär?

Tar gladeligen emot övriga tips 🙈

Mvh en total novis

Hästen ska visas i lämpligt huvudlag, hingstar 2 år och äldre SKA ha bett (men det behöver du inte bekymra dig över). Lämpligt i arabkretsar menas ofta ett nätt showträns med kedja som visar huvudet ordentligt. Häng INTE på en ovan häst kedja första gången vid utställningen, de behöver tränas med den.

De behöver inte klippas men det finns delar som INTE får klippas, nos- och öronhåren.

Knölen behöver inte nämnas.

Träna hästen på att stå still och ställa upp sig med benen korrekt placerade. Araber ställs ofta stretchade men har man inte tränat på det är det överkurs. Bättre med en korrekt "SWB-uppställning" så domaren ser hästens sida ordentligt. Jag har sett alldeles för många hästar som står helt idiotiskt med benen och visaren endast fokuserad på huvud-hals. Träna hästen på att bli visad för hand i skritt och trav också, för många hästar småtravar i skritten.

Läs igenom ECAHOS Blue book innan, där finns detaljerade regler för hur en utställning går till: https://www.ecaho.org/documents

Det brukar finnas en sammanfattning i proppen till utställningen där relevanta delar kopierats in (det var iaf med när jag var med och arrangerade utställning).
 
Tack för svar 🙌🏻 Har dock inte lyckats hitta var man hittar show träns 😅

just uppställning & springa har vi övat på, blev bara så fundersam över klippandet🙈noshår & ögon hittade jag men öron var knepigare (skönt att slippa🙈).
Finns det fördelar med att klippa? (Undviker ju helst på 2åring på lösdrift)

tack för länk, ska underhålla mig med den 😊
 
Tack för svar 🙌🏻 Har dock inte lyckats hitta var man hittar show träns 😅

just uppställning & springa har vi övat på, blev bara så fundersam över klippandet🙈noshår & ögon hittade jag men öron var knepigare (skönt att slippa🙈).
Finns det fördelar med att klippa? (Undviker ju helst på 2åring på lösdrift)

tack för länk, ska underhålla mig med den 😊

Det finns svindyra kabelträns att köpa men även enklare sydda i nylon som kan vara riktigt fina. Jag rekommenderar inte kabel för en ovan visare och en ovan häst, de är väldigt skarpa med ett hårt tryck på nosryggen.

Jag ser ingen fördel med att klippa om man inte tänker visa så många gånger. Det kan ju vara en fördel att klippa bakom öronen om manen är lång men då får man ju antingen vara beredd på att fortsätta klippa eller ha en häst med indianfrisyr tills det vuxit ut igen.

Googla på showträns eller showhalter arab så bör du få fram alternativ.
 
Det finns svindyra kabelträns att köpa men även enklare sydda i nylon som kan vara riktigt fina. Jag rekommenderar inte kabel för en ovan visare och en ovan häst, de är väldigt skarpa med ett hårt tryck på nosryggen.

Jag ser ingen fördel med att klippa om man inte tänker visa så många gånger. Det kan ju vara en fördel att klippa bakom öronen om manen är lång men då får man ju antingen vara beredd på att fortsätta klippa eller ha en häst med indianfrisyr tills det vuxit ut igen.

Googla på showträns eller showhalter arab så bör du få fram alternativ.
Glömde du inte all smörja nu,eller har man slutat med det? Vasselin mm, eller olja var det nog.
 
Tack för svar 😉
Olja in hade jag koll på faktiskt.

justja, innebär öronen att man inte ska klippa något alls i de? 🙈 brukar ju vara standard överallt annars
 
Tack för svar 😉
Olja in hade jag koll på faktiskt.

justja, innebär öronen att man inte ska klippa något alls i de? 🙈 brukar ju vara standard överallt annars

Du åker ut om hästen är klippt i öronen. Regeln kom till för att skydda hästarna som behöver sitt hår i öronen. Det är därför det är förbjudet att raka bort de taktila håren på mulen och kring ögonen också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp