Utställning? - Hjälp till en total nybörjare

Roheryn

Trådstartare
Jag har ju en isländsk fårhund som är lite drygt ett år gammal. Tanken med honom var ju att ha honom som det han är - gårdshund, familjemedlem, tränings- och promenadkompis osv. Han funkar bra som det och vi älskar honom :love:

Nu har jag fått höra från flera håll att han är "fin" och även fått frågan om vi tänkt ställa ut honom? Jag har ju exakt noll kunskap om och erfarenhet av hundutställningar och vet faktiskt inte ens hur man gör, vad man själv och hunden måste kunna osv. Uppfödaren är inte heller särskilt kunnig i detta (lång historia, men valparna var planerade, väl omhändertagna och är registrerade i SKK, så allt väl så långt), så jag kan inte få någon särskild hjälp där. Någon av alla kunniga här som har lust att vägleda mig lite? Jag behöver veta allt från hur man hittar en utställning att anmäla sig till, till hur man på bästa sätt förbereder hunden. Lyckligtvis har jag iaf ingen trimras och ingen som kräver massor av pälsvård ;)
 
Officiella utställningar hittar du på SKKs hemsida.
Hur du bäst förbereder dig själv och hunden - ringträning! :) Sök efter arrangerade ringträningar i närheten av er, antingen privat eller genom lokala kennelklubben.
Tack! Hittar ingenting i närheten i någorlunda närtid, men får kanske vara mer "på" till våren :) Spelar åldern på hunden någon roll när det kommer till utställning?
 
Kolla på rasklubbens hemsida, många rasklubbar anordnar också officiella utställningar, och har listor där man kan se alla kommande utställningar :)

Hunden kommer sedan tävla mot andra hundar i ungefär samma ålder. Det finns flera olika klasser, juniorklass, unghundsklass, öppenklass, championklass och veteranklass. För vissa raser finns även bruks-/jaktklass som kräver just bruks- eller jaktmeriter för deltagande.

På utställningen kommer först alla hundar i samma klass gå in tillsammans och ställa sig i nummerordning längs ena kanten på utställningsringen (alla hundar får en nummerlapp innan). En ringsekreterare kommer ropa upp när det är dags och ge instruktioner för var hundarna ska stå.

Sedan kommer domaren troligen vilja se alla hundar samtidigt trava ett varv i ringen, och därefter vilja titta på hundarna en och en. När domaren tittar på din hund så ska den stå stilla, med jämnt placerade ben och domaren kommer att kolla på hundens tänder och känna igenom hunden. Sedan kommer domaren också be dig att tex springa rakt fram och rakt tillbaka i ringen, och sedan i en cirkel för att bedöma rörelserna. Därefter får hunden ett "kvalitetspris". När alla hundar fått individuell bedömning så kommer de in igen för att bli placerade och de bästa kan sedan gå vidare för tävlan om tex bästa tik/hane.

Här är ett exempel på hur det kan se ut när hunden är inne för individuell bedömning:
 
Kolla på rasklubbens hemsida, många rasklubbar anordnar också officiella utställningar, och har listor där man kan se alla kommande utställningar :)

Hunden kommer sedan tävla mot andra hundar i ungefär samma ålder. Det finns flera olika klasser, juniorklass, unghundsklass, öppenklass, championklass och veteranklass. För vissa raser finns även bruks-/jaktklass som kräver just bruks- eller jaktmeriter för deltagande.

På utställningen kommer först alla hundar i samma klass gå in tillsammans och ställa sig i nummerordning längs ena kanten på utställningsringen (alla hundar får en nummerlapp innan). En ringsekreterare kommer ropa upp när det är dags och ge instruktioner för var hundarna ska stå.

Sedan kommer domaren troligen vilja se alla hundar samtidigt trava ett varv i ringen, och därefter vilja titta på hundarna en och en. När domaren tittar på din hund så ska den stå stilla, med jämnt placerade ben och domaren kommer att kolla på hundens tänder och känna igenom hunden. Sedan kommer domaren också be dig att tex springa rakt fram och rakt tillbaka i ringen, och sedan i en cirkel för att bedöma rörelserna. Därefter får hunden ett "kvalitetspris". När alla hundar fått individuell bedömning så kommer de in igen för att bli placerade och de bästa kan sedan gå vidare för tävlan om tex bästa tik/hane.

Här är ett exempel på hur det kan se ut när hunden är inne för individuell bedömning:

Värt att tillägga att hanar och tikar är olika klasser. :)
 
Kolla på rasklubbens hemsida, många rasklubbar anordnar också officiella utställningar, och har listor där man kan se alla kommande utställningar :)

Hunden kommer sedan tävla mot andra hundar i ungefär samma ålder. Det finns flera olika klasser, juniorklass, unghundsklass, öppenklass, championklass och veteranklass. För vissa raser finns även bruks-/jaktklass som kräver just bruks- eller jaktmeriter för deltagande.

På utställningen kommer först alla hundar i samma klass gå in tillsammans och ställa sig i nummerordning längs ena kanten på utställningsringen (alla hundar får en nummerlapp innan). En ringsekreterare kommer ropa upp när det är dags och ge instruktioner för var hundarna ska stå.

Sedan kommer domaren troligen vilja se alla hundar samtidigt trava ett varv i ringen, och därefter vilja titta på hundarna en och en. När domaren tittar på din hund så ska den stå stilla, med jämnt placerade ben och domaren kommer att kolla på hundens tänder och känna igenom hunden. Sedan kommer domaren också be dig att tex springa rakt fram och rakt tillbaka i ringen, och sedan i en cirkel för att bedöma rörelserna. Därefter får hunden ett "kvalitetspris". När alla hundar fått individuell bedömning så kommer de in igen för att bli placerade och de bästa kan sedan gå vidare för tävlan om tex bästa tik/hane.

Här är ett exempel på hur det kan se ut när hunden är inne för individuell bedömning:
Tack! Det var informativt! :)

Ser vad som kommer bli svårast för vår hund - att ställa upp sig och stå stilla! Helst utan att slicka domaren i ansiktet eller försöka krama honom/henne! :D
 
Tack! Det var informativt! :)

Ser vad som kommer bli svårast för vår hund - att ställa upp sig och stå stilla! Helst utan att slicka domaren i ansiktet eller försöka krama honom/henne! :D
Haha det brukar vara så! Men så länge de är glada blir det inga problem ;) Jag har hittills aldrig sett en hund bli "utkastad" ur ringen för att den är glad! Däremot kan det ju vara bra om den står såpass stilla att domaren kan känna igenom hunden i alla fall.
 
Du behöver ett utställningskoppel - absolut bättre än ett vanligt som blir för klumpigt. Det ser ut som ett retrieverkoppel, men mycket tunnare.

Din hund behöver kunna trava snyggt vid sidan - inte fot utan en bit ifrån. Sen ska den stå framför dig som @Red_Chili beskrev. OBS, du får muta med godis om du behöver!

Försök hitta en ringträning även om du får köra en bit! Du kommer att få massor av tips, allt från bra sätt att hålla kopplet till vilket tempo som visar din hund på bästa sätt.

Sen finns det såklart fullt med YouTube-filmer men inget slår hjälp i RL.

Be några bekanta att känna över hunden och titta på tänderna (bara lyfta på överläppen och snabbkolla) så det inte blir en chock för hunden när domaren gör det!

Genomborstad päls och välklippta klor - mer än så behövs inte för en islänning!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 278
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det här kommer bli rätt långt tror jag, och jag skulle vara tacksam för lite råd eller pepping. Eller nånting, vet inte egentligen...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Amandla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp