Utställning svensk ridponny

LadyCovergirl

Trådstartare
Jag har i många år visat mina connemaror men nu är det dags för dottern att visa sin svenska ridponny :D

Jag har fått för mig att just ridponny visas med knoppad man och klippt hovskägg?
Stämmer mina gissningar? :)

Något annat att tänka på jämfört med connemaror?
 
Jag har i många år visat mina connemaror men nu är det dags för dottern att visa sin svenska ridponny :D

Jag har fått för mig att just ridponny visas med knoppad man och klippt hovskägg?
Stämmer mina gissningar? :)

Något annat att tänka på jämfört med connemaror?

Nu var det länge sen jag visade ridponny, men man vill framhäva de ädla huvudena, så gärna ett smalt eller rundsytt träns. Knoppar, ansat hovskägg, givetvis ska även tofsar i öron och eventuellt huvudskägg bort. Blir lite osäker om svansen också flätas, men åtminstone blöta svansroten och linda natten innan, så den blir ”smal” vid toppen.
 
Nu var det länge sen jag visade ridponny, men man vill framhäva de ädla huvudena, så gärna ett smalt eller rundsytt träns. Knoppar, ansat hovskägg, givetvis ska även tofsar i öron och eventuellt huvudskägg bort. Blir lite osäker om svansen också flätas, men åtminstone blöta svansroten och linda natten innan, så den blir ”smal” vid toppen.

Träns är inga problem för jag har ett rundsytt visningsträns :D
Tofsar i öronen och huvudskägg också bort? Jösses, ingen ände på piffet och puffet :p
Jag får fundera på hur mycket jag vill klippa av honom håret i ansiktet men svansen är nog inga problem. Han har av naturen en prydlig svansrot och annars kan jag göra en inbakad fläta :)

Tack för tipsen! :bow:
 
Jag får fundera på hur mycket jag vill klippa av honom håret i ansiktet
Om jag inte missminner mig så finns viss reglering i djurskyddslagen om hur mycket man får klippa.
Jag skulle tro att det är lite liknande som hos shetlandsponnyn, att man klipper de tofsar som sticker ut utanför öronen och ansar skägget längs huvudets underlinje för att framhäva ett vackert huvud.
Det är förbjudet att klippa av känselhår, enligt nämnda lag. Och jag har för mig att det möjligen står där också att man inte får klippa inuti öronen, bara längs med kanterna.
 
Om jag inte missminner mig så finns viss reglering i djurskyddslagen om hur mycket man får klippa.
Jag skulle tro att det är lite liknande som hos shetlandsponnyn, att man klipper de tofsar som sticker ut utanför öronen och ansar skägget längs huvudets underlinje för att framhäva ett vackert huvud.
Det är förbjudet att klippa av känselhår, enligt nämnda lag. Och jag har för mig att det möjligen står där också att man inte får klippa inuti öronen, bara längs med kanterna.

Det var lite så jag också tänkte. Prio ett är såklart ponnyns mående.
Är ju van vid naturrasen connemara så har ju aldrig ansat mer än man och svans och därmed aldrig behövt fundera på saken.
 
Träns är inga problem för jag har ett rundsytt visningsträns :D
Tofsar i öronen och huvudskägg också bort? Jösses, ingen ände på piffet och puffet :p
Jag får fundera på hur mycket jag vill klippa av honom håret i ansiktet men svansen är nog inga problem. Han har av naturen en prydlig svansrot och annars kan jag göra en inbakad fläta :)

Tack för tipsen! :bow:

Ett tips är att ta en mankam och dra i skägget, så får man en tydlig käklinje.

Sen som sägs ovan, absolut inga känselhår eller inuti öronen. Jag brukar klämma ihop öronen lite lätt och sen klippa det som sticker ut.
 
Har ni visat än? Hur gick det iså fall?

Det gick bra. Ponnyn fick inte särskilt bra poäng, 67776, men det hade jag inte heller väntat mig. Det var mer en träning för honom och dottern :)

20221016_130003.jpg
 

Liknande trådar

Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 004
Senast: Sirap
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 456
Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 004
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp