Utställning!

Lenis

Trådstartare
Jag är ju totalt borta på det området men ska nu ta mina första stapplande steg.. :D Men jag undrar vad man ska vara medlem i för att få ställa? Skk vet jag ju om, men inte måste man väl vara med i alla klubbar man vill ställa i? Det blir ju hysteriskt dyrt isåfall med flera hundra per medlemskap + anmälningsavgifterna! :eek:

Kruxet är åxå att jag kommer vara hemma i Småland i sommar och vill ställa, men i Skk:s register hamnar jag i Stockholm eftersom jag är skriven där pga skolan. Har mailat dem om det..

Sen undrar jag också om nån vet nån bra bok man kan läsa om handling för jag är, som sagt, totalt ovetande om allt sånt här eftersom jag bara tävlat lydnad tidigare.. Min uppfödare ställer alltid i skjorta & slips & hela kitet, måste man vara uppklädd?? (Jag äger inte ens en slips & alla skulle skratta ihjäl sig om jag försökte knyta en.. ;) ) Man kanske inte ens behöver läsa nån bok?
Hittade en sida på nätet med info men det var ju helt skrämmande, stod om folk som hyr in sig på skickliga handlers, att det tar en livstid att lära sig visa bra mm :crazy: Jag vill visa min vovve själv ju! Är det kört att få bra betyg då? Känns lite mysko..

/Undrande Lenis med Lady Leonberger 4 mån :banana:
 
Sv: Utställning!

Du måste vara medlem i klubben som arrangerar ustställningen i fråga, du måste inte vara medlem i SKK nödvändigtvis.
Du kan ju ordna med eftersändning av posten kanske över sommaren kanske? Då kommer ju alla papper rätt med postens hjälp.

Jag betalar medlemsavgifter x 3 per år för att kunna ställa på alla nivåer = whippetklubben, svenska vinthundklubben och SKK). Men om du vill kan du välja att bara vara med i tex SKK men då får du bara ställa på deras utställningar. Du kan också välja att endast vara med i din rasklubb men då ställer du bara där...

Mvh Ishtar
 
Sv: Utställning!

Offeciella utställningar får man väl ställa på om man är medlem i SKK?
Sen är det väl rasklubbarna man ska vara medlem i om det är speciella rasutställningar, eller är jag helt ute och cyklar?

Hmm mamma kan nog mer om det där... ;)
 
Sv: Utställning!

Nej, du behöver inte vara uppklädd. Men det varierar mellan raserna hur folk normalt är klädda. Kom hel och ren och till nästa gång så ser du ju hur de andra var klädda.

Inte tar det ett helt liv att lära sig visa hunden. Men man kan behöva öva både sig själv och pälsbollen lite så att hunden visar sig från sin bästa sida. Efter att du varit där första gången så märker du vad du behöver öva. Min hoppetossa var jag t ex tvungen att öva på att stå stilla. Hon gillar inte att vara stilla...

Utställningar kan faktiskt vara riktigt roliga tillställningar (om man inte ser de som blodigt allvar). Lycka till!
 
Sv: Utställning!

Nera skrev:
Offeciella utställningar får man väl ställa på om man är medlem i SKK?
Sen är det väl rasklubbarna man ska vara medlem i om det är speciella rasutställningar, eller är jag helt ute och cyklar?

Hmm mamma kan nog mer om det där... ;)

Jag arrangerar en årlig utställning åt Sv. Vinthundklubben, det är officiell utställning för alla vinthundar i grupp 5 och 10. Vi kräver medlemsskap i vår klubb för alla klasser utom valp.

Alltså, off. utställningar arr. av SKK = SKK-medlemsskap. Off. utst. av rasklubb eller rasgruppsklubb ja där krävs det ju medlemsskap hos dem. Sen om någon klubb gör undantag det vet jag ej. Men om någon av våra utställare visar sig inte vara medlem så dras resultatet tillbaka och registreras ej. Men vi kontrollerar alltid medlemslistorna så det ska inte behöva hända.
 
Sv: Utställning!

Attsingen va krångligt det blev :crazy: en hel del medelmskap då alltså. Jag vill bara gå några inofficiella för att träna lite först, och hon är ju valp.. då kanske det är idé att kolla om det finns fler klubbar som inte kräver medlemskap för valpklassen?

Med min tur kommer hunden glömma allt om uppfostran, jaga hunden framför i ringen, jag kommer gå åt fel håll och ha på mig nåt helt annat än alla andra. Sen biter väl Lady domaren på skoj (inte för att hon brukar bitas) så slipper vi problemet genom att bli uteslutna ur alla tävlingar pga "farlig hund". ;)
 
Sv: Utställning!

Inte blir det så många medlemskap inte. Hundstackarn är väl bara en och samma ras hela tiden så du behöver ju bara lösa medlemskap i en enda rasklubb. Tja, och så lägger du till SKK så får du ju också den helt OK tidningen Hundsport dessutom. Där kan du läsa massor om de senaste och kommande utställningarna. Bra investering!

Dessutom är väl just Leonbergerklubben en avdelning under SKK? Så då kan du ställa på alla utställningar arrangerade av SKK eller Leonbergerklubben.
 
Sv: Utställning!

Mmmm-hmm, nog för att min "hundstackare" är konstant leonberger & inte nån kameleont :crazy: men jag har kollat framtida utställningar & leonbergerklubben har inte direkt några mängder man når om man inte vill/har råd att dra sin valp över halva sverige. Så jag planerar att ställa på några "alla raser välkomna"- och det är ju då det blir lite förvirring runt medlemskapsgrejen.
 
Sv: Utställning!

Medlemskap
Hundägaren skall vara medlem i Svenska Kennelkubben eller av SKK godkänd utländsk klubb.

Är det en utomhusutställning kan det vara bra att ha med kläder som skyddar mot både regn, blåst och sol. I de flesta fall finns någon form av servering i anslutning till utställningsplatsen men det är alltid trevligt att ha med sig medhavd matsäck ändå.

Klä dig i lämpliga kläder. Den som visar hunden ska utgöra en diskret bakgrund och det är bra att ha kläder som inte drar domarens uppmärksamhet från hunden (undvik t ex långa, fladdrande kjolar eller rockar när du ska vara utomhus). Tänk även på att ha bekväma skor som går bra att röra sig i och som du inte kan halka i.
Hunden bör vara väl förberedd. Har du en trim- eller klippras har förberedelserna börjat långt innan utställningsdagen. Se till att du har ett bra koppel och halsband som inte stör helhetsintrycket av hunden (inget flexikoppel!). Glöm naturligtvis inte vaccinationsintyg, vattenskål och lite godis till hunden. (allt enl Hundsport)
 
Sv: Utställning!

På inofficiella "alla raser"-utställningar krävs inte medlemsskap i arrangerande klubb.

Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tidigare i somras skrev jag ett inlägg där jag undrade vad jag skulle göra med min ridning. Jag kände mig lite dyster inför höstterminen...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: kryddelydd
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 203
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp