Utställnings tråden

Nu närmar sig Örebro, sjukt nervös, haha fattar inte varför jag alltid blir det... (och hur fasen ska det bli senare i år när jag förhoppningsvis ska ställa raskatt också, kommer ju dö av nervositet innan då, haha). Men lite extra nervöst när det är assistentburet, Brukar alltid välja "bärasjälv"-utställningar men nu ville vi ju ge oss på örebro med allt vad det innebär, haha, men kul med större startfält även bland husisarna! De har ju båda varit i panel en hel del och då har det funkat super med att assistener håller, assistenterna är ju skickliga och vana så hoppas det ska gå bra.
Var på kattklubbens årsmöte i helgen, fick fina priser, Lysa bästa hona och Sheldon bästa hane för 2018.
På bilden Lysa med årets pris (ofärgade glashuvudet) och fjolårets pris den fina rosa (bästa husis 2017 också).
hon är INTE så gulbrun som det ser ut, utan brukar få beröm för att hon har så fiiint silver för att ändå vara lite äldre (det heter nåt finare namn när de blir gulnade? nån som vet vad det heter?). påtal om det så får Lysa gå som senior också sen i höst, ska bli spännande och kul. hoppas bara hon får fortsätta vara pigg och frisk, tills dess och många år till!
 

Bifogade filer

  • 33_lysa.jpg
    33_lysa.jpg
    299,9 KB · Visningar: 25
Nu närmar sig Örebro, sjukt nervös, haha fattar inte varför jag alltid blir det... (och hur fasen ska det bli senare i år när jag förhoppningsvis ska ställa raskatt också, kommer ju dö av nervositet innan då, haha). Men lite extra nervöst när det är assistentburet, Brukar alltid välja "bärasjälv"-utställningar men nu ville vi ju ge oss på örebro med allt vad det innebär, haha, men kul med större startfält även bland husisarna! De har ju båda varit i panel en hel del och då har det funkat super med att assistener håller, assistenterna är ju skickliga och vana så hoppas det ska gå bra.
Var på kattklubbens årsmöte i helgen, fick fina priser, Lysa bästa hona och Sheldon bästa hane för 2018.
På bilden Lysa med årets pris (ofärgade glashuvudet) och fjolårets pris den fina rosa (bästa husis 2017 också).
hon är INTE så gulbrun som det ser ut, utan brukar få beröm för att hon har så fiiint silver för att ändå vara lite äldre (det heter nåt finare namn när de blir gulnade? nån som vet vad det heter?). påtal om det så får Lysa gå som senior också sen i höst, ska bli spännande och kul. hoppas bara hon får fortsätta vara pigg och frisk, tills dess och många år till!
Det går säkert bra. Jag är mest taggad inför helgen faktiskt. Sydde klart burskynket i helgen så nu är vi redo. Det går säkert inte så bra för min kille, men det är alltid spännande ändå. Även fast det är assistentburet så brukade det ganska ofta vara så att man tar sina katter själv även i Örebro är min upplevelse, men det beror lite på domaren. Ibland är det ju lite brist på assistenter också.

Grattis till dina klubbtitlar :). Går säkert kanon i helgen!
 
Tack @Marty
Jo mest är jag taggad också, ska bli kul att komma iväg igen, lite rädd för den ena domaren bara, haha. Men tur katten inte hör vad de säger. Och jag älskar ju katterna oavsett utställningsresultat så. Är ju kul upplevelse att åka iväg.
Okej, jag satt nämligen och läste på sveraks sida där det lät så hårt med assistentburet, att ägarna inte får vara i domarringen eller prata med domaren alls (vilket iof kanske varit en fördel, haha). Fast var ju assistentburet på SW och det var inte så stor skillnad mer än att assistent tog katten från domarbur till domaren, sen efter när domaren jämförde fick ägarna själva hålla så behöver kanske inte vara så orolig.

Har du ingen bild på ditt nya burskynke? Nyfiken ju :-).
 
Nu närmar sig Örebro, sjukt nervös, haha fattar inte varför jag alltid blir det... (och hur fasen ska det bli senare i år när jag förhoppningsvis ska ställa raskatt också, kommer ju dö av nervositet innan då, haha). Men lite extra nervöst när det är assistentburet, Brukar alltid välja "bärasjälv"-utställningar men nu ville vi ju ge oss på örebro med allt vad det innebär, haha, men kul med större startfält även bland husisarna! De har ju båda varit i panel en hel del och då har det funkat super med att assistener håller, assistenterna är ju skickliga och vana så hoppas det ska gå bra.
Var på kattklubbens årsmöte i helgen, fick fina priser, Lysa bästa hona och Sheldon bästa hane för 2018.
På bilden Lysa med årets pris (ofärgade glashuvudet) och fjolårets pris den fina rosa (bästa husis 2017 också).
hon är INTE så gulbrun som det ser ut, utan brukar få beröm för att hon har så fiiint silver för att ändå vara lite äldre (det heter nåt finare namn när de blir gulnade? nån som vet vad det heter?). påtal om det så får Lysa gå som senior också sen i höst, ska bli spännande och kul. hoppas bara hon får fortsätta vara pigg och frisk, tills dess och många år till!
Grattis till fina priser till dina fina huskatter! :love:

De beige inslagen i pälsen kallas för rufism. Det ger pälsen en varmare ton. Det är dessvärre inte önskvärt hos en silverkatt, eftersom tanken är att deras pälston ska vara kall.

Min skogis Luna fick ju lite kommentarer på att hon hade rufism den där enda gången hon ställdes ut. Hon hade det dock från väldigt ung ålder, så hennes silver var inte särskilt bra. :angel: Jag bifogar en bild för exempel. På Luna var rufismen särskilt tydlig i ansiktet.
DSC_1179.JPG
 
@Caoimhe Tack, och tack för svar, så heter det ja. Bara hört domare pratat om det, men aldrig lärt mig vad det heter.
Vet ju att det inte är önskvärt på silver och varit orolig då Lysa har liiiite i ansiktet men somsagt, tvärt om har hon fått beröm att hon har fint silver utan rufism.
Hoppas silvret håller några år till. Jag började ju inte ställa henne förrän hon var 5 år, nu blir hon 7 i år men hoppas på fler år :-). Det har gjort så otroligt mycket för hennes självförtroende att åka iväg. Förr var hon livrädd för allt och alla , men nu är hon hur trygg som helst både borta och hemma. Och hon älskar att åka iväg på äventyr numera, såfort utställningsväskan kommer fram så ska hon packa i sigsjälv i den och springer till dörren/burarna såfort jag går ditåt som att hon är rädd att jag ska glömma ta med henne. ❤️.
 
Tack @Marty
Jo mest är jag taggad också, ska bli kul att komma iväg igen, lite rädd för den ena domaren bara, haha. Men tur katten inte hör vad de säger. Och jag älskar ju katterna oavsett utställningsresultat så. Är ju kul upplevelse att åka iväg.
Okej, jag satt nämligen och läste på sveraks sida där det lät så hårt med assistentburet, att ägarna inte får vara i domarringen eller prata med domaren alls (vilket iof kanske varit en fördel, haha). Fast var ju assistentburet på SW och det var inte så stor skillnad mer än att assistent tog katten från domarbur till domaren, sen efter när domaren jämförde fick ägarna själva hålla så behöver kanske inte vara så orolig.

Har du ingen bild på ditt nya burskynke? Nyfiken ju :-).
I Örebro brukar det vara mycket mer avslappnat än på SW. Så det är väl ”assistentburet”. Men de flesta katterna brukar ju vara lugnare om inte nervösa matte plockar ut dem :).

Har ingen bild på färdiga burskynket, men en liten bild som hamnade pt fel håll där man ser tygerna kan jag bjuda på ;).

4FF5ED2B-6780-44C0-B8EE-21C4E332EC83.jpg
 
I Örebro brukar det vara mycket mer avslappnat än på SW. Så det är väl ”assistentburet”. Men de flesta katterna brukar ju vara lugnare om inte nervösa matte plockar ut dem :).

Har ingen bild på färdiga burskynket, men en liten bild som hamnade pt fel håll där man ser tygerna kan jag bjuda på ;).

4FF5ED2B-6780-44C0-B8EE-21C4E332EC83.jpg

Åhh vad fina färger och tyger! Ser supersnyggt ut! 😍.
 
Har sett att Sundsvalls utställningen har flyttat till i maj. Är lite typiskt tycker jag då jag gärna haft mer tid på mig.

Vet inte hur jag ska göra med Trassel... jag vet helt enkelt inte hur jag ska vänja henne vi främlingar och sluta bitas (även mig). Kan hon inte vänja sig får jag ju sluta ställa ut henne men vet inte om det bästa är att försöka igen och se vad som händer eller strunta i det helt IOM hur hon betedde sig förra gången.
Dock så tycker jag att det är synd att hon är arg mot främlingar även i vardagen för det blir så svårt att skaffa kattvakt osv så det problemet vill jag helst lösa oavsett hur de blir med utställningarna.

Hon har inte lugnat ner sig nämnvärt efter kastreringen och hon verkar ha en helt outtröttlig energinivå. Nu sådär i efterhand skulle jag nog skaffat två kattungar på en gång.
 
Har sett att Sundsvalls utställningen har flyttat till i maj. Är lite typiskt tycker jag då jag gärna haft mer tid på mig.

Vet inte hur jag ska göra med Trassel... jag vet helt enkelt inte hur jag ska vänja henne vi främlingar och sluta bitas (även mig). Kan hon inte vänja sig får jag ju sluta ställa ut henne men vet inte om det bästa är att försöka igen och se vad som händer eller strunta i det helt IOM hur hon betedde sig förra gången.
Dock så tycker jag att det är synd att hon är arg mot främlingar även i vardagen för det blir så svårt att skaffa kattvakt osv så det problemet vill jag helst lösa oavsett hur de blir med utställningarna.

Hon har inte lugnat ner sig nämnvärt efter kastreringen och hon verkar ha en helt outtröttlig energinivå. Nu sådär i efterhand skulle jag nog skaffat två kattungar på en gång.
Jag känner mig krass men jag hade bog inte ställt ut en katt som inte ens accepterar människor fullt ut i vardagen. Jag tycker att man bara ska ställa ut katter som accepterar händelsen på ett bra sätt. Din katt verkar inte tycka utställning är kul. Min finaste katt här hemma tycker inte om utställning och har lite svårt för människor här hemma. Jag har accepterat hennes vilja och hon får helt enkelt vara här hemma och vara snygg istället ❤️
 
Då kanske vi ses i helgen då :). Foppa badades och fönades igår och skötte sig jättebra. Så nu är det bara hålla tummarna för att han inte hinner skita ned sig. Han är dessvärre en riktig skitgris :arghh:

Jag badade Lysa i förrgår och Sheldon igår, fortfarande inte bestämt mig om jag tycker de blir bättre eller sämre med K9 istället för espree. Det är ju ofta Lysas päls jag har problem med, men Sheldon är en skitgris. Med vita ben/tassar. Han har bott hos min mamma på landet ett tag, har gått sådär....
1. Han stryker sig mot huset och blir röd av falurödfärg när han är ute i koppel.
2. När jag kom dit för en vecka sen hade han rivit ut en flaska soja och trampat runt i och var kolsvart om tassarna. (Då blev det bad direkt i köksbänken).
3. Och igår när jag kom dit var en tass blå... tog ett tag innan jag kom på vad han gjort men insåg sen att mamma glömt stänga toalocket och han doppat tassen i det blå som rinner utmed en grej som ska göra toan fräsh...
Puh, huvudsaken är ju att han inte verkat få i sig varken soja eller blåmedel. Men ibland tror jag han skitar ner sig för att få bli dushad 😂. Men nu får han bo med mig i kattsäkrad lgh framöver.

Schamponerade ordentligt 3 gånger, sen väl utspädd balsam.
Får se om det duger för domaren... 😜.
Han är iaf inte varken svart eller blå om tassarna längre.
 

Bifogade filer

  • 18790CCF-53D9-4144-9924-AB4519E44840.jpeg
    18790CCF-53D9-4144-9924-AB4519E44840.jpeg
    190,4 KB · Visningar: 15
Kyra tog sitt cert så nu är hon spärrad - hon får bo på hotellet imorgon när jag är på utställningen och hejar på lilla Svea och Tuva.

Svea som varit stencool innan var inte alls som vanligt, så fort hon kommit til utställningsburen hade hon glömt vem Tuva är - katten hon bor i hop med. Hon fräste och morrade åt stackars Tuva. Dock skötte hon sig tillräckligt bra på bordet och fick fin kritik, ex1 men slagen i BIV.

Tuva knockade domaren med sin vackra färg och utsteende, nominerad och domarens röst i panelen, men inte BIS. Hon som varit ganska besvärad vid tidigare utställningar var jättenöjd och glad.
 
Kyra tog sitt cert så nu är hon spärrad - hon får bo på hotellet imorgon när jag är på utställningen och hejar på lilla Svea och Tuva.

Svea som varit stencool innan var inte alls som vanligt, så fort hon kommit til utställningsburen hade hon glömt vem Tuva är - katten hon bor i hop med. Hon fräste och morrade åt stackars Tuva. Dock skötte hon sig tillräckligt bra på bordet och fick fin kritik, ex1 men slagen i BIV.

Tuva knockade domaren med sin vackra färg och utsteende, nominerad och domarens röst i panelen, men inte BIS. Hon som varit ganska besvärad vid tidigare utställningar var jättenöjd och glad.
Grattis till fina resultat! Vi håller tummarna här för att Svea är sitt vanliga jag imorgon igen!
 
Grattis till fina resultat! Vi håller tummarna här för att Svea är sitt vanliga jag imorgon igen!

Ja det hoppas jag också - det känns inte så lovande iom att hon låter som en liten motorbåt - morrar typ hela tiden här på hotellrummet.

Lite intressant att de tre katterna har helt olika strategi. Kyra ligger helt tyst och orörlig under täcket i min säng. Svea går omkring och morrar. Tuva pratar oupphörligt med sin matte om att få mer gos
 
Är bra sugen på att damma av Disa. Uppfödarens hemmaklubb har utställning i juni, min lediga helg så jag funderar på att kuska upp med henne på lördagen, ställa på söndagen och fara hem på natten... Men hon är ju fullcertad så frågan är om det är "värt" en uppvärmning eller om jag bara ska dra till Norge direkt. Undersöker även Finland och baltländerna. Mindre coonis-konkurrens tror jag men jag gillar verkligen inte båtar och katten är åksjuk... :cautious:
 
Kyra tog sitt cert så nu är hon spärrad - hon får bo på hotellet imorgon när jag är på utställningen och hejar på lilla Svea och Tuva.

Svea som varit stencool innan var inte alls som vanligt, så fort hon kommit til utställningsburen hade hon glömt vem Tuva är - katten hon bor i hop med. Hon fräste och morrade åt stackars Tuva. Dock skötte hon sig tillräckligt bra på bordet och fick fin kritik, ex1 men slagen i BIV.

Tuva knockade domaren med sin vackra färg och utsteende, nominerad och domarens röst i panelen, men inte BIS. Hon som varit ganska besvärad vid tidigare utställningar var jättenöjd och glad.

Grattis!!!
För mina gick det okej, ingen vinst/nominering denna gång (blev bortskämd med det på 4 av 4 vanliga int. utställningar förra året.). Men trodde ju inte det heller. De fick superfina bedömningar! Men båda mina tyckte det var lite förstort, förtrångt och kaos vid domarna och var inte helt lugna, trygga, gosiga... temperamentet är ju 25p på huskatt så det Lysa föll på, (vinnaren är både superfin och supergosig så inte mer än rätt att hon vann) men var nominering till panel hos domarna bredvid och allmänt kaos och mkt fräsande katter runt så Lysa var lite blyg och försökte smyga mot mig när hon var på domarbordet i början, sen fann hon sig och la sig tillrätta och spanade in domarens godisskål, så var ju inget fel på hennes temperament.

Sheldon skötte sig hos assistent men visade tydligt att han inte gillade manlig domare (2a manliga och bara de två gånger han inte tyckt om att vara hos domaren), men absolut inget fräs, sprattel eller morr utan bara lite försök att smyga därifrån.
Så får väl ta och bjuda hem massa killar och män på fika och kattgos.
Däremot är båda supertrygga i utställningsburen och i kattvagnen som jag vart tacksam att jag köpt när de skulle upp strax efter varandra (kunde blivit samtidigt) och vi hade buren i helt andra änden av lokalen.

Men har en vaccinfråga till er kunniga. Jag har har tagit hem en katt som blev grundvaccinerad våren 2015. Sen inte fått någon mer spruta förrän för 3 veckor sen. Vanligt vaccin och ingen förtydling om att det ska gälla i flera år. Vist borde jag behöva ge en dos till nu som ny grundvaccination om jag skulle vilja ställa henne i framtiden?

Vet dock att jag kollade med sverak med min andra katt då hade det dock bara gått två år och då räckte det med en ny dos. Men tänker att det är för de egentligen skyddar två år men för utställning får det inte vara mer än ett år sen sista (om man inte har tydlig info av veterinär i intyg att det räcker längre). Eller behöver man aldrig grundvaccinera om hur länge det än gått mellan grundvaccination och nästa spruta?
 

Liknande trådar

Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 361
Senast: cili
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 720
Senast: Niyama
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 070
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp