Utställnings tråden

Utställning i Stockholm i helgen! Lördagen var lite tråkig då min lilla Livia som gjorde debut visade sig ha blivit anmäld under fel namn. Upptäckte detta lite försent på utställningsdagen, och sekretariatet var väldigt otrevliga och ville inte försöka lösa problemet. Slutade med att jag fick ABSa henne båda dagarna.

Livia fick med andra ord vara sällskapsdam åt Foppa och tog helgen med ro. Foppa fick en kanonbedömning på lördagen som lite plåster på såren. Han blev ex1 men räckte inte hela vägen till NOM. Han blev dock utsedd till domarens bäst preparerade katt och andra bästa klass 11. På söndagen däremot fick han också en väldigt fin bedömning. Domaren fastnade för hans rejäla kropp och fantastiska ögonfärg. I övrigt är han lite urvuxen nu (8,5 mån) där huvudet inte riktigt hänger ihop med resten av kroppen. Han knep dock NOM bland totalt 5 klass 11 ❤. Väldigt förvånande och jättekul! Inga röster i panel då Evas birma såklart fick alla röster.

Foppa börjar bli ganska fertil men han skötte sig väldigt bra i helgen ändå. Så han får följa med till Åhus nästa månad innan det troligen blir lite utställningsuppehåll pga väntande fölis :).

79F7C963-57B9-46B7-978D-5560D8B1E075.jpg

Vad snygg Foppa är 😍. Grattis till ex1 och nom.
Tråkigt med Livia.
Men får jag fråga mer exakt vad som blev fel? Försöker ju lära mig allt hur det ska gå till. Och hur man anmäler raskatt osv.
Hur kunde det bli fel? Var det fel från början i anmälan/bekräftelse eller först när du kom dit så det stod fel i katalog?
 
Vad snygg Foppa är 😍. Grattis till ex1 och nom.
Tråkigt med Livia.
Men får jag fråga mer exakt vad som blev fel? Försöker ju lära mig allt hur det ska gå till. Och hur man anmäler raskatt osv.
Hur kunde det bli fel? Var det fel från början i anmälan/bekräftelse eller först när du kom dit så det stod fel i katalog?
Tack :). Av någon anledning var hon anmäld under kullsysterns namn. Jag har svårt att se att jag skulle ha råkat anmäla fel katt (kullsyrran stod på mig när jag anmälde Livia). I Mina katter måste man ju välja att katten är utställningskatalogen för att kunna anmäla till utställning. Jag måste alltså ha gjort fel i två steg. Livia ligger som utställningskatt, och det måste jag gjort i samband med anmälan.

Det stod fel redan på bekräftelsen men jag reagerade inte. Brukar bara kolla så klassen är rätt, men reagerade inte på namnet. Klantigt av mig att inte kolla mer. Jag upptäckte det först när jag fick hennes bedömningssedel på lördagen, och då såg jag ju att det stod fel även i katalogen.

Sekretariatet var inte trevliga alls, så jag har lärt mig att man tydligen måste kolla extremt noga på bekräftelserna!
 
Tack :). Av någon anledning var hon anmäld under kullsysterns namn. Jag har svårt att se att jag skulle ha råkat anmäla fel katt (kullsyrran stod på mig när jag anmälde Livia). I Mina katter måste man ju välja att katten är utställningskatalogen för att kunna anmäla till utställning. Jag måste alltså ha gjort fel i två steg. Livia ligger som utställningskatt, och det måste jag gjort i samband med anmälan.

Det stod fel redan på bekräftelsen men jag reagerade inte. Brukar bara kolla så klassen är rätt, men reagerade inte på namnet. Klantigt av mig att inte kolla mer. Jag upptäckte det först när jag fick hennes bedömningssedel på lördagen, och då såg jag ju att det stod fel även i katalogen.

Sekretariatet var inte trevliga alls, så jag har lärt mig att man tydligen måste kolla extremt noga på bekräftelserna!

Usch vad tråkigt och lustigt 😢, men tack för du förklarade, då ska jag tänka på att verkligen dubbelkolla namnen också i framtiden.

Några som är ute och ställer nåt nu? Hur går det?

Vi är lite löjligt stolta här efter att ha fått åretskatt-diplom från sverak Lysa 8a och Sheldon 10a, (båda HCL) nöjd med tanke på att de faktiskt bara gjorde 4utställningar som räknades (SW och WW räknas ju inte) så kul att resultaten räckte till 10 i topp.

Vi har ju liiiten paus men anmält till Billingebyggdens (lördag, 2 HCL och 1 SRL) och Spinneriets (lör + sön 1 HCL och 1 SRL). Känns jättekonstigt att anmäla min lilla bäbis redan och behöva anmäla till flera innan vi ens varit iväg på första. Hon är 4månader nu och hinner bli 5. Väldigt tuff, nyfiken och orädd av sig så vill gärna börja ställa nu som liten, plus att det är flera mindre (lagom stora) utställningar i närheten under maj-juni, men kommer ju självklart låta henne vara hemma om jag märker att det blir förmycket eller att hon inte är redo.

Just nu kämpar vi mest med att få upp henne i vikt. Och jag hoppas hon breddar sig och växer i sina lååånga bakben, hon ser helknasig ut från sidan just nu 😱😂. Men hon är ju söt iaf.
 

Bifogade filer

  • E6C14498-0A89-4AD7-81D1-032E42668C26.jpeg
    E6C14498-0A89-4AD7-81D1-032E42668C26.jpeg
    231 KB · Visningar: 34
Usch vad tråkigt och lustigt 😢, men tack för du förklarade, då ska jag tänka på att verkligen dubbelkolla namnen också i framtiden.

Några som är ute och ställer nåt nu? Hur går det?

Vi är lite löjligt stolta här efter att ha fått åretskatt-diplom från sverak Lysa 8a och Sheldon 10a, (båda HCL) nöjd med tanke på att de faktiskt bara gjorde 4utställningar som räknades (SW och WW räknas ju inte) så kul att resultaten räckte till 10 i topp.

Vi har ju liiiten paus men anmält till Billingebyggdens (lördag, 2 HCL och 1 SRL) och Spinneriets (lör + sön 1 HCL och 1 SRL). Känns jättekonstigt att anmäla min lilla bäbis redan och behöva anmäla till flera innan vi ens varit iväg på första. Hon är 4månader nu och hinner bli 5. Väldigt tuff, nyfiken och orädd av sig så vill gärna börja ställa nu som liten, plus att det är flera mindre (lagom stora) utställningar i närheten under maj-juni, men kommer ju självklart låta henne vara hemma om jag märker att det blir förmycket eller att hon inte är redo.

Just nu kämpar vi mest med att få upp henne i vikt. Och jag hoppas hon breddar sig och växer i sina lååånga bakben, hon ser helknasig ut från sidan just nu 😱😂. Men hon är ju söt iaf.
Hon är väldigt cool din lilla! Grattis till årets katt-framgångarna 💕.

Jag ska troligen till Åhus med Foppa nästa helg. Jag är lite avvaktande då det hela handlar om ifall jag vågar lämna mitt sto som är beräknad att föla i slutet av april :). Jag håller det därför lite öppet. Det blir i så fall hans sista gång i klass 11.
 
Hon är väldigt cool din lilla! Grattis till årets katt-framgångarna 💕.

Jag ska troligen till Åhus med Foppa nästa helg. Jag är lite avvaktande då det hela handlar om ifall jag vågar lämna mitt sto som är beräknad att föla i slutet av april :). Jag håller det därför lite öppet. Det blir i så fall hans sista gång i klass 11.

Tack.
Åhh håller tummarna att stoet håller sig till planeringen så ni kommer iväg, Lycka Till isåfall.
Fast förstår om ni inte vågar åka om hon visar tecken på att föla tidigare.

Jag tränar och försöker nu lära mig duscha/ fixa krullpäls...
Det är dock bara jag som behöver träna, Lovikka är redan en stjärna och sköter sig perfekt i duschen 😀.
 

Bifogade filer

  • 37C37CF1-3E29-472A-943F-57E536CCED30.jpeg
    37C37CF1-3E29-472A-943F-57E536CCED30.jpeg
    159,1 KB · Visningar: 38
Är det någon här som har erfarenhet med hur de funkar att dra katten från bedömning/panel på plats? Vill så gärna att Trassel ska få öva på miljön men vill inte att de ska bli förmycket utan att hon ska få en bra upplevelse
 
Är det någon här som har erfarenhet med hur de funkar att dra katten från bedömning/panel på plats? Vill så gärna att Trassel ska få öva på miljön men vill inte att de ska bli förmycket utan att hon ska få en bra upplevelse
Det brukar aldrig vara några konstigheter. Det är bara säga till assistenten eller i sekretariatet. Man kan välja att bara ta upp dem till grundbedömning och inte upp för NOM exempelvis. Om man inte tänkt ställa i panelen tycker jag att man ska dra innan nomineringen, så att man inte "stjäl platsen för någon annan".
 
På lördag är det dags för Falköping för oss. Som vi längtat, fast senaste veckorna har det varit väldigt oklart om vi skulle kunna åka...

Lilla krullisen Lovikka (som tack och lov hållit sig pigg och frisk och gått upp massor i vikt) byter sina huggtänder... vill ju hon ska få en positiv upplevelse av utställning så vill ju inte åka om hon har ont i munnen, men hon verkar oberörd, just nu har hon tre huggtänder däruppe...

Huskatthonan Lysa sim ju bor på landet hos min mamma och får gå it lite under kontrollerade former fick för 3v sen massa fästingar och fick fula sår... Men ser väl fint ut nu.

Huskattgrabben Sheldon är totalt urpälsad, brukar iof kalla honom för korthårig långhår, men nu är han så korthårig så det är pinsamt att han går som långhår. Men vill ju mest ha med honom så han får en bättre upplevelse på mindre utställning. Och framförallt som stöd åt Lovikka då de är bästa vänner. Men för 2veckor sen fick han svarthaka för första gången i sitt liv... suck. Han är iaf i grymt snygg form nu, inte ett gram överviktig.

Dessutom har jag varit kraschad/ dålig och sängliggande typ 22h/dygn senaste veckorna. (Har ME) Klarar knappt att stå upp utan att tuppa av.
Men jag/vi har ju verkligen längtar efter dethär. Och planerat in denna endagars som perfekt debut för lillan.

Så har bestämt att vi ska åka. Hade planerar duscha dem Lysa- 4, Sheldon- 3 och Lovikka 2 dagar innan. ( så jag orkar duscha mig dagen innan 😂), men fanns ingen ork alls i tisdags så duschade Lysa igårkväll, och Sheldon i förmiddags.

Tacksam att de är lättduschade men jag är helt slut efter, sjukt mycket päls på Lysa (hon kunde väl dela med sig till Sheldon) har bytt märke igen, taggar för tipset i gruppen och Anju, tror jag är nöjd (provsushade för 3v sen), men tror jag köpte fel kanske? Köpte diamantschampo till silver, men sen hittade jag nog ingen balsam utan köpte after schampo -nånting, kanske var nån inpackning istället? Köpte små provflaskor. Men hon blev fin iaf. Får se vad domaren säger.

Foto på Lysa
 

Bifogade filer

  • 69FCCC24-E773-4098-8C40-F0036554C292.jpeg
    69FCCC24-E773-4098-8C40-F0036554C292.jpeg
    129,1 KB · Visningar: 26
Jag ska till Sandviken i helgen. Jag har dammat av Räven som bara är med som utfyllnad så det blir en Breed BIS för aby/somali - han är verkligen ingen munter syn. Jag är SÅ glad över att han hann få sin supremetitel innan han började få pigmentförändringar i huden runt öronen, nu är han brun i skinnet där, förut var han rosa. Han har också fått rosa fläckar på tramdynorna på bakfötterna - oklart om det är bara slitet eller om det är pigmentförändringar.

Tuva och lilla Svea ska också med - de är fina bägge två och det blir kul att ställa Svea i öppen klass.
 
Jag ska till Sandviken i helgen. Jag har dammat av Räven som bara är med som utfyllnad så det blir en Breed BIS för aby/somali - han är verkligen ingen munter syn. Jag är SÅ glad över att han hann få sin supremetitel innan han började få pigmentförändringar i huden runt öronen, nu är han brun i skinnet där, förut var han rosa. Han har också fått rosa fläckar på tramdynorna på bakfötterna - oklart om det är bara slitet eller om det är pigmentförändringar.

Tuva och lilla Svea ska också med - de är fina bägge två och det blir kul att ställa Svea i öppen klass.

Lycka till!
 
Jag har anmält en jäkla massa katter till MSKs utställing i Eskilstuna i skiftet augusti/september. Förhoppningsvis får jag med alla - det är en som eventuellt inte kan komma.

Alla kattungarna + deras mamma om det vill sig

Det blir ju väldigt intressant att se vad domarna säger om ungarna och hur de rangdordngar dom. Känns nästan sorgligt att nån kommer bli ex3. Sen är det kullklass och mamman får gå i avelsklasss vad den nu heter.
 
Jag ska till Kalmar med Foppa i helgen. Första gången i öppen klass :). Vet att han har konkurrens på lördagen och där tror jag det blir ex2, men jag hoppas att vi får med oss åtminstone 1 cert hem i helgen. Jag deläger Foppa med en tjej i Kalmar så det är hemmaplan på sätt och vis 😊.
 
Funderar på att anmäla Trassel till medelpads kattklubbs utställning 11 augusti. Hon har blivit lite bättre i temperamentet men det är en fin balansgång mellan att pressa henne så att det slår tillbaka och ge henne chans att träna på utställning. Det är en ganska liten kategori utställning med max 190 katter.

Funderar på att be en assistent bära henne isf för att inte jag ska göra henne nervös.
 
Jag ska till Kalmar med Foppa i helgen. Första gången i öppen klass :). Vet att han har konkurrens på lördagen och där tror jag det blir ex2, men jag hoppas att vi får med oss åtminstone 1 cert hem i helgen. Jag deläger Foppa med en tjej i Kalmar så det är hemmaplan på sätt och vis 😊.

Åhh vad kul! Lycka till!

Jag ska också till Kalmar, på lördagen, har med husisen Lysa och krullisen Lovikka som gör sin sista start i klass 12.
Är väldigt stort startfält (rekord i år med så många HCL). Även krullisen lär ju möta fina motståndare OM hon går upp för nominering. Vågar inte tro eller hoppas på något (men drömma kan man ju...).

Har ju blivit lite bortskämd med sjukt bra resultat.

Vi började ju med en dag i Falköping, då Lysa blev Nom och Lovikka gjorde debut och blev ex1, Nom och BIS.

Sen var vi i Alingsås två dagar. Lysa 1a och Nom på lördagen, Lovikka lyckades med ex1, nom och BIS med alla domarröster både lördag och söndag, dessutom vann hon deras sidotävling Herre på täppan.

Sen var vi i Gislaved, hade med även Sheldon då. På Lördagen fick Lovikka se sig slagen i nomineringen, Sheldon fin bedömning men 2a efter Worldwinnern2018... Lysa gick dock och blev 1a, Nom och Bis! (Mot fina WW-katten) Med alla domarröster.
Sen på söndagen hade vi sjukaste dagen någonsin, började med att jag fick duscha om Sheldon för han var svart efter att ha lekt i öppna spisen hos min syrra, fast jag hade tänkt dra honom för räcker egentligen med 1 dag för honom, men sen såg jag hur underbar domaren vi skulle ha var med katterna och ville ge honom bra upplevelse så han fick starta- och vinner och blir Nom. Sen går Lysa upp och blir 1a och Nom. Sen Lovikka ex1 och Nom... så hade alla tre i final, så Lysa och Sheldon gick ju mot varandra, Lysa blev Bis. Sen Lovikkas tur- och hon blev också Bis- med alla domarröster.

Så det har varit lite intensivt med utställningar nu ett tag. Efter Kalmar blir det lite sommarvila. Sen tar vi några 1dagars i höst.
 
Åhh vad kul! Lycka till!

Jag ska också till Kalmar, på lördagen, har med husisen Lysa och krullisen Lovikka som gör sin sista start i klass 12.
Är väldigt stort startfält (rekord i år med så många HCL). Även krullisen lär ju möta fina motståndare OM hon går upp för nominering. Vågar inte tro eller hoppas på något (men drömma kan man ju...).

Har ju blivit lite bortskämd med sjukt bra resultat.

Vi började ju med en dag i Falköping, då Lysa blev Nom och Lovikka gjorde debut och blev ex1, Nom och BIS.

Sen var vi i Alingsås två dagar. Lysa 1a och Nom på lördagen, Lovikka lyckades med ex1, nom och BIS med alla domarröster både lördag och söndag, dessutom vann hon deras sidotävling Herre på täppan.

Sen var vi i Gislaved, hade med även Sheldon då. På Lördagen fick Lovikka se sig slagen i nomineringen, Sheldon fin bedömning men 2a efter Worldwinnern2018... Lysa gick dock och blev 1a, Nom och Bis! (Mot fina WW-katten) Med alla domarröster.
Sen på söndagen hade vi sjukaste dagen någonsin, började med att jag fick duscha om Sheldon för han var svart efter att ha lekt i öppna spisen hos min syrra, fast jag hade tänkt dra honom för räcker egentligen med 1 dag för honom, men sen såg jag hur underbar domaren vi skulle ha var med katterna och ville ge honom bra upplevelse så han fick starta- och vinner och blir Nom. Sen går Lysa upp och blir 1a och Nom. Sen Lovikka ex1 och Nom... så hade alla tre i final, så Lysa och Sheldon gick ju mot varandra, Lysa blev Bis. Sen Lovikkas tur- och hon blev också Bis- med alla domarröster.

Så det har varit lite intensivt med utställningar nu ett tag. Efter Kalmar blir det lite sommarvila. Sen tar vi några 1dagars i höst.
Men gud vad kul. Om jag räknar rätt har du möjlighet till en JW i helgen då? Det är ju ofantligt kul att det går så bra! En sån fin katt har jag aldrig varit i närheten av att äga (med ett BIS totalt under mina 6 år som utställare). 😊

Håller tummarna för er i helgen!
 
Men gud vad kul. Om jag räknar rätt har du möjlighet till en JW i helgen då? Det är ju ofantligt kul att det går så bra! En sån fin katt har jag aldrig varit i närheten av att äga (med ett BIS totalt under mina 6 år som utställare). 😊

Håller tummarna för er i helgen!

Ja helt otroligt, är så lycklig. Jag viste ju att hon i mina ögon är perfekt, och är allt jag vill ha i en Selkirk rex, men rasbeskrivningen går ju tolka lite som man vill, så är verkligen kul att även domarna älskar henne 4 av 5 har varit väldigt lyriska, ”extremt perfekt” beskrev en henne. (Och 5e domaren gillade henne iof också).
Och det stämmer, hon har tagit 4 BIS på 5 starter så har chans på JW.
Vågar ju inte hoppas förmycket, men självklart drömmer jag om att hon ska lyckas ta det 5e nu när hon är så nära... ställer ju bara en dag i Kalmar. Sen har vi 3 endagars inplanerade i höst (eller ja augusti-september) i klass 11. Men man vet ju aldrig när de är unga och växer, räcker ju att de drar iväg på höjden, och längden inte följer med, eller huvudet växer och inte öronen, eller att nån motståndare är ännu mer perfekt...

Tack och Lycka Till själv! 😀.
 
Ja helt otroligt, är så lycklig. Jag viste ju att hon i mina ögon är perfekt, och är allt jag vill ha i en Selkirk rex, men rasbeskrivningen går ju tolka lite som man vill, så är verkligen kul att även domarna älskar henne 4 av 5 har varit väldigt lyriska, ”extremt perfekt” beskrev en henne. (Och 5e domaren gillade henne iof också).
Och det stämmer, hon har tagit 4 BIS på 5 starter så har chans på JW.
Vågar ju inte hoppas förmycket, men självklart drömmer jag om att hon ska lyckas ta det 5e nu när hon är så nära... ställer ju bara en dag i Kalmar. Sen har vi 3 endagars inplanerade i höst (eller ja augusti-september) i klass 11. Men man vet ju aldrig när de är unga och växer, räcker ju att de drar iväg på höjden, och längden inte följer med, eller huvudet växer och inte öronen, eller att nån motståndare är ännu mer perfekt...

Tack och Lycka Till själv! 😀.
Det är ju absolut så att domarna tycker olika. Men ni har många månader kvar än på er att ta det sista BIS:et, så blir det inte i helgen så lyckas ni förhoppningsvis på någon utställning senare. Ungdomarna är ju ett jyckel och mer tur än skicklighet med utseendet, men har domarna gillat henne tror jag det ska mycket till för att hon inte ska fortsätta att gå bra som junior. :)
 
Kan säga att du missade något! Sötare katt var längesen jag såg! Fick pilla lite med hennes lockar också idag i Kalmar. Blev allt lite sugen på att byta ras 😉. Är hon borta imorgon när hon ska hem @Iaraphel så är det INTE jag 😇🙄
Tack. Haha vilken tur för mig att vi bara ställde idag då, och att hon nu är i tryggt förvar hemma 😉.
Kul att träffas 😀, hur gick det för dig?
 

Liknande trådar

Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 363
Senast: cili
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
594
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 723
Senast: Niyama
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 070
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa billig bil?
  • Den första tråden
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp