Utställnings tråden

Tack. Haha vilken tur för mig att vi bara ställde idag då, och att hon nu är i tryggt förvar hemma 😉.
Kul att träffas 😀, hur gick det för dig?
Men fasen då! Den där lilla pralinen borde du ju ställt båda dagarna.

Min blev Ex2. Han är inte så välutvecklad i huvudet tyvärr. Han saknar bredd i kinderna, så han får lite annorlunda look. Hanen han gick emot har väldigt välutvecklat huvud. Imorgon är han dock själv, så då kan han förhoppningsvis få sitt första cert. :)
 
Nu är Trassel anmäld till Medelpads kattklubbs utställning 11 Augusti. Är redan nervös och försöker att inte hoppas på för mycket. Men samtidigt har hon gjort framsteg med humöret under sommaren vilket gör att jag vill ge de ett till försök.
 
Nu är domarfördelningen ute. Är det okej att fråga om erfarenheter med en viss domare här i tråden? Finns ju vissa som är mer eller mindre bra att ställa för om man har en osäker katt.
 
Nu är domarfördelningen ute. Är det okej att fråga om erfarenheter med en viss domare här i tråden? Finns ju vissa som är mer eller mindre bra att ställa för om man har en osäker katt.

Jag tycker det är svårt att säga det ena eller andra om domare. Jag har varit med om att de har varit toppen ena gången men rätt nonchiga en annan gång.
 
Nu är domarfördelningen ute. Är det okej att fråga om erfarenheter med en viss domare här i tråden? Finns ju vissa som är mer eller mindre bra att ställa för om man har en osäker katt.

Håller tummarna att det går bra. Ta det lugnt och försök göra det så trevligt som möjligt för er båda.
Jag blev nyfiken och spanade in domarfördelningen, om det är söndagen du ska ställa på så kan jag säga att din domare är väldigt mjuk, trevlig och fin mot katterna! Han är även trevlig, noggrann och förklarar bra när han jämför.

Har för mig jag såg att du frågade om gardin/skydd på fb. Även om det är meningen att publik ska kunna se katterna så tycker jag detdär okej att ha nåt skydd så de kan gömma sig/slappna av.
När jag började ställa Lysa hade jag en upp och nervänt kartong med en öppen sida jag klätt i tyg, så hon kunde gömma sig, vilket hon gjorde början på dagen, sen blev hon mer nyfiken och låg inne i den men med huvudet ute, nästa utställning var hon ute mer, sen bytte jag till en skokartong som hon älskade att ligga i, inte snyggaste bädden- nen hon var trygg, nu har hon en vanlig bädd och älskar ju numera att ligga och visa upp sig för alla som går förbi. Men jag har nu också spetsgardin som jag kan dra för om det är mycket ståhej runt omkring (typ på morgonen när alla ska packa upp och när grannar packar ihop vid tidig hemgång, eller om/när jag har ny katt med och behöver gå ifrån och kolla domare etc.) endel har plastskydd, vilket jag hade på World showen (då man hade två öppna sidor på buren), men det rekommenderar jag inte när det är så varmt som det är nu.

Bifogar gammal bild på hennes krypin. Fast här har hon smugit ut, lite osäker men lite nyfiken. Och somsagt. Numera är hon helcool och älskar utställningar.
Dock var hon lugn och modigare än jag trodde utanför buren redan på sin första utställning.
 

Bifogade filer

  • E247C509-0CB8-4BD7-96B9-EDC0DE1B3891.jpeg
    E247C509-0CB8-4BD7-96B9-EDC0DE1B3891.jpeg
    152,7 KB · Visningar: 56
Jag har sytt en tipi som mina katter kan krypa in i - det gillar dom. Alla skuttar in direkt i den och lägger sig antingen med huvudet inne eller i gluggen.

39394497_10155994742038323_1261434639319302144_o.jpg
Så fin!
Funderar på att sy nåt sånt också, ska sy nytt burskynke tänkte jag (nuvarande grå-röda skär ju sig till min svart-lila vagn 😂). Sheldon har ju dock sin hängmatta som han älskar, Lysa ligger i sin ullbädd om det inte är förvarmt då ligger hon i skitlådan 😇, Lovikka är duktig och ligger på kylmattan.

Har ni andra några inplanerade utställningar?
Vi ska till speedcat i Södertälje på lördagen 3/8, brukar vara dåligt med husisar i Stockholm så anmälde Sheldon också så Lysa inte skulle vara ensam i sin klass men ja jo, var vist minst 7 stycken(!) långhårshusisar med såg jag på domarfördelningen.

Ska bli extra kul för Lovikkas uppfödare kommer vara där också, ska bli så kul att träffa henne igen. Och kul för henne att se Lovikka.

Sen är vi anmälda till söndagen 25/8 Järva på Solvalla. Lysa fyller 7 den dagen och gör debut i seniorklass också. Men där får Sheldon vara hemma, är ju extra mkt publik och barn när det är djurens helg. Men roligt att själv kunna gå ut och kika lite.

Sen blir det nog en dag på västsvenska i september.
 
Har ni andra några inplanerade utställningar?

Jag har bara en inplanerad utställning ännu. Det är Eskilstuna 31/8 men då slår jag till med hela gänget kattungar + ena mamman.

Sen ska jag nog till Norrköping med de två kattungar som är kvar i katteriet + ev ena mamman. Jag hade tänkt åka till Iggesund men har redan fått aviserat att jag är bjuden på min bästis födelsedagsfest då
 
Håller tummarna att det går bra. Ta det lugnt och försök göra det så trevligt som möjligt för er båda.
Jag blev nyfiken och spanade in domarfördelningen, om det är söndagen du ska ställa på så kan jag säga att din domare är väldigt mjuk, trevlig och fin mot katterna! Han är även trevlig, noggrann och förklarar bra när han jämför.

Har för mig jag såg att du frågade om gardin/skydd på fb. Även om det är meningen att publik ska kunna se katterna så tycker jag detdär okej att ha nåt skydd så de kan gömma sig/slappna av.
När jag började ställa Lysa hade jag en upp och nervänt kartong med en öppen sida jag klätt i tyg, så hon kunde gömma sig, vilket hon gjorde början på dagen, sen blev hon mer nyfiken och låg inne i den men med huvudet ute, nästa utställning var hon ute mer, sen bytte jag till en skokartong som hon älskade att ligga i, inte snyggaste bädden- nen hon var trygg, nu har hon en vanlig bädd och älskar ju numera att ligga och visa upp sig för alla som går förbi. Men jag har nu också spetsgardin som jag kan dra för om det är mycket ståhej runt omkring (typ på morgonen när alla ska packa upp och när grannar packar ihop vid tidig hemgång, eller om/när jag har ny katt med och behöver gå ifrån och kolla domare etc.) endel har plastskydd, vilket jag hade på World showen (då man hade två öppna sidor på buren), men det rekommenderar jag inte när det är så varmt som det är nu.

Bifogar gammal bild på hennes krypin. Fast här har hon smugit ut, lite osäker men lite nyfiken. Och somsagt. Numera är hon helcool och älskar utställningar.
Dock var hon lugn och modigare än jag trodde utanför buren redan på sin första utställning.


Japp det är söndagen. Skönt att höra de om domaren, vill ju att hon ska få mer självförtroende och det känns som att de är bra förutsättningar till det.

Vad rymligt det såg ut i din bur! tycker alltid det brukar bli så trångt och har funderat på en annan setup än den jag brukar ha inför den här utställningen. På den sidan man inte ser står en relativt stor låda med höga kanter. Kanske byter ut fluffbädden mot en kylmatta om det kommer va så varmt som det är nu.

Man kanske skulle kunna göra så att hyllan blir ett litet tält på nått vis?
Trassel bur.jpg

Ursäkta för dålig kvalité det är mobilbilder!
 
Har ni andra några inplanerade utställningar?
Vi ska till speedcat i Södertälje på lördagen 3/8, brukar vara dåligt med husisar i Stockholm så anmälde Sheldon också så Lysa inte skulle vara ensam i sin klass men ja jo, var vist minst 7 stycken(!) långhårshusisar med såg jag på domarfördelningen.

Hur ser man i domarfördelningen hur många andra huskatter det kommer vara där? och vad händer om hon blir ensam långhårig huskattshona? Automatiskt bis?
 
I
Hur ser man i domarfördelningen hur många andra huskatter det kommer vara där? och vad händer om hon blir ensam långhårig huskattshona? Automatiskt bis?
ibland skriver de bara HCL, då har lan ingen aning, men ibland HCL och EMS-koderna (färgerna) och då kan man få ett hum om hur många (och ibland vilka) andra det är, men sen kan det ju vara två/fler med samma färg/tecken. Och är båda könen hos samma domare vet man inte hur många honor/hanar det är.
Jag kan ha missat men tyckte jag två två EMSkoder på HCL dit du skulle.

Så antingen är det två honor, då dömer domaren och rangordnar 1 och 2, om han bedömer 1an att ha över 97p blir den NOM, och är det då ingen hane med blir den antagligen BIS. Är det bara en av varje kön blir de ju automatiskt 1a, men inte garanterad NOM, jag har aldrig varit med om att domarna inte gett nom när man varit ensam, MEN de har sagt (som det ska vara) att de inte behöver nominera om de inte tycker katten, för dagen håller för NOM. Men om både en hane och en hona blir nom går de upp i final/panel mot varandra och flera domare röstar och en av dem blir BIS.
 
I

ibland skriver de bara HCL, då har lan ingen aning, men ibland HCL och EMS-koderna (färgerna) och då kan man få ett hum om hur många (och ibland vilka) andra det är, men sen kan det ju vara två/fler med samma färg/tecken. Och är båda könen hos samma domare vet man inte hur många honor/hanar det är.
Jag kan ha missat men tyckte jag två två EMSkoder på HCL dit du skulle.

Så antingen är det två honor, då dömer domaren och rangordnar 1 och 2, om han bedömer 1an att ha över 97p blir den NOM, och är det då ingen hane med blir den antagligen BIS. Är det bara en av varje kön blir de ju automatiskt 1a, men inte garanterad NOM, jag har aldrig varit med om att domarna inte gett nom när man varit ensam, MEN de har sagt (som det ska vara) att de inte behöver nominera om de inte tycker katten, för dagen håller för NOM. Men om både en hane och en hona blir nom går de upp i final/panel mot varandra och flera domare röstar och en av dem blir BIS.
Tack för förklaringen 👍🏻 Har också sett att de vart två EMS koder om jag inte missar nån. Trassel som är f (svartsköldpadda) och en eller flera katter som är N 22 (bruntabby?).
Detta med EMS koder är en hel djungel och nu när jag eventuellt ska få ställa mammas nya kattunge är det bara att försöka sätta sig in de...

Hoppas lite att det är en hane som vi möter. :o:o Vill så gärna ha en rosett 😅

Kan det hända på huskattssidan att det tas ut biv om de är tre eller fler av samma färg?
 
Tack för förklaringen 👍🏻 Har också sett att de vart två EMS koder om jag inte missar nån. Trassel som är f (svartsköldpadda) och en eller flera katter som är N 22 (bruntabby?).
Detta med EMS koder är en hel djungel och nu när jag eventuellt ska få ställa mammas nya kattunge är det bara att försöka sätta sig in de...

Hoppas lite att det är en hane som vi möter. :o:o Vill så gärna ha en rosett 😅

Kan det hända på huskattssidan att det tas ut biv om de är tre eller fler av samma färg?

Ja det är verkligen en djungel med EMS-koder.
Själv undrar jag just nu om de när de skriver ut domarfördelningen alltid skriver i den ordning de tänkte döma? De brukar ju det men när jag tittar på speedcat och jämför med vilka husisar som ställts tidigare i år så har de antingen skrivit honor och hanar blandat (de brukar ju ta ena könet först sen andra) eller så är det väldigt många nya katter, jag hoppas på det sista! Redan i Kalmar var det ju 7 HCL-honor (och en hane) och nu somsagt 7 HCL men när jag ser var min hona och min hane är i ordningen får jag inte ihop vilka de andra är. Men hoppas på nya ansikten på både katter och ägare, så roligt att/om vi blir fler som ställer huskatter 😀.
Haha ja jag är lite nördig med visst kontrollbehov 😇, och precis som dig vill jag gärna veta hur domarna är med katterna (även om den kan skilja från gång till gång som cirkus skrev), haha med risk att bli anmäld som stalker eller inlåst på psyk kan jag tipsa om att många domare har Facebook så man kan söka på deras namn, ofta kan man se mycket av hur de är 😂🙈😇, och ibland har utställare taggat domarna i filmer när de dömer så man kan se 😉.
Jag var rätt lugn inför att få den domare du ska ha efter att ha sett hans profil. Och med hans yrke hoppades och trodde jag också jag skulle få ett läsligt protokoll, vilket jag fick! Väldigt välskrivet!

Nej biv tas aldrig ut hos huskatterna.

Jag håller tummarna att ni får nån rosett. Jag tycker det är tråkigt att det inte oftare finns rosett för iaf 2or och 3or. Är ju samma med Ex1 hos raskatter, tänker på uppfödare som fått med köpare till kattungar att ställa ut för att ställa kull, ofta(?) är det kanske samma färg/grupp på kattungarna, då kan bara en bli Ex1. Resten åker hem utan rosett.
Jag vet själv att jag i början tyckte det var kul att ha med en rosett hem. Och när jag började 2015 vet jag att jag fick som 2a och 3a. Men nu är det sällan nån annan än 1an får.
Nu har jag ju börjar rensa bort dom rosetterna och hade väl tänkt att jag inte skulle köpa/ta emot om just Lysa (som har flest rosetter) får rosett som inte är 1a. Men i Kalmar har de så man kan köpa och man får välja färg (flera snygga varianter)!och de klistrar på placering, så jag köpte en rosett för 40:- och lät de stryka på en 2a, dels för jag ändå var stolt och nöjd att hon kom 2a av 7 men framförallt för jag ville gynna/visa uppskattning att de faktiskt har rosetter till fler. De hade även Ex2 (som var snyggare än Ex1 så ville nästan haft en ex2 istället till Lovikka 😂).
 
Ja det är verkligen en djungel med EMS-koder.
Själv undrar jag just nu om de när de skriver ut domarfördelningen alltid skriver i den ordning de tänkte döma? De brukar ju det men när jag tittar på speedcat och jämför med vilka husisar som ställts tidigare i år så har de antingen skrivit honor och hanar blandat (de brukar ju ta ena könet först sen andra) eller så är det väldigt många nya katter, jag hoppas på det sista! Redan i Kalmar var det ju 7 HCL-honor (och en hane) och nu somsagt 7 HCL men när jag ser var min hona och min hane är i ordningen får jag inte ihop vilka de andra är. Men hoppas på nya ansikten på både katter och ägare, så roligt att/om vi blir fler som ställer huskatter 😀.
Haha ja jag är lite nördig med visst kontrollbehov 😇, och precis som dig vill jag gärna veta hur domarna är med katterna (även om den kan skilja från gång till gång som cirkus skrev), haha med risk att bli anmäld som stalker eller inlåst på psyk kan jag tipsa om att många domare har Facebook så man kan söka på deras namn, ofta kan man se mycket av hur de är 😂🙈😇, och ibland har utställare taggat domarna i filmer när de dömer så man kan se 😉.
Jag var rätt lugn inför att få den domare du ska ha efter att ha sett hans profil. Och med hans yrke hoppades och trodde jag också jag skulle få ett läsligt protokoll, vilket jag fick! Väldigt välskrivet!

Nej biv tas aldrig ut hos huskatterna.

Jag håller tummarna att ni får nån rosett. Jag tycker det är tråkigt att det inte oftare finns rosett för iaf 2or och 3or. Är ju samma med Ex1 hos raskatter, tänker på uppfödare som fått med köpare till kattungar att ställa ut för att ställa kull, ofta(?) är det kanske samma färg/grupp på kattungarna, då kan bara en bli Ex1. Resten åker hem utan rosett.
Jag vet själv att jag i början tyckte det var kul att ha med en rosett hem. Och när jag började 2015 vet jag att jag fick som 2a och 3a. Men nu är det sällan nån annan än 1an får.
Nu har jag ju börjar rensa bort dom rosetterna och hade väl tänkt att jag inte skulle köpa/ta emot om just Lysa (som har flest rosetter) får rosett som inte är 1a. Men i Kalmar har de så man kan köpa och man får välja färg (flera snygga varianter)!och de klistrar på placering, så jag köpte en rosett för 40:- och lät de stryka på en 2a, dels för jag ändå var stolt och nöjd att hon kom 2a av 7 men framförallt för jag ville gynna/visa uppskattning att de faktiskt har rosetter till fler. De hade även Ex2 (som var snyggare än Ex1 så ville nästan haft en ex2 istället till Lovikka 😂).

Är helt galen i rosetter 😂 ju större dom är desto bättre. Kommer från hästvärlden och har alla jag fått uppe på väggen (vilket inte är många för ridskoleponnyn ja red var ej en tävlingsponny egentligen) dom flesta är dock små och tråkiga. Har lixom aldrig haft ett djur som skulle kunna tänkas vinna mig några stora fina rosetter förens nu då om hon bara blir lite självsäkrare på utställningar. 😅

Tycker man borde få rosett för 1-3 precis som du säger. Förra gången kom hon faktiskt 2 av 3 och de hade varit kul att ha en rosett från det också.

Apropå nått annat så tycker jag dock att anmälningssystemet man använder till utställningar är mycket krångligare än tdb som ju används för hästar? Vore smidigt att kunna se vilka som är anmälda och om man själv är de osv? Tror jag råkade anmäla mig till fel utställning för ett tag sen och hittade inte ens nått sätt att ta tillbaka anmälan?!
 
Är helt galen i rosetter 😂 ju större dom är desto bättre. Kommer från hästvärlden och har alla jag fått uppe på väggen (vilket inte är många för ridskoleponnyn ja red var ej en tävlingsponny egentligen) dom flesta är dock små och tråkiga. Har lixom aldrig haft ett djur som skulle kunna tänkas vinna mig några stora fina rosetter förens nu då om hon bara blir lite självsäkrare på utställningar. 😅

Tycker man borde få rosett för 1-3 precis som du säger. Förra gången kom hon faktiskt 2 av 3 och de hade varit kul att ha en rosett från det också.

Apropå nått annat så tycker jag dock att anmälningssystemet man använder till utställningar är mycket krångligare än tdb som ju används för hästar? Vore smidigt att kunna se vilka som är anmälda och om man själv är de osv? Tror jag råkade anmäla mig till fel utställning för ett tag sen och hittade inte ens nått sätt att ta tillbaka anmälan?!

Haha själv föredrar jag minakatter före tdb 😂 slutade tävla med häst när TDB kom och krånglig betalningsväg, (och när det krävdes dyra licenser redan på lokalnivå).
Bortsett från att man måste ha sitt medlemsnr för att logga in, fast o andra sidan har de väl lagt till BankID så nu är det bara jag som måste lära mig logga in den vägen.

Om du går in på utställningar och klicka in på de utställningen du tror du kan anmält till så ser du, efter din/a katters namn antingen knappen ”anmäl”, isf är du inte anmäld, när du klickat på den står det ”anmäld”, och när de registrerat anmälan står det ”överförd till alladin”. Kan vara bra isåfall att maila arrangören.
Med reservation för att jag kan minnas fel, och att jag inte vet om man ser utställningar när anmälan gått ut?

Det jag saknar är att kunna lägga till en dag till, t.ex man vill vara säker på att komma med på lördagen och vet att man kan så man anmäler direkt, sen 1mån senare lyckas man fixa hästvakt/ledigt osv så man kan vara kvar och ställa söndagen också, och det finns platser kvar, men då är ju de anmälda katterna redan överförda till alladin och det går inte lägga till dag?.
Däremot var det ju smidigt att lägga till en katt till som jag gjorde när jag bestämde mig lite senare att Sheldon skulle få följa med.
 
Varning för skrytbild men hon gjorde det! Lovikka tog sitt 5e BIS och blev Junior Winner! Så otroligt lycklig! Framförallt är jag så stolt och lycklig att hon älskar vara med på utställning och sköter sig perfekt.
Sveriges 2a Selkirk rex och den första svenskfödda som lyckas bli JW.
 

Bifogade filer

  • C767958E-73FF-4823-B097-157D545D3AD9.jpeg
    C767958E-73FF-4823-B097-157D545D3AD9.jpeg
    340,3 KB · Visningar: 51
Varning för skrytbild men hon gjorde det! Lovikka tog sitt 5e BIS och blev Junior Winner! Så otroligt lycklig! Framförallt är jag så stolt och lycklig att hon älskar vara med på utställning och sköter sig perfekt.
Sveriges 2a Selkirk rex och den första svenskfödda som lyckas bli JW.
Wow, det är ju enormt!! Jättestort grattis!
 
Wow, det är ju enormt!! Jättestort grattis!
Jag kan knappt fatta det. Vist fanns drömmen och hoppet i somras när hon tog 4 BIS (på 5starter) på 1,5 månad. Men sen hade vi en domare i Kalmar som inte alls tyckte pälsvården var bra. Att hon var för lockig... nu ska ju rasen vara lockig och alla andra selkirkägare och domare har sagt tvärt om, samtidigt var jag själv inte nöjd med pälsen, men det var den hetaste dagen på året, 40grader i lokalen (och gick mot bengaler, britter m.fl, korthår får väl en liiiten fördel mot långhår i som tropisk hetta 🥵) och hon hade legat och sovit på kylmatta (och i transportbur) konstant sen hon duschade dagen innan så det var lite ihoptryckt.
Sen var vi en dag i Södertälje, och jag insåg hur många sjukt fina motståndare hon har i Stockholmstrakten... hon förlorade nomineringen mot en superfin Burma (tror jag det var), men det var väldigt jämnt mellan dom.

Så jag hade börjar ge upp, detta var ju på Solvalla, stooor utställning och mååånga fina motståndare. Dom var 5 juniorer i finalen. Men hon vann med 4 av 5 röster.

Jag blev så jäkla lycklig och chockad och bara vrålskakade så prisutdelarna tig ifrån mig priserna 😂. (Hade kompis som fick ta allt)
Men så kom en av domarna som röstat (han dömde hennes debut i maj) fram till mig, gav mig en kram gratulerade till bis och JW men framförallt till en helt otroligt fantastisk katt, och berömde att hon var väl presenterad, och flera av de andra kom efter och instämde.
Sån otrolig upplevelse.
Och Lovikka var hur cool som helst trots all uppståndelse och chockad, överlycklig matte.
 

Liknande trådar

Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 313
Senast: cili
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 995
Senast: Niyama
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp