Utställnings tråden

Åhh vad kul! Spännande!
Ja jag tycker/tror/hoppas också att det ska räcka för cert i klass 9 iaf, alla domare vi haft hittills har ju älskat hennes typ och nog aldrig haft något att anmärka på där, och även om det är poäng på päls så borde fällning inte dra ner så mycket så det inte räcker till cert i så låg klass. Men vi får se. Har lärt mig att det är vääääldigt olika hur domare vill ha Selkirk-päls så lär nog vara olika hur mkt de accepterar fällning också.

Ja det är ju så, jag är nog glad att de flyttade Selkirk från kategori 2 till 3 iaf, hade nog inte varit lättare i 2an där de var innan de blev fullt godkända. Fast i somras när det var typ 40grader i lokalen kändes det lite orättvist att ha henne i panel mot korthåriga bengaler osv 😂. Men är ju som du säger hårt motstånd i alla katogorier. Kan tänka mig det är tufft i 4an mot alla fina devon och cornish.

Jag såg varken dig eller dina katter :D
Inte så konstigt iofs det är så otroligt intensivt med två bedömningar på samma dag.

Det gick jättebra för oss. Ena kattungen blev BIV i en fin grupp sorrelfärgade somalis (hon hade nog tagit den andra BIVen också om hon inte blivit superskrämd av en lös katt som kom farande och alla människor som blev stimmiga). Andra kattungen blev ex1 och ex2 helt okej även om VI såklart tycker vår är bättre :D men min kompis kattunge tog den andra ex1an. Kyra tog CACS i bägge bedömningarna - hon är fin men inte en såndär superkat - hon kommer bli SC en vacker dag men är inte en BIS katt.

Bäst gick dt för kastrathonan som blev nominerad i bägge beömningarna men BIS gick till en sån katt med ett namn proppfullt med precis alla titlar en kisse kan ha
 
Senast ändrad:
Jag såg varken dig eller dina katter :D
Inte så konstigt iofs det är så otroligt intensivt med två bedömningar på samma dag.

Det gick jättebra för oss. Ena kattungen blev BIV i en fin grupp sorrelfärgade somalis (hon hade nog tagit den andra BIVen också om hon inte blivit superskrämd av en lös katt som kom farande och alla människor som blev stimmiga). Andra kattungen blev ex1 och ex2 helt okej även om VI såklart tycker vår är bättre :D men min kompis kattunge tog den andra ex1an. Kyra tog CACS i bägge bedömningarna - hon är fin men inte en såndär superkat - hon kommer bli SC en vacker dag men är inte en BIS katt.

Bäst gick dt för kastrathonan som blev nominerad i bägge beömningarna men BIS gick till en sån katt med ett namn proppfullt med precis alla titlar en kisse kan ha

Och jag missade er. Men såg nog din fina kastrathona i finalen! 😍.
Grattis till fina resultat!

Lovikka fick sina cert i båda klasserna och jag är supernöjd, domarna älskar hennes typ. Kropp och päls är ”bra för hennes ålder”, men med all rätt ingen chans vid NOM, hon hade bland annat tre superfina vuxna långhårsbritter som vi gick mot.
Lysas första bedömning blev det lite stressigt till, + manlig domare så då var hon lite blyg/osäker. Men fick superbra på kropp och päls/ kondition. De andra tre bedömningarna fick hon super på temperamentet också. En BIS i seniorklass tog hon, trots hårt motstånd av en superfin och söt kisse i perfekt hull/päls osv men domaren valde Lysa för den ”extremt perfekta showconditionen” så var kul. Nöjd att få bra på pälsen i alla bedömningar. Hon var upp för nomineringarna men hon blev 2a och 3a i vanliga huskattklasserna. Men jättefina bedömningar. och båda katterna var superduktiga och vi hade trevligt, Lovikka fick massa beröm för sitt temperament också, haha hon halvt somnade på domarbordet medans domaren skrev 😂🙈. ”No Eyes” höll hon på att få, men med hjälp av vippa så vaknade hon till och visade sina stora runda ögon tillslut så hon fick excellent på dom också.
5D080C43-D744-47FF-B660-D9CD65584A91.jpeg
 
Jag var ju på Birka med Foppa på lördagen. Han fick två bra bedömningar, och CACIB på båda utställningarna. På den andra gick det lite extra bra. Domaren gillade honom verkligen, och han stod dels ut en annan vuxen hane, och var nära på att knipa BIV. Till sist valde dock domaren en fin hona i klass 11.

Nu är Foppa stoppad i Sverige. Han har blivit väldigt mycket bättre i päls och kondition bara senaste månaden. Vi får se om jag orkar kuska iväg utomlands. Tycker det är lite omotiverande när man vet att man har en katt som inte riktigt håller för typ NOM eller BIS. Önskar att han hade kunnat komma på hur man blir pappa, men det är dåligt på den fronten. Vill ha någon ny bebis att ställa ut :).

IMG_20191116_155003.jpg


IMG_20191116_155142.jpg
 
Jag var ju på Birka med Foppa på lördagen. Han fick två bra bedömningar, och CACIB på båda utställningarna. På den andra gick det lite extra bra. Domaren gillade honom verkligen, och han stod dels ut en annan vuxen hane, och var nära på att knipa BIV. Till sist valde dock domaren en fin hona i klass 11.

Nu är Foppa stoppad i Sverige. Han har blivit väldigt mycket bättre i päls och kondition bara senaste månaden. Vi får se om jag orkar kuska iväg utomlands. Tycker det är lite omotiverande när man vet att man har en katt som inte riktigt håller för typ NOM eller BIS. Önskar att han hade kunnat komma på hur man blir pappa, men det är dåligt på den fronten. Vill ha någon ny bebis att ställa ut :).
Grattis till cacib! Härligt att han pälsat på sig nu iaf. Han är så fin 😍
Ja förstår och denna årstid tycker jag det är jobbigare att åka iväg, haha jag skulle ju vilja ha SW och WW på sommaren, lättare att få chaufför på semestern, trevligare att åka bil, se andra länder när det är sommar och inte regn och rusk, hästarna går på sommarbete och jag är piggare. Men folk muttrar nåt om att deras katter inte är fullpälsade på sommaren och därför vill dom ha det på vintern.

Håller tummarna att han kommer på hur man gör bäbisar!
 
Grattis till cacib! Härligt att han pälsat på sig nu iaf. Han är så fin 😍
Ja förstår och denna årstid tycker jag det är jobbigare att åka iväg, haha jag skulle ju vilja ha SW och WW på sommaren, lättare att få chaufför på semestern, trevligare att åka bil, se andra länder när det är sommar och inte regn och rusk, hästarna går på sommarbete och jag är piggare. Men folk muttrar nåt om att deras katter inte är fullpälsade på sommaren och därför vill dom ha det på vintern.

Håller tummarna att han kommer på hur man gör bäbisar!
Som ägare till ragdoll så brukar utställningar på sommaren vara att åka runt med bikinikatter. WW ligger nästan lite väl tidigt ofta om de som mina ofta fäller av i slutet av sommaren. Jag skulle kunna tänka mig SW och WW i Maj :)
 
Sista utställningen för året blir i Göteborg 7-8/12, det blir bara småkatterna. Domarfördelningen har kommit och den känns bra.
Numera har jag några domare jag inte vill ställa vissa katter hos, medan andra gärna får gå hos just den domaren - jag trodde aldrig jag skulle komma dit :crazy:.
 
Hej. Är i Maine coon tankar, och undrar vilka utställningar man kan åka på i Västra Götaland och Värmland för och kunna spana lite på hur det går till. Gärna nån som är till vårkanten/sommaren då jag inte är så sugen på att åka långt i vinterväglag. :(
 
Numera har jag några domare jag inte vill ställa vissa katter hos, medan andra gärna får gå hos just den domaren - jag trodde aldrig jag skulle komma dit :crazy:.

samma här 🙈😂.

Vi kommer till ÄK på söndag. Lovikka har ännu en ny domare, spännande. hon har fortfarande aldrig haft samma domare två gånger...
Lysa däremot ska dock gå (i senior) för samma som hon haft på mer än hälften av alla utställningar i år... Dock nöjd med den andra domaren, henne har vi bara haft en gång förra året.
Ser fram emot en härlig dag, många jag känner som ska dit, och en hel del selkirks så det blir kul 😀
 
samma här 🙈😂.

Vi kommer till ÄK på söndag. Lovikka har ännu en ny domare, spännande. hon har fortfarande aldrig haft samma domare två gånger...
Lysa däremot ska dock gå (i senior) för samma som hon haft på mer än hälften av alla utställningar i år... Dock nöjd med den andra domaren, henne har vi bara haft en gång förra året.
Ser fram emot en härlig dag, många jag känner som ska dit, och en hel del selkirks så det blir kul 😀

Jag är sjukt otaggad inför denna utställning :( jag tror vi enbart åker för att Jessika har besällt en burklädsel som skulle komma till Gbg. Vår ena katt har utvecklat ett underbett och vissa domare bryr sig inte andra är som enna jävla megafoner. Det känns i allafall inte så kul att åka med henne.
 
Jag är sjukt otaggad inför denna utställning :( jag tror vi enbart åker för att Jessika har besällt en burklädsel som skulle komma till Gbg. Vår ena katt har utvecklat ett underbett och vissa domare bryr sig inte andra är som enna jävla megafoner. Det känns i allafall inte så kul att åka med henne.

Det gick väl sådär. Ex1 på bägge ena dagen och Ex2 på ena andra dagen. Det var okej med Ex2 eftersom den andra katten hade en hel del avgörande bättre kvaliteter - men det var inte okej så som domaren presenterade det för sin elev (som nog gillade vår bättre) det hade räckt med det uppenbara - nu blev det en jävla rant om hur dålig vår katt är - så onödigt. Dessutom så sa hon saker som inte stämmer (IMHO). Så konstigt - vissa domare kan få en att känna att man har den vackraste katten av alla - nästan en annan är bara liiiiite bättre (även om den andra är uppenbart bättre) - andra har liksom inget stopp på dåligheter när de vill dra ett cert eller sätta en som ex2.
 
Det gick väl sådär. Ex1 på bägge ena dagen och Ex2 på ena andra dagen. Det var okej med Ex2 eftersom den andra katten hade en hel del avgörande bättre kvaliteter - men det var inte okej så som domaren presenterade det för sin elev (som nog gillade vår bättre) det hade räckt med det uppenbara - nu blev det en jävla rant om hur dålig vår katt är - så onödigt. Dessutom så sa hon saker som inte stämmer (IMHO). Så konstigt - vissa domare kan få en att känna att man har den vackraste katten av alla - nästan en annan är bara liiiiite bättre (även om den andra är uppenbart bättre) - andra har liksom inget stopp på dåligheter när de vill dra ett cert eller sätta en som ex2.
Fy vad trist. Och som du säger - onödigt. Domarens ord är ju lag, det finns ingen anledning att mala på. Jag tjuvkikade och såg jag rätt så är hon ökänd för att bli tjurig om hon är hungrig ;) Försök njuta av Ex ändå :heart
 
Fy vad trist. Och som du säger - onödigt. Domarens ord är ju lag, det finns ingen anledning att mala på. Jag tjuvkikade och såg jag rätt så är hon ökänd för att bli tjurig om hon är hungrig ;) Försök njuta av Ex ändå :heart
Vi är ju alltid sist på dagen - så domarna är i regel rätt hungriga :D jag har varit med om det många gånger. Den här domaren har jag normalt aldrig problem med men den här gången var hon onödig.

Du skulle sagt hej!
 
Det gick väl sådär. Ex1 på bägge ena dagen och Ex2 på ena andra dagen. Det var okej med Ex2 eftersom den andra katten hade en hel del avgörande bättre kvaliteter - men det var inte okej så som domaren presenterade det för sin elev (som nog gillade vår bättre) det hade räckt med det uppenbara - nu blev det en jävla rant om hur dålig vår katt är - så onödigt. Dessutom så sa hon saker som inte stämmer (IMHO). Så konstigt - vissa domare kan få en att känna att man har den vackraste katten av alla - nästan en annan är bara liiiiite bättre (även om den andra är uppenbart bättre) - andra har liksom inget stopp på dåligheter när de vill dra ett cert eller sätta en som ex2.

Tråkigt med onödig kritik, men grattis till ex!
Håller med om att det finns bra och dåliga sätt att säga att en katt (för dagen) är sämre än en annan. Jag kan absolut ta kritik men inte kul när det blir som du beskriver.
Varit med om liknande men då kritik för pälsvården, en domare som kommenterade ”du borde styla katten lika bra som du stylar digsjälv” (dels borde han inte brytt sig hur jag såg ut och dels låg det jäkligt mycket mer jobb bakom katten, men det var tydligen inte bra men han sa inget konstruktivt). Det dröjde 2 år innan jag ställde igen. Samma domare hade jag i somras till Lovikka, och han var ganska oproffsig då också, dels kallade henne ovårdad, och sa att hon skulle få massa tovor, rynkade näsan och ja onödigt kritisk, berättade sen för alla vid nominering att han dömt en norsk Selkirk som var sååå ovårdad (Norges bästa Selkirk, som BISat alla utställningar utan den då han dömde), nu blev Lovikka Nom den gången efter jag fixat pälsen så han ville ha den (tvärt om hur alla andra domare vill ha selkirkpäls). Det är enda gången jag fått negativt på hennes päls, alla andra utställningar fått massa beröm. (Men den var inte perfekt då, det kan jag hålla med om, men han hade inte behövt kritisera så högt och mycket och rena lögner om att hon skulle bli söndertovad. Vi har fått excellent show condition av domare som också är uppfödare på Selkirk så litar mer på hennes ord.)
 
Haha glömde skriva hur det gick för mina. Lovikka fick fin bedömning, trots att hon fäller/byter päls. Fick sitt CAC och blev Champion.
Lysa fick två toppenbedömningar, i huskattklassen stod det mellan Lysa och den som sen blev 1a/nom men ja Lysa blev 2a. Men BIS senior.
C8F34A49-606C-4C91-8F65-0810A06147D5.jpeg
 
Tråkigt med onödig kritik, men grattis till ex!
Håller med om att det finns bra och dåliga sätt att säga att en katt (för dagen) är sämre än en annan. Jag kan absolut ta kritik men inte kul när det blir som du beskriver.
Varit med om liknande men då kritik för pälsvården, en domare som kommenterade ”du borde styla katten lika bra som du stylar digsjälv” (dels borde han inte brytt sig hur jag såg ut och dels låg det jäkligt mycket mer jobb bakom katten, men det var tydligen inte bra men han sa inget konstruktivt). Det dröjde 2 år innan jag ställde igen. Samma domare hade jag i somras till Lovikka, och han var ganska oproffsig då också, dels kallade henne ovårdad, och sa att hon skulle få massa tovor, rynkade näsan och ja onödigt kritisk, berättade sen för alla vid nominering att han dömt en norsk Selkirk som var sååå ovårdad (Norges bästa Selkirk, som BISat alla utställningar utan den då han dömde), nu blev Lovikka Nom den gången efter jag fixat pälsen så han ville ha den (tvärt om hur alla andra domare vill ha selkirkpäls). Det är enda gången jag fått negativt på hennes päls, alla andra utställningar fått massa beröm. (Men den var inte perfekt då, det kan jag hålla med om, men han hade inte behövt kritisera så högt och mycket och rena lögner om att hon skulle bli söndertovad. Vi har fått excellent show condition av domare som också är uppfödare på Selkirk så litar mer på hennes ord.)

Jag är ganska dålig på att grooma - en gång groomade jag bort ett cert, domaren var riktigt bra och pedagogisk och sa att hon också gjort sånt när hon ställde sina katter - så för dagen inget cert men annars en fin katt - gången efter vi hade henne skrattade hon rakt ut när hon såg oss och sa att katten var jättefint presenterad, varsågod här är certet. :D En anann domare bad mig att inte hålla katten så han såg magen i BIV för katten var alldeles lockig under magen (det var sant) så vi höll katten i framstupa sidoläge och blev BIV och NOM (för då hade vi pysslat till pälsen...
 
Blir så sugen på att ställa ut igen. Attans att Trassel skulle bli en sån argbigga då alla tycker hon är så vacker.:angel::(

Letar för fullt efter en till katt men de är inte så lätt med student ekonomi.
 

Liknande trådar

Tjatter Hej någon mer än jag som roar sig ibland med att göra ai-bilder? Tänkte det kunde vara kul att dela med sig lite av det och se andras...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 377
Senast: cili
·
Katthälsa Jag har använt Dronspot de tre senaste gångerna som jag har avmaskat vår katt. Första gången stack hon direkt till dörren och ville ut...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 832
Senast: Niyama
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 083
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp