Utställningskrav fodervärd

Bapelsin

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att ta en hund på foder, något jag har tänkt på i flera år men mina levnadsförhållanden har inte passat förrän nu.

Jag är väl insatt i hur det fungerar med fodervärdsavtal, jag har tidigare haft en hane med bibehållen avelsrätt. Den kenneln ställde alla sina hundar själva, jag behövde alltså aldrig åka på någon utställning. Om utställningskravet nu med nästa hund kommer hamna på mig, hur långt kan uppfödaren kräva att en åker? Utställningar finns ju i hela Sverige men det kan väl inte vara rimligt att en tvingas åka 20-30-40 mil? Eller är det det?

Jag förstår att detta är individuellt och något en bestämmer i samråd med uppfödaren, men finns det någon ungefärlig praxis? Hur långt skulle ni vara villiga att åka?
 
Jag har bestämt mig för att ta en hund på foder, något jag har tänkt på i flera år men mina levnadsförhållanden har inte passat förrän nu.

Jag är väl insatt i hur det fungerar med fodervärdsavtal, jag har tidigare haft en hane med bibehållen avelsrätt. Den kenneln ställde alla sina hundar själva, jag behövde alltså aldrig åka på någon utställning. Om utställningskravet nu med nästa hund kommer hamna på mig, hur långt kan uppfödaren kräva att en åker? Utställningar finns ju i hela Sverige men det kan väl inte vara rimligt att en tvingas åka 20-30-40 mil? Eller är det det?

Jag förstår att detta är individuellt och något en bestämmer i samråd med uppfödaren, men finns det någon ungefärlig praxis? Hur långt skulle ni vara villiga att åka?
Låter konstigt med utställningskrav för fodervärden, det står ingenstans i SKKs kontrakt och så vitt jag vet får man som SKK-uppfödare inte ingå egna avtal med en privatperson.
Jag har varit (hel)fodervärd till tik två gånger och det är alltid uppfödare som varit ansvarig för utställning även om jag många gånger följt med och ställt själv, så har det aldrig funnits något krav på det. Jag skulle inte heller välja att vara fodervärd om uppfödaren hade sådana krav.
 
Låter konstigt med utställningskrav för fodervärden, det står ingenstans i SKKs kontrakt och så vitt jag vet får man som SKK-uppfödare inte ingå egna avtal med en privatperson.
Jag har varit (hel)fodervärd till tik två gånger och det är alltid uppfödare som varit ansvarig för utställning även om jag många gånger följt med och ställt själv, så har det aldrig funnits något krav på det. Jag skulle inte heller välja att vara fodervärd om uppfödaren hade sådana krav.

Ungefär så känner jag också. Har läst alla avtal på SKK hemsida men tycker vissa bitar är svåra att tolka för de skrivs med / som gör att de kan betyda olika saker.
 
Jag har bestämt mig för att ta en hund på foder, något jag har tänkt på i flera år men mina levnadsförhållanden har inte passat förrän nu.

Jag är väl insatt i hur det fungerar med fodervärdsavtal, jag har tidigare haft en hane med bibehållen avelsrätt. Den kenneln ställde alla sina hundar själva, jag behövde alltså aldrig åka på någon utställning. Om utställningskravet nu med nästa hund kommer hamna på mig, hur långt kan uppfödaren kräva att en åker? Utställningar finns ju i hela Sverige men det kan väl inte vara rimligt att en tvingas åka 20-30-40 mil? Eller är det det?

Jag förstår att detta är individuellt och något en bestämmer i samråd med uppfödaren, men finns det någon ungefärlig praxis? Hur långt skulle ni vara villiga att åka?

Uppfödaren kan aldrig kräva att du ska ställa ut - men är ni överens före, så bör du hålla din del av de ni sagt. Inte säga att du ska åka bara för att få valpen :)
Jag själv skulle t ex inte sätta ut en valp på foder långt bort om denne aldrig någonsin ville visa hunden, för då är det ju galet svårt för mig att göra det i och med hämtning många mil :)
Så du måste vara ärlig med hur mycket du vill ställa ut och hur långt du vill åka.
 
Uppfödaren kan aldrig kräva att du ska ställa ut - men är ni överens före, så bör du hålla din del av de ni sagt. Inte säga att du ska åka bara för att få valpen :)
Jag själv skulle t ex inte sätta ut en valp på foder långt bort om denne aldrig någonsin ville visa hunden, för då är det ju galet svårt för mig att göra det i och med hämtning många mil :)
Så du måste vara ärlig med hur mycket du vill ställa ut och hur långt du vill åka.

Tack! Jag har sanningsenligt sagt till uppfödaren att jag aldrig har ställt men att jag är öppen för att följa med och kanske lära mig, men att jag inte kan lova att det är något jag kommer vilja göra. Det måste väl ses som ett ärligt och rimligt svar?
 
Tack! Jag har sanningsenligt sagt till uppfödaren att jag aldrig har ställt men att jag är öppen för att följa med och kanske lära mig, men att jag inte kan lova att det är något jag kommer vilja göra. Det måste väl ses som ett ärligt och rimligt svar?
Absolut, men bor dom relativt nära så dom kan hämta hunden och visa den ? och kommer du låta dom göra det ? Där är något ni måste prata noga så det slipper bli tråkigheter framöver :)

Jag har en helt såld hund som bor nära mig, men där ägaren är helt ointresserad av utställning. Jag får dock ta med henne till utställningar så ofta jag vill, så här fungerar det kanonbra :)
Jag har även en hund såld med bibehållen avelsrätt. Hon är väl ingen superstjärna, men ska väl visas några gånger i alla fall av ägaren.
 
Absolut, men bor dom relativt nära så dom kan hämta hunden och visa den ? och kommer du låta dom göra det ? Där är något ni måste prata noga så det slipper bli tråkigheter framöver :)

Jag har en helt såld hund som bor nära mig, men där ägaren är helt ointresserad av utställning. Jag får dock ta med henne till utställningar så ofta jag vill, så här fungerar det kanonbra :)
Jag har även en hund såld med bibehållen avelsrätt. Hon är väl ingen superstjärna, men ska väl visas några gånger i alla fall av ägaren.

Vi bor i samma kommun så det är nära. Och självklart får de ta med henne hur mycket de vill. Känns ju meningslöst att ta en hund på foder om en inte vill samarbeta med uppfödaren. Då tänker jag att det är bättre att köpa en hund.
 
Vi bor i samma kommun så det är nära. Och självklart får de ta med henne hur mycket de vill. Känns ju meningslöst att ta en hund på foder om en inte vill samarbeta med uppfödaren. Då tänker jag att det är bättre att köpa en hund.

Jag behöver inte ställa ut min hane men har en deal att uppfödaren får ställa ut i meriterande syfte.
Ska han avlas på ska han hålla även för att granskas av en domare på utställning. Tror 3 ggr är minimum vad jag ska gå med på, men det är ingen issue för mig. De får gärna ställa ut honom hur mycket de vill:)
 
Jag är fodervärd på min yngsta. Uppfödaren vill gärna att jag ställer ut, men vet att jag inte är intresserad av något sådant. Det är inte heller ikryssat på kontraktet att de får ta med sig henne på tävlingar. Resultatet av det är att hon är utställd det som krävs för att hon ska kunna bli lure coursing-champion, inte mer. (Dvs, senast hon ställdes ut gick hon i unghundsklass och då fick hon ett slätt excellent). Hon är idag 4 år gammal och jag kommer mest troligt aldrig ställa ut henne. Däremot har jag sagt till uppfödaren att om vi är helt överens om hanhund så kan de få låna henne till en kull även efter att hon är min "på riktigt" s.a.s.
 
Jag har min ena på foder. Hennes ägare har bibehållen rätt till utställning och tävling men jag hade aldrig fått denna hunden om jag inte ställt ut eller tävlat så mycket som jag gör. Det är bara en gång som hon har tagit med henne på utställning själv (till finland). Däremot har hon hjälpt mig att ställa henne flera gånger när jag även har åkt med min andra hund. 👌🏻
 
Tack för alla era svar. Nu har jag lite mer kött på benen.

Och visst är det så att, enligt SKK, en helfoder inte ska kosta något i inköp (eftersom man inte köper hunden), och en med bibehållen avelsrätt ska kosta halva värdet?
 
Om du går in på SKK och söker på fodervärd så får du upp kontraktet och kan läsa igenom villkoren själv, sen kan man ju komma överens om annat också. Det viktigaste som fodervärd är att man verkligen kommer bra överens med uppfödaren så att det inte blir trassel i samarbetet.

Jag kommer för första gången i mitt liv ta en hund på halvfoder, har annars ägt mina hundar själv. Jag betalar halva valp priset och hon har avelsrätt för en kull, det som spelade in var att jag fick ha önskemål om när det passar med en kull (kanske inte så kul på sommaren och missa en hel sommar med tävling) och jag i min tur kan tänka mig att hjälpa till med kullen om det så att hon avstår att ta kull efter vad som passar mig och det blir när det passar henne mindre bra. Min uppfödare säger att hon inte kommer lägga sig i, det är min hund och jag har sagt att skulle hon vilja ställa ut så får hon gärna göra det men flagga i god tid så man inte dubbelbokar. Nu kommer jag ställa valpen i vilket fall som helst då jag tycker att det är himla bra miljöträning inför förhoppningsvis framtida tävlingar i nån hund sport.
 
Tack för alla era svar. Nu har jag lite mer kött på benen.

Och visst är det så att, enligt SKK, en helfoder inte ska kosta något i inköp (eftersom man inte köper hunden), och en med bibehållen avelsrätt ska kosta halva värdet?
Det stämmer bra det :)
Foderhund är två kullar på tik och 6 parningar på hane - köpeavtal med bibehållen avelsrätt är en kull på tik och 3 parningar på hane och köpeskillingen är då halva försäljningspriset på det sistnämnda.
 
Om jag sätter ut en lovande hund på foder, som jag vill ska ställas ut, så kryssar jag i att jag har utställningsrätten. Då ser jag till att hunden ställs ut och det blir fodervärdens skyldighet att hålla hunden i sådan kondition att jag kan ställa ut och naturligtvis ha hunden tillgänglig för mig. De utställningar som jag anser att hunden ska ställas på betalar jag själv. De utställningar utöver det som fodervärden vill ställa ut på, betalar fodervärden för. I båda fallen ska jag stå som ägare i katalogen (i alla fall delägare).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 233
Senast: Novelette
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 178
Senast: Eina
·
T
Hundavel & Ras Jag skulle vilja ha tips på en bra Rottweiler kennel. Har en 7 årig tik och vi skulle vilja köpa en valp nu. Detta för att hon ska ha...
Svar
1
· Visningar
1 702
Senast: vallhund
·
B
Övr. Hund Behöver verkligen hjälp med ett problem: vi har en hund placerad hos oss på foder. Har haft div problem med uppfödaren som är oerhört...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 115
Senast: TripleX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp