Utställningstråden 2019

Inga frågor är dumma frågor :)

Antingen estniskt juniorchampionat + ett cert efter 2 års ålder eller tre estniska cert eller som min hund, champion i Sverige eller annat samarbetande land + ett estniskt cert.

Är inte fullt insatt, kanske finns ännu fler sätt. Oklart om vissa raser behöver ha arbetsmerit.
Alla bruksraser måste ha arbetsmeriter
 
Inga frågor är dumma frågor :)

Antingen estniskt juniorchampionat + ett cert efter 2 års ålder eller tre estniska cert eller som min hund, champion i Sverige eller annat samarbetande land + ett estniskt cert.

Är inte fullt insatt, kanske finns ännu fler sätt. Oklart om vissa raser behöver ha arbetsmerit.

Tusen tack och grattis själv till BIR!
Raser jag är van vid måste ha minst 2 i öppet jaktprov för att få starta i jaktklass på utställning och det är bara i jaktklassen som cert kan plockas. Sedan ska hunden klara kraven för jaktchampion för att bli utställningschampion.
 
Jag har aldrig varit med om scenariot. Men det är alltså praktiskt möjligt att en ras inte får någon BIR/BIM även om det finns deltagande hundar i rasen?

Det är ganska vanligt. Hände mig/oss igår. Fick ett slätt excellent ( :devil: ) och den andra fick VG eller G tror jag så då blir det ingen BIR.
By the way så HATAR jag ett slätt excellent. Åker nästan hellre på ett VG för då är hunden ju riktigt ful. Utan CK så är den liksom bara lite ful.
 
Det är ganska vanligt. Hände mig/oss igår. Fick ett slätt excellent ( :devil: ) och den andra fick VG eller G tror jag så då blir det ingen BIR.
By the way så HATAR jag ett slätt excellent. Åker nästan hellre på ett VG för då är hunden ju riktigt ful. Utan CK så är den liksom bara lite ful.

Skojar du eller menar du på riktigt att en hund som får VG är en riktigt ful hund?
 
Skojar du eller menar du på riktigt att en hund som får VG är en riktigt ful hund?

Bara när det är min egen hund eller någon av min uppfödares hundar. Vi är INTE nöjda med VG om det inte är så att hunden visats dåligt eller varit helt urfälld typ.

Men igår visade jag en malle där vi hade varit överlyckliga med ett VG. Nu fick hon ett G och det var också ok då vi är en riktig bruksvariant.
 
Bara när det är min egen hund eller någon av min uppfödares hundar. Vi är INTE nöjda med VG om det inte är så att hunden visats dåligt eller varit helt urfälld typ.

Men igår visade jag en malle där vi hade varit överlyckliga med ett VG. Nu fick hon ett G och det var också ok då vi är en riktig bruksvariant.

Då förstår jag varför du skrev så. Lät så hårt, så var tvungen att fråga hur du menade ☺
 
Då förstår jag varför du skrev så. Lät så hårt, så var tvungen att fråga hur du menade ☺

Det var absolut inte min mening att låta hård, meningen var att det skulle vara lite lagom skämtsamt :o.

Igår när vi fick vårt släta excellent sa jag till uppfödaren att nu får hon tillbaka den fula hunden hon fött upp. Som straff kom hon och lämnade ytterligare en hund hos mig på kvällen :o:D.

Och jag hoppas och tror att alla älskar sina hundar lika mycket oavsett vad de får för bedömning i ringen.
 
Raser jag är van vid måste ha minst 2 i öppet jaktprov för att få starta i jaktklass på utställning och det är bara i jaktklassen som cert kan plockas. Sedan ska hunden klara kraven för jaktchampion för att bli utställningschampion.
I Estland?
De jakthundar jag såg i Estland fick CERT i andra klasser än jaktklass.

I Sverige är det olika regler för olika raser. Många raser blir tex ch på 3 st CK från jaktklass, behöver inte ha cert. Och sällan behöver de uppfylla kraven för jaktchampionat för att bli utställningschampion, bara delvis.
 
I Estland?
De jakthundar jag såg i Estland fick CERT i andra klasser än jaktklass.

I Sverige är det olika regler för olika raser. Många raser blir tex ch på 3 st CK från jaktklass, behöver inte ha cert. Och sällan behöver de uppfylla kraven för jaktchampionat för att bli utställningschampion, bara delvis.

Stövarna och drever tror jag har högst krav för lägsta nivån inom priser i jakten för att kunna få titeln champion i utställningen.
 
Som sagt, vet ej hur det ser ut i just Estland men vet att det skiftar väldigt mycket från land till land. I Danmark tex behöver inte Australian Shepherd ha bruksmerit men i Sverige behöver de.
Om ts hund varit en brukshund,så hade den behövt ha bruksmeriter för annar blir den iinte sech och kan då inte heller bli estch med bara 1 cert
 
Om ts hund varit en brukshund,så hade den behövt ha bruksmeriter för annar blir den iinte sech och kan då inte heller bli estch med bara 1 cert
Du menar så. Det trodde jag var underförstått :p
Är den SE UCH så har den naturligtvis de arbetsmeriter som krävs för svenska championatet.

Det jag menade var att jag inte vet om det krävs några andra/fler arbetsmeriter för estniska championatet. Ibland kräver olika länder olika arbetsmeriter dessutom, tex jaktrasen jag ställde förut behöver ha merit på hare och/eller rå i Finland men gris i Sverige. Så även om den var SE UCH så blev den inte FI UCH på ett cert i Finland.

Min behöver inte ha arbetsmerit varken i Sverige eller Estland iallafall. :) Var och en får nog sätta sig in i vad ens egen ras behöver för eventuella arbetsmeriter. Jag svarade på vad som krävdes för utställningsmeriter estniskt championat iaf.
 
Vilken helg vi haft! Andra officiella utställningen för lilltjejen och hon vinner unghundsklassen med excellent och CK. Tyvärr oplacerad i konkurrensen (placerad som nummer 5 av 7), men så himla nöjd med henne. Domaren gillade henne väldigt mycket och hon fick superfin kritik! :love:

35637


Ställde även kompisens amstaff som fick excellent, CK, 2a bästa tik och CERT. Stort när det är första certet, så det var riktigt kul!
 
@nordingran Grattis :) Var det inte denna hund som du trodde skulle gå jättedåligt på utställning, eller minns jag fel? ;)

Hon är helamerikan vilket gör att hon teoretiskt sett skulle kunna göra det, då de brittiska föredras på utställning här. Sen har jag nog aldrig sagt att jag trott att hon skulle gå "jättedåligt" på utställning? Men hon är inte köpt för att vinna utställningar i Sverige heller, att hon vuxit upp till en rastypisk individ (om än amerikansk), med en sund och stark byggd kropp och riktigt trevligt mentalt är jag väldigt nöjd över. Att hon sen går hem hos vissa domare är bara en bonus.
 
@nordingran Nu var mitt inlägg inte nån form av kritik, bara roligt om det går bättre än förväntat :) Är ju samma med min ankunge som fick ett cert istället för ett förväntat slätt VG :o
Minns ej exakt vad du skrivit innan men vill minnas att du var på nån utställning som du refererade till i valptråden, och att den domaren inte gillade typen. Men kan ju minnas fel. I vilket fall är det roligt att en annan typ nån gång döms fram :)
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 148
Senast: Tonto
·
Kultur Startar tråden där vi kan ventilera allt om årets ESC, inför under och efter. Själv kommer jag nu köra spellistan på spotify, så kommer...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: lingonben
·
Kropp & Själ Jag förlovade mig 2019, gifte mig i våras. Så mina ringar har jag använt ett tag utan problem. Men för några veckor sen så blev det rött...
Svar
10
· Visningar
605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp