Utställningstråden 2019

Var en inoff med auktoriserad domare här i stan så då passade vi på att träna. Min förhoppningsvis framtida stjärna glänste och vann först tikklassen som enda tikvalp med HP och sedan passade hon på att spöa den äldre hanen också. Blev en låååång väntan på finalen så den lilla ryssen var bara trött o sur när det väl var dags. Efter lite kaos med 35-40 valpar av olika raser i ringen så blev vi först utplockade som de 8 bästa och till min förvåning placerade hon sig som BIS 3!

CB222FCD-8479-4620-A75B-9F998D5E91D2.jpeg
 
Vi har varit i Herning i helgen. Blandade resultat, dock mestadels dåliga :angel:

Vinna vann sin klass med CK dag ett, men ingenting i bästa tik. Uppfödaren kom fram o sa att hunden behöver mer mat vilket jag blånekade till. Dag två fick hon VG då hon enligt domaren var överviktig. Han poängterade noga att det BARA var därför hon fick VG. Well.. Då hade hon till o med spytt upp sin frukost ;)

Segra 5 mån sprang i babyklass. Hon bor hos min mamma men visades av mig vilket inte var en hit. Totalt oberörd valp hela tiden på mässan tills hon plötsligt var tvungen att gå ifrån mamma :meh: Hon kom sist i klassen pga nervöst temperament, men fick iallafall SL. Dag två hade vi lagt upp en liten plan där hon hängde med mig hela dagen innan ringen, vi lekte o åt godis medans mamma ignorerade henne. Väl inne i ringen fick mamma stå så Segra såg henne hela tiden. Gick mycket bättre! Sist med SL även denna dag men fick ”lovely temperament” i kritiken. Jag är jättenöjd då hon uppförde sig mycket bättre :)

Överlag ändå en bra helg. Älskar lokalerna i Herning, danska rasfolket är så gulliga, vi har bott och ätit bra och har haft bra, rättvisa domare som dömt det på veka temperament och tjocka hundar:up:

979068B0-FB53-4FAF-BFD2-EF3C6D80EBDD.jpeg
 
Jag har upptäckt att det finns "titlar" som heter SBIS och SBISJ. Alltså Specialty Best in show och Specialty Best in show Junior. Alltså BIS från rasspecialer.
Det är väl inte officiella titlar som man reggar hos SKK? Eller? :confused:
 
Nu som har utställningsvagnar, vad har ni för nån? Ni som gjort egna, vad har ni och hur har ni gjort. Är ni nöjda med det ni har? Skulle ni vilja ha nått annorlunda?
 
I går gick Åstorp av stapeln och jag är så nöjd med resultatet. 4 av Impas avkommor från hennes senaste kull ställde i valpklass och alla fick välförtjänt HP. Även lilla Testa fick HP och vann faktiskt tikklassen, slutade sen som BIM 🤩 BIR blev en son till Impa. När det sen var dax för de vuxna hoffarna slog ännu en avkomma till Impa till och blev BIR.
9A421210-B980-439A-9123-8458E97B2D3D.jpeg

Testa, min lilla guldhund ❤️
 
Även vi var i Åstorp. Inga resultat att tala om, men bäst var att loppan skötte sig så bra. Hon är inte svinförtjust i att bli hanterad av folk hon inte känner, men gjorde det med bravur. 🥰
Hennes gamla matte ställde henne och det gick så bra - även om inte domaren gillade.

Nu är jag sugen på att ställa nästa år 😁
Tur man kan hålla på med många olika saker samtidigt. 😅
 
I går gick Åstorp av stapeln och jag är så nöjd med resultatet. 4 av Impas avkommor från hennes senaste kull ställde i valpklass och alla fick välförtjänt HP. Även lilla Testa fick HP och vann faktiskt tikklassen, slutade sen som BIM 🤩 BIR blev en son till Impa. När det sen var dax för de vuxna hoffarna slog ännu en avkomma till Impa till och blev BIR.
Visa bifogad fil 39904
Testa, min lilla guldhund ❤

Grattis till fina resultat!
 
Stora Stockholm närmar sig med stormsteg. Jag har lovat att hjälpa en som ska ställa ut att komma in med hundar och grejer. Vi ska lyckas hitta parkering och ta oss igenom veterinärbesiktningen med 3 hundar. Bedömningen i ringen börjar kl 9, det är 2 raser med sammanlagt 39 hundar före. Hur dags bör man vara på plats för att hitta parkering och ta sig in? Har bara varit där utan hund tidigare och utan att ha nån speciell tid att passa.
 
Stora Stockholm närmar sig med stormsteg. Jag har lovat att hjälpa en som ska ställa ut att komma in med hundar och grejer. Vi ska lyckas hitta parkering och ta oss igenom veterinärbesiktningen med 3 hundar. Bedömningen i ringen börjar kl 9, det är 2 raser med sammanlagt 39 hundar före. Hur dags bör man vara på plats för att hitta parkering och ta sig in? Har bara varit där utan hund tidigare och utan att ha nån speciell tid att passa.

Vi var där förra året, rasen startade 9:00 och vi kom väl strax före 8. Så tidigt var det gott om plats i parkeringshuset och väldigt kort kö till veterinärbesiktningen :).
 
Jaha, spännande spännande! Nessies valp Atlas ska också ställas på Sthlm, ska bli spännande att se honom. Sen så kommer Nanos helsyster också att ställas och hennes uppfödare kommer också. Tyvärr är det start 9.00 i både mas och corgi-ringen, Nano ställs som nr 25 i ringen och Nessie som nr 34 i ringen som tur är har jag överlåtit handlingen av Nessie till @Fruentimber :D. De är dessutom i olika hallar så det skulle kunna bli lite hetsigt annars.
 
Stora Stockholm närmar sig med stormsteg. Jag har lovat att hjälpa en som ska ställa ut att komma in med hundar och grejer. Vi ska lyckas hitta parkering och ta oss igenom veterinärbesiktningen med 3 hundar. Bedömningen i ringen börjar kl 9, det är 2 raser med sammanlagt 39 hundar före. Hur dags bör man vara på plats för att hitta parkering och ta sig in? Har bara varit där utan hund tidigare och utan att ha nån speciell tid att passa.
Jag kanske har varit optimistisk i mina beräkningar inser jag nu :o Min ras ska ställas kl 11 ungefär (40 hundar innan) och jag ska stå i rasmontern kl 9, jag tänkte att det räckte att vara på plats kl 8:30 men inser nu att jag inte tänkt på köerna in...
 
Jag kanske har varit optimistisk i mina beräkningar inser jag nu :o Min ras ska ställas kl 11 ungefär (40 hundar innan) och jag ska stå i rasmontern kl 9, jag tänkte att det räckte att vara på plats kl 8:30 men inser nu att jag inte tänkt på köerna in...

Ja det låter lite väl optimistiskt. Kan vara världens kaos att hitta parkering om man ha otur och köerna in kan vara sjukt långa och sega. Men det verkar ha blivit bättre med åren som jag förstått det.
 
Vi var där förra året, rasen startade 9:00 och vi kom väl strax före 8. Så tidigt var det gott om plats i parkeringshuset och väldigt kort kö till veterinärbesiktningen :).

Det känns lite väl tidigt att vara där så dags. Rasen lär inte börja förens vid 11 och jag ska stå i rasmontern till 15-16 nångång så kommer vara i det jobbiga ljudet som är på mässan i tillräckligt många timmar ändå. Men jag hoppas det flyter på lika smidigt för oss som det gjorde för er.
 
Jaha, spännande spännande! Nessies valp Atlas ska också ställas på Sthlm, ska bli spännande att se honom. Sen så kommer Nanos helsyster också att ställas och hennes uppfödare kommer också. Tyvärr är det start 9.00 i både mas och corgi-ringen, Nano ställs som nr 25 i ringen och Nessie som nr 34 i ringen som tur är har jag överlåtit handlingen av Nessie till @Fruentimber :D. De är dessutom i olika hallar så det skulle kunna bli lite hetsigt annars.
Hur ser man vilket nummer ens hund ställs som? Visar nummerlappen det? Malte ska ställas i öppenklass för första gången, ska bli spännande. Det är dottern som visar honom lyckligtvis. Förra året gick pembrokes först och vi såg nästan ingenting av cardigans, men i år hinner vi nog se en hel del hoppas jag :).
 
Jag kommer följa Stora Stockholm med spänning. Kommer tyvärr inte åka själv, då jag inte har något att åka med. Skalman är svensk champion, men kommer inte bli BIR i rejäl konkurrens - onödiga pengar. Petra är för ung och Mini för tjock (och gammal och avskyr utställningar) :p
Däremot kommer Skalmans lillebror/helbror Harry ställas och han är en galet snygg kille och det ska bli spännande och se om han slår deras far som blev årets vinnare förra året där och som oxå ska visas :nailbiting: Lillebror bor hos samma ägare som deras pappa, så hon ska ställa båda. Lillebror i championklass och fadern i veteranklass. Blir en rysare :D
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
730
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 161
Senast: Tonto
·
Kultur Startar tråden där vi kan ventilera allt om årets ESC, inför under och efter. Själv kommer jag nu köra spellistan på spotify, så kommer...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: lingonben
·
Kropp & Själ Jag förlovade mig 2019, gifte mig i våras. Så mina ringar har jag använt ett tag utan problem. Men för några veckor sen så blev det rött...
Svar
10
· Visningar
613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp