Utsvultna vilda djur – ett hot mot ridskolan

Skyddsjakt lär inte hjälpa, man kan ju inte ta bort alla djur som kommer in i hagarna. Dom har trots allt också rätt att leva, vi kan inte gå in och skjuta bort allt som påverkar vårat liv. Man får acceptera tycker jag att ibland så är det såhär. Skyddsjakt kan det bli tal om tycker jag först om älgarna och dom andra börjar hota och bli farliga när man ska hantera hästarna.

Sånt här är något man ekonomiskt får räkna med och nu är det dessutom snart vår och då lär djuren försvinna från hagen.
 
Det borde finnas nåt slags bidrag att söka för sånt om det är konstaterat att vilda djur äter upp ens hö, vilda djurs väl bör vara allas ansvar.
Vilda djur är väl vilda, eller hur? Svält är ett naturligt problem för vilda djur, och de djur som inte överlever vintern är antagligen en del av en för stor viltstam. Räcker inte maten i naturen, så gör den inte.

Så eventuell stödfodring av vilda djur bör nog vara väldigt genomtänkt.

På många håll i Sverige så finns det alldeles för stora stammar av framförallt vildsvin, älg, hjortar eller rådjur. Djuren orsakar oacceptabla skador i jordbruket och skogsbruket, och viltolyckorna i trafiken ökar.
Att då öka vinteröverlevnaden för viltet genom stödfodring är kanske inte det bästa.
 
I andra länder är det jägarna som vinterutfodrar jaktdjur.
Dels är det ju för att kunna reglera stammen själva sen, och ha nåt att skjuta.
Men inte helt utan omtanke heller, det är jämförelsevis enkel död att bli skjuten, mot att svälta ihjäl.

Då får man dock se till att skjuta av så många rådjur som behövs.

Jag är förvånad dock att inget jaktlag är intresserat av att stödutfodra älgarna?
 
Utsvultna rådjur och älgar tar sig in i hästhagarna på Sollefteå ridskola. De förstör stängsel och äter hö för tusentals kronor. Ridskolans ledning är hårt pressad. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/utsvultna-vilda-djur-ett-hot-mot-ridskolan?cmpid=del:fb:20180313:utsvultna-vilda-djur-ett-hot-mot-ridskolan:nyh:lp


Låt bli att sätta ut rundbalar med grovfoder i hagarna. Fodra som innan när hästarna ska ut och på lunch som exempel. Mer jobb men inget foder till älgarna på den tiden hästarna inte är i hagen.
Länstyrelsen har hand om jaktfrågor och har råd ang stödutfodring. Ev kan man kanske få hjälp av dom eller i samtåd med markägare och jaktlag att de stödutfodrar på annan plats. För älgarna svälter så de behöver få foder på något sätt. Fälla gran så de kan äta barr?
 
Låt bli att sätta ut rundbalar med grovfoder i hagarna. Fodra som innan när hästarna ska ut och på lunch som exempel. Mer jobb men inget foder till älgarna på den tiden hästarna inte är i hagen.
Länstyrelsen har hand om jaktfrågor och har råd ang stödutfodring. Ev kan man kanske få hjälp av dom eller i samtåd med markägare och jaktlag att de stödutfodrar på annan plats. För älgarna svälter så de behöver få foder på något sätt. Fälla gran så de kan äta barr?

Det kanske inte är praktiskt möjligt att fodra lunch till stora flockar för alla.
 
Låt bli att sätta ut rundbalar med grovfoder i hagarna. Fodra som innan när hästarna ska ut och på lunch som exempel. Mer jobb men inget foder till älgarna på den tiden hästarna inte är i hagen.
Länstyrelsen har hand om jaktfrågor och har råd ang stödutfodring. Ev kan man kanske få hjälp av dom eller i samtåd med markägare och jaktlag att de stödutfodrar på annan plats. För älgarna svälter så de behöver få foder på något sätt. Fälla gran så de kan äta barr?

Det är fullt naturligt att en viss del av en viltstam inte överlever vintern p.g.a. svält och inget vi människor bör lägga oss i. Där emot borde ridskolan verkligen tänka om och sluta ha så mycket hö i hagen.
 
I andra länder är det jägarna som vinterutfodrar jaktdjur.
Dels är det ju för att kunna reglera stammen själva sen, och ha nåt att skjuta.
Men inte helt utan omtanke heller, det är jämförelsevis enkel död att bli skjuten, mot att svälta ihjäl.

Då får man dock se till att skjuta av så många rådjur som behövs.

Jag är förvånad dock att inget jaktlag är intresserat av att stödutfodra älgarna?
Hur tänker du nu? Det finns gott om svenska jägare som stödfodrar vilt.

Tycker du verkligen att man ska fodra så att man "har något att skjuta"? Dvs öka överlevnaden av viltet?

Jakt är väl att ta ut en del av naturens överskott, i form av kött. Inte en rättighet att "ha något att skjuta".
 
Sånt här är något man ekonomiskt får räkna med och nu är det dessutom snart vår och då lär djuren försvinna från hagen.

What!? Ska jag, som hästägare, alltså räkna med att det blir ett svårt år för viltet och köpa in foder efter det? Det tror jag inte. När inte ens jägare, metrologer, siare eller andra kan förutsäga väder och årstider så kan jag ju som hästägare inte krävas räkna med ekonomiskt.
 
Vilda djur är väl vilda, eller hur? Svält är ett naturligt problem för vilda djur, och de djur som inte överlever vintern är antagligen en del av en för stor viltstam. Räcker inte maten i naturen, så gör den inte.

Så eventuell stödfodring av vilda djur bör nog vara väldigt genomtänkt.

På många håll i Sverige så finns det alldeles för stora stammar av framförallt vildsvin, älg, hjortar eller rådjur. Djuren orsakar oacceptabla skador i jordbruket och skogsbruket, och viltolyckorna i trafiken ökar.
Att då öka vinteröverlevnaden för viltet genom stödfodring är kanske inte det bästa.
Det behöver inte vara en för stor viltstam för att dom som vill ha mat skaffar mat. Det finns inte mat till lite djur heller, då är alternativet att ta bort majoritetn då men det är knappast en bra ide. Detta handlar inte om det finns för lite mat utan att det inte finns någon mat.

Plus att om man har lösdrift med fri tillgång med foder får man räkna med att vilda djur också kommer äta därifrån.

Människan har inte monopol på världen, vilda djur har lika mycket rätt att få mat som vi och vi bör göra vad vi kan för att dom ska få också. Vi har ju jakt en del på året för att hålla stammarna nere.

Tror för övrigt inte det är vildsvinen som går och snor höt.
 
Senast ändrad:
What!? Ska jag, som hästägare, alltså räkna med att det blir ett svårt år för viltet och köpa in foder efter det? Det tror jag inte. När inte ens jägare, metrologer, siare eller andra kan förutsäga väder och årstider så kan jag ju som hästägare inte krävas räkna med ekonomiskt.
Har man hästar på lösdrift får man räkna med att vilda djur också äter maten. Eller mura en mur runt gården så det inte kommer in något vilt.

Och, ja. Jag tycker man bör räkna med det mesta ekonomiskt vad gäller djur.
 
Jag förstår inte varför man ena minuten är sura på skyddsjakt? Är det bättre att betala för att de ska äta massa hö när det är höbrist och sedan vänta till hösten med att skjuta djuren när det är säsong?
Så det är bättre att skjuta av dom direkt så det inte blir några till hösten? Låter som en dålig ide, nu dessutom i kalvsäsongen och sånt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För att freda sig mot vilt som går in i hästhagar och äter och förstör ansökte Sollefteå ridskola om skyddsjakt på älg och rådjur. Men...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp