Uttag av sparad semester?

Mia_R

Trådstartare
Jag kommer ev att byta arbetsgivare, kan nuvarande neka mig att ta ut min sparade semester och istället betala ut den som lön?
 
Jag kommer ev att byta arbetsgivare, kan nuvarande neka mig att ta ut min sparade semester och istället betala ut den som lön?
Jag skulle kolla er personalhandbok. På mina tidigare arbeten har reglerna varit sådana att semester(ansökan) som är godkänd (beviljad) innan man säger upp sig får man fortfarande ta ut dvs arbetsgivaren kan inte ångra/dra tillbaka sitt godkännande om man säger så. Det har alltid gått att läsa sig till, men vet inte hur ni har det.

(Det har också alltid varit regel att alla årets dagar måste tas ut innan man får ta ut sparade men det spelar väl ingen roll här gissar jag.)
 
Blir inte annorlunda för att det är under en uppsägningstid som det ansöks om att få semester utan behandlas på samma sätt som vanligt. Arbetsgivare behöver inte godkänna semestern.
 
Jag skulle kolla er personalhandbok. På mina tidigare arbeten har reglerna varit sådana att semester(ansökan) som är godkänd (beviljad) innan man säger upp sig får man fortfarande ta ut dvs arbetsgivaren kan inte ångra/dra tillbaka sitt godkännande om man säger så. Det har alltid gått att läsa sig till, men vet inte hur ni har det.

(Det har också alltid varit regel att alla årets dagar måste tas ut innan man får ta ut sparade men det spelar väl ingen roll här gissar jag.)
Så hypotetiskt ska jag isf ansöka om semester innan jag lämnar in ev uppsägning. De dagar som hinner godkännas kan de inte dra in. 🤔
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 772
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 578
Senast: BernT
·
Skola & Jobb I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 905
Senast: soom
·
Samhälle Jag får inte spara semester mer än till sista mars. När jag väl har jobb vill jag jobba eftersom det kan ta slut när som helst med...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp