Bukefalos 28 år!

Uttorkad hund?

Jenka

Trådstartare
Kan man ge hunden resorb eller liknande om den är uttorkad?
Om inte, vad kan man annars göra, eller är det bara veterinär som gäller?

(hunden mår bra, men frågan kom upp iom att det är jättevarmt ute och husse är bakis)
 
Sv: Uttorkad hund?

Spetsa vattnet med lite osaltad buljong eller mjölk, brukar få hundarna att vilja dricka mer.
Ta en spruta o droppa vatten i mungipan på hunden.
Resorb är säkert bra för husse, men inte för hunden!
Isbitar i vattnet brukar en del hundar gilla.

Är hunden verkligen uttorkad, eller bara varm?

mvh
 
Sv: Uttorkad hund?

vad är de som säger att hunden är uttorkad bara för att husse är bakis och de är varmt ute.... Har hunden tillgång till skugga och vatten borde de väl inte vara något problem...:crazy:
 
Sv: Uttorkad hund?

Som sagt, hunden mår bra, frågar bara av nyfikenhet/förebyggande syfte.
 
Sv: Uttorkad hund?

Är hunden uttorkad på riktigt brukar det vara knivigt häva det utan att ge vätska iv eller ic. Men om mina dricker dåligt och löper risk bli uttorkade brukar jag ge välling (lite näring med) eller hälla mjölk (laktosfri helst) i vattnet.

Men har de kommit dithän att de är uttorkad epå riktigt brukar det vara knepigt.

Dock, så den info jag fått från veterinär så går det utmärkt att ge resorb till hund. Jag har dock aldrig haft någon hemma när det behövts.
 
Sv: Uttorkad hund?

Du menar subcutant hoppas jag, att ge vätska intracutant är extremt smärtsamt o har ganska liten effekt.
 
Sv: Uttorkad hund?

Självklart skulle det stå sc, tack! Jag skyller på värmeslag och uttorkning :devil:

Men intravenöst eller subkutant, dvs i blodet eller under huden. (Eller för den delen kombinerat)
 
Sv: Uttorkad hund?

He, he, tänkte väl det!

Fö om man vill vätska upp sin hund medelst att spruta i munnen så bör vätskan innehålla 9mg/ml koksalt o gärna lite honung eller druvsocker.

De av oss som BARFar våra hundar eller utfodrar dem med Färskfoder får sällan problem.
Att lära hunden dricka ur sportflaska är åxå bra.

mvh
 
Sv: Uttorkad hund?

Jag har faktiskt aldrig haft problem med uttorkning så till 'vardags', ens under sommarhetta etc. De dricker när de bjuds, eller när de hittar vatten.

Dock så ffa greyisarna var hopplösa om de fick diarre/kräkningar, eller att kicka igång med drickandet efter narkos. Efter ett par svängar så såg jag till att alltid, alltid ha välling hemma, och vanan sitter i än idag.

Men greys är ju lite känsligare, det går snabbare. Men som sagt, inte ens de hade problem varma sommardagar under promenader och så, mycket tacksamt. Bökigt nog med hundar som äter dåligt, vill inte tänka på hur det är med de som dricker dåligt sådär 'till vardags'.

Sen helt OT, men undrar vad det är som är så gott med välling i hundögon egentligen??
 
Sv: Uttorkad hund?

Håller med.
Risken för kräkning minskas om det är salt, i koncentration som ovan nämnts, samt druvsocker i vattnet.
Viktigt är att inte hälla/spruta i strupen, utan långt in i mungipan o att ev hjälpa svälgreflexen genom att massera struphuvudet.

mvh
 
Sv: Uttorkad hund?

När de fått iv/sc har de redan varit uttorkade, och kräkts upp vatten. Ge små mängder via munnen har fungerat, men inte i tillräckligt snabb takt för att häva uttorkningen tyvärr.

Sen vi haft ett par sådana svängar så körde jag välling i munnen i princip direkt de kom hem, och sen såfort de gick med på det fick de dricka vällings jälv. Då hann det inte gå dithän att de blev uttorkade. Men tog ett par svängar att 'lära' sig det, det gick ruskigt snabbt mellan 'hem efter narkos' till 'tillbaka rejält uttorkad' de gångerna.

Men sen lärde jag mig.
 
Sv: Uttorkad hund?

kl

Tack för alla svar.

Följdfråga: Hur ser man om en hund är rejält uttorkad?
 
Sv: Uttorkad hund?

Det krävs ganska mycket för att en hund ska bli uttorkad. Min hund har blivit det en gång när han var magsjuk. Jag gjorde allt för att försöka få i honom vätska men han fick inte behålla något så det blev att åka in till veterinären för att få dropp.
 
Sv: Uttorkad hund?

Ibland tänker man inte längre än näsan räcker... Det vet jag ju faktiskt :o
 
Sv: Uttorkad hund?

Du lyfter på skinnet med ett nyp grepp.
Om huden återgår i ursprungligt läge direkt är det ingen fara.

mvh

Hur fort bör de återgå? Är det så här varmt på lydnaden på söndag gäller det nog att vara förberedd på att kunna se när min lilla tjej behöver vatten...Jag kan uppleva att hon drivker mindre än hon borde..

Druvsocker och buljong?
Vilken buljong sort?
 
Sv: Uttorkad hund?

Prova på dig själv så ser du.
Det skall väl bli svalare till helgen?

Har hon svårt att dricka på tävlingar/träningar?
Annars behöver du knappast oroa dig, se till att hon är ordentligt uppvätskad dagarna före.

mvh
 
Sv: Uttorkad hund?

Upplever ibland att hon dricker dåligt på träning/ tävling då hon inte riktigt har 100% tid att slappna av...jufförsig brukar hon ta nån lite mun på komando!

Om jag vill vara säker på att hon är uppvätskad dagarna innan, vad kan jag göra? spontant tänker jag

Extra upp blött mat
Kanske lite blötmat
Erbjuder henne färskt vatten flera gånger dagligen
Prövar om hon vill dricka vatten med is
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Min hund äter brit care sen han kom hem för 6 månader sen och magen mår bra, avföringen är lagom fast och fin men han bajsar ca...
Svar
7
· Visningar
554
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 321
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 851
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 320
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp