Uttrycket adoptera hund (utbruten från Annonsera mera hundar)

Xomymy

Trådstartare
Bristande kunskap tillsammans med att man förmänskligar djur, därmed ord som "adoption" istället för omplacering eller försäljning.

En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man omplacerat en hund som man tagit emot...? Ordet köpa känns som en dyrare, planerad, grej man gör från seriösa uppfödare. Eventuellt kanske man köper en 4 månaders valp från någon som inte tänkte till med hundägandet, men att köpa en 5 årig hund för 2000kr känns konstigt eftersom köpa för mig betyder summor på 7000kr och uppåt. Förstår du vad jag menar?
 
En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man omplacerat en hund som man tagit emot...? Ordet köpa känns som en dyrare, planerad, grej man gör från seriösa uppfödare. Eventuellt kanske man köper en 4 månaders valp från någon som inte tänkte till med hundägandet, men att köpa en 5 årig hund för 2000kr känns konstigt eftersom köpa för mig betyder summor på 7000kr och uppåt. Förstår du vad jag menar?
Varför skulle omplacera innebära att man ger bort/får hunden? Omplaceringar brukar kosta. Hundar har omplacerats/sålts i alla tider oavsett ålder och det går fint att använda de orden.
 
Varför skulle omplacera innebära att man ger bort/får hunden? Omplaceringar brukar kosta. Hundar har omplacerats/sålts i alla tider oavsett ålder och det går fint att använda de orden.
Jag menade "ge bort" som att du inte tar emot hunden utan du ger hunden till någon annan (med eller utan kostnad). Man kan inte säga "jag har omplacerat min hund" och mena att man har fått en hund. Då säger man jag har adopterat en hund, men adoptera skulle vara förmänskligande. Jag undrade vad för ord man skulle använda istället för adoptera.
 
En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man omplacerat en hund som man tagit emot...? Ordet köpa känns som en dyrare, planerad, grej man gör från seriösa uppfödare. Eventuellt kanske man köper en 4 månaders valp från någon som inte tänkte till med hundägandet, men att köpa en 5 årig hund för 2000kr känns konstigt eftersom köpa för mig betyder summor på 7000kr och uppåt. Förstår du vad jag menar?
Jag tänker väl tvärtom. Ska adoption överhuvudtaget användas när man talar om djur bör det väl innebära att det är en individ man tagit sig an helt gratis?
 
Jag tänker väl tvärtom. Ska adoption överhuvudtaget användas när man talar om djur bör det väl innebära att det är en individ man tagit sig an helt gratis?
En hund som du fått för en symbolisk summa är ett köp enligt dig?
 
Ja. Men då har du inte omplacerat din hund utan tagit emot en omplacering. Jag undrade vad för ord man skulle använda istället "ta emot en omplacering".
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Tar man emot en omplacering är ju hunden en omplacering. Ska hunden omplaceras är den också en omplacering. Fungerar du på hur annonsen ska formuleras? "Hund för omplacering." funkar ju till exempel.
 
Sedan kan det bli lite annorlunda när man tar djur från en förening till exempel. En transaktion sker men den är ett bidrag till en ideéll förening, inte en summa från köpare till säljare på samma sätt, fast jag skulle nog fortfarande kalla det ett köp.
 
En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man omplacerat en hund som man tagit emot...? Ordet köpa känns som en dyrare, planerad, grej man gör från seriösa uppfödare. Eventuellt kanske man köper en 4 månaders valp från någon som inte tänkte till med hundägandet, men att köpa en 5 årig hund för 2000kr känns konstigt eftersom köpa för mig betyder summor på 7000kr och uppåt. Förstår du vad jag menar?
Jag är inte riktigt med på vad du menar. Jag använder själv inte ordet adoption när jag pratar om hundar. Det är köpa eller omplacera, sälja eller ta emot en omplacering. Eller köpt en omplacering. Eller köpa en vuxen hund.

Min är en omplacering, var 9,5 månader och kostade 10 000 kr. Absolut inte adoption. En köpt hund, omplacering liksom.
 
Självklart. Jag har ju gett pengar i utbyte för en vara (hunden/hästen/katten).
Min bil är ju inte mindre såld bara för att jag bara tog femhundra spänn för den till exempel. :)
Hmmm... 🤔
I en omplaceringsgrupp så sa man att allt under 5000kr är en omplacering. Mer än så är ett köp. Då undrade jag hur man grammatiskt skulle formulera "jag har adopterat en hund" om adoptera inte får användas eftersom det är ett förmänskligande. Alla dessa termer förvirrar mig hehe
 
Hmmm... 🤔
I en omplaceringsgrupp så sa man att allt under 5000kr är en omplacering. Mer än så är ett köp. Då undrade jag hur man grammatiskt skulle formulera "jag har adopterat en hund" om adootera inte får användas eftersom det är ett förmänskligande. Alla dessa termer förvirrar mig hehe
Men vilket märkligt resonemang? O_o Så om du köper en avdankad travare för fyratusen spänn har du inte köpt hästen utan adopterat den/tagit emot en omplacering?
En omplacering är ju också en transaktion, det brukar bara innebära att det är en äldre hund som säljs av olika anledningar. En äldre arbetande hund som tränats i avsikt att säljas som äldre skulle jag personligen inte kalla för omplacering, då har jag köpt en färdig vall/vakt/jakt eller draghund till exempel.
 
Jag är inte riktigt med på vad du menar. Jag använder själv inte ordet adoption när jag pratar om hundar. Det är köpa eller omplacera, sälja eller ta emot en omplacering. Eller köpt en omplacering. Eller köpa en vuxen hund.

Min är en omplacering, var 9,5 månader och kostade 10 000 kr. Absolut inte adoption. En köpt hund, omplacering liksom.
Så enligt dig är det inte skillnad på att köpa en valp och köpa en vuxen hund? 🙂
 
Hmmm... 🤔
I en omplaceringsgrupp så sa man att allt under 5000kr är en omplacering. Mer än så är ett köp. Då undrade jag hur man grammatiskt skulle formulera "jag har adopterat en hund" om adoptera inte får användas eftersom det är ett förmänskligande. Alla dessa termer förvirrar mig hehe
När jag tittat på annonser så är det inte jättemånga annonser på hundar numera som kostar under 5000 kr, ens om hunden är gammal. Eller har fel som gör att den är besvärlig. Gatuhundarna brukar vara de "billigaste" tycker jag. De kostar väl runt 5000 kr.
 
En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man omplacerat en hund som man tagit emot...? Ordet köpa känns som en dyrare, planerad, grej man gör från seriösa uppfödare. Eventuellt kanske man köper en 4 månaders valp från någon som inte tänkte till med hundägandet, men att köpa en 5 årig hund för 2000kr känns konstigt eftersom köpa för mig betyder summor på 7000kr och uppåt. Förstår du vad jag menar?
Om jsg köper godis för 20 spänn s0 käper jag godis.
Varför skulle summan avgöra ordet??
Förr köpte man kattungar för 1 kr per tass
Det var fortfarande ett köp.

Barn adopteras. Byter man pengar gör en hund så köper man. Eller får till skänks
 
Jag har två omplacering som uppfödarna omplacerade hos mig. Bägge två var vid tillfället 1,5 år och i mitt fall så fick jag dem, inga pengar bytte händer. Jag har inte och kommer aldrig adoptera ett djur, jag tar hand om ett djur jag antingen fått i gåva eller betalat för.

När den ene kom var jag fjärde hemmet, om man räknar uppfödaren. Jag har lovat mig själv och hunden att han aldrig ska byta hem fler gånger utan om något händer så jag inte kan behålla honom så ska han avlivas. Han är nu 11 år och hade ett stort bagage när han kom men jag kunde tack vare avelsdata kolla upp uppfödaren och linjerna innan jag tog honom.

Jag är ”bara” tredje hemmet till den andre, han är sex år nu och har varit rätt problemfri. Däremot så var de inte snälla med honom där han hamnade som valp och uppfödaren tog tillbaka honom och gav honom till mig. Där kände jag till linjerna sedan gammalt.

Hu om jag fått en hund med den förstes bagage men inte kände till någonting alls om honom utan han var en ”räddad” gatuhund istället. Då hade han nog redan varit avlivad med tanke på allt som varit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp