Uttrycket adoptera hund (utbruten från Annonsera mera hundar)

Jag vet inte vad vi har olika uppfattningar om? Att adoption ofta används av någon som inte vill bli ihopblandad med någon som gärna köper blandrashund som valp?

Jag har en renrasig husky med stamtavla köpt som omplacering på blocket. Jag letade efter en omplacering just. Däremot har jag aldrig adopterat hundar oavsett om jag haft blandras eller renras, från valp eller vuxen. Men jag ser ofta att det finns människor som känenr ett behov av att påtala att de adopterat sin blandrashund som vuxen... eftersom det är så skambelagt att ha köpt en blandrashund som valp.
Jaha, jag missuppfattade dig. Förlåt
 
Det påminner mig om folk som är emot seriös kanin- och katt- uppfödning. Skulle all uppfödning läggas ned direkt så skulle ju årtionden av avelsarbete förloras, för att inte tala om människor som vill ha djur med vissa egenskaper.
Inte bara det, djuren skulle ju ta slut ganska snart, inga skulle finnas kvar att köpa....
 
Jag har t.om blivit av med vänskaper med engelsktalande just för att jag var "elak" och "självisk" som köpte en hund (renrasig dessutom!), till skillnad från dom som "adopterade", att jag brukar därmed oftast undvika folk som använder ordet "adoptera" i sammanhang med hund. :cautious: Mycket anti-uppfödning och anti-rashund i dom cirklarna enligt min erfarenhet. Angående vettig avel så har jag också haft den diskussionen med sådana personer, och då är det "finns inga seriösa uppfödare", "ja men börja med nya raser då när alla hemlösa är borta" om inte "bra, djur ska inte födas upp för vårt nöje". Jag har dock sett vissa härbärgen och organisationer för hemlösa hundar i USA och Storbritannien som inser att det är faktiskt bättre att lära framtida hundägare hur man hittar en seriös uppfödare och att undvika BYB/valpfabriker. :up: Lite som vi gör med katter i Sverige, där SVERAK samarbetar mycket med föreningar för katthem!

För övrigt, inte helt individernas fel. Vissa som har velat lyssna och lära säger att dom har matats in sen barndom att det är själviska personer som köper hund för dom vill ha en hund som passar soffan typ, att all uppfödning sker i valpfabrik-stil eller på bakgården och det är mest utseendet som är skillnaden mellan olika raser. Vissa har blivit fascinerade av våra inhemska raser och älskar hur seriösa uppfödare verkligen brinner för sin ras och tar så väl hand om sina hundar. Liksom ett helt nytt perspektiv och bild av hundägande och hunduppfödning än den dom är van vid.
Sedan finns det ju också gott om människor som anser att all uppfödning är hemsk och självisk och djur borde inte hållas för människans privata nöje, bara vilda djur ska finnas. Med de menar att det är ok med "omplaceringar" för att det är djur som redan existerar. Tycker det är så märkligt hur vissa resonerar...
 
Hmmm... 🤔
I en omplaceringsgrupp så sa man att allt under 5000kr är en omplacering. Mer än så är ett köp. Då undrade jag hur man grammatiskt skulle formulera "jag har adopterat en hund" om adoptera inte får användas eftersom det är ett förmänskligande. Alla dessa termer förvirrar mig hehe
Vad omplaceringsgrupperna hittar på för termer och egna regler är helt ovidkommande. De lever i sin egen (märkliga) värld.

Det är inte förbjudet att säga adoptera men i mina ögon oerhört osmakligt.
Om din nära vän presenterar sitt adopterade barn - skulle du då glatt säga -jag har adopterat en hund.....
 
Jag tror organisationer som PETA och liknande hade mycket effekt på folk i flera årtioenden, men man har även börjat inse vad för en grupp dom egentligen är. Med internet är det ju mycket lättare att hitta information just runt djurköp, även om det inte alltid känns som folk googlar nog. :cautious:

I USA så ser vissa ned på "kill shelters", antar vissa ser liknande på det här, alltså rädda till varje pris?
PETA anser att ingen ska ha djur, bättre att avliva dem alla.
 
Men... jag är också av åsikten att man skulle behöva avliva fler hundar och katter än vad man faktiskt gör.... och inte rädda till varje pris.
Så annorlunda folk resonerar i olika cirklar. På det andra forumet jag brukade hänga på hade du blivit jagad med facklor eftersom de menade att "alla har rätt till sina liv".
 
Vad omplaceringsgrupperna hittar på för termer och egna regler är helt ovidkommande. De lever i sin egen (märkliga) värld.

Det är inte förbjudet att säga adoptera men i mina ögon oerhört osmakligt.
Om din nära vän presenterar sitt adopterade barn - skulle du då glatt säga -jag har adopterat en hund.....
Jag personligen bryr mig inte om ord eftersom det är ord. Men det är intressant hur olika människor kan tycka om vissa ord 🙂 I det sammanhanget skulle jag inte ens ta upp att jag adopterat/köpt/skaffat/vilket-ord-man-nu-än-vill-använda eftersom i den konversationen tycker jag att fokuset ligger på det adopterade mänskliga barnet och det känns som att jag försöker få allt att handla om mig om jag hade tagit upp ämnet om min hund.
 
Senast ändrad:
Sedan finns det ju också gott om människor som anser att all uppfödning är hemsk och självisk och djur borde inte hållas för människans privata nöje, bara vilda djur ska finnas. Med de menar att det är ok med "omplaceringar" för att det är djur som redan existerar. Tycker det är så märkligt hur vissa resonerar...
Djurrättsaktivister. De begår dessutom brott med sina hot och attacker.

Gott om människor som.... det tror jag inte en sekund på.

Det är en ytterst marginaliserad företeelse. Om än högljudd och skrämmande. Allt de ställt till i mina bygder är fullkomligt vidrigt.
 
Djurrättsaktivister. De begår dessutom brott med sina hot och attacker.

Gott om människor som.... det tror jag inte en sekund på.

Det är en ytterst marginaliserad företeelse. Om än högljudd och skrämmande. Allt de ställt till i mina bygder är fullkomligt vidrigt.
Jag kan komma på tre människor på rak hand som jag känner i verkligheten som anser detta. Men jag kanske har hamnat i konstiga kretsar. De är dock inga aktivister som springer runt och protesterar men de anser att all typ av djurägande innebär utnyttjande av levande liv.
 
Men... jag är också av åsikten att man skulle behöva avliva fler hundar och katter än vad man faktiskt gör.... och inte rädda till varje pris.
Håller Helt och hållet med! För vems skull behåller man vissa djur vid liv egentligen? Inte är det för djuren bästa i alla fall, det är ett som är säkert.
Det ska amputeras och opereras in i det sista, ibland gång på gång med flera månaders recovery mellan oparna. Jag blir så himla ledsen och störd! Ofta är det hundar som är hemskt stressade i hanteringen dessutom.
 
Det finns människor till allt och många dömer andra utan att ha någon aning. Jag har hört att hundmänniskor alltid köper valp. Väljer man en vuxen hund är man en hundälskare, alltså någon som älskar hundar men är okunnig.
 
PETA anser att ingen ska ha djur, bättre att avliva dem alla.

Lite så är det intrycket man får från vissa som har växt upp med PETA-reklam överallt, eller så inser dom inte helt att "förbjud uppfödning av hund = inga hundar alls" var andra delen PETA är ofta mer tyst om för dom vet gemene man vill ju kunna ha husdjur.

Det finns människor till allt och många dömer andra utan att ha någon aning. Jag har hört att hundmänniskor alltid köper valp. Väljer man en vuxen hund är man en hundälskare, alltså någon som älskar hundar men är okunnig.

Fast det kan faktiskt vara en bra idé att köpa en vuxen omplacering som nybörjare. Det betyder inte att jag tycker dom är hopplösa, utan det kan vara bättre att en nybörjare får något lättare att börja med. Ibland är rent positivt att få valptiden ur vägen och skaffa en vuxen omplacering och skulle själv lätt ta emot en.
 
Senast ändrad:
Håller Helt och hållet med! För vems skull behåller man vissa djur vid liv egentligen? Inte är det för djuren bästa i alla fall, det är ett som är säkert.
Det ska amputeras och opereras in i det sista, ibland gång på gång med flera månaders recovery mellan oparna. Jag blir så himla ledsen och störd! Ofta är det hundar som är hemskt stressade i hanteringen dessutom.
Ja vissa saker man ser på FB där de ska rädda djuret till varje pris är så gräsliga. Unga valpar eller kattungar som börjar livet med att lida och opereras massor.
 
Ja vissa saker man ser på FB där de ska rädda djuret till varje pris är så gräsliga. Unga valpar eller kattungar som börjar livet med att lida och opereras massor.
Ja jösses, jag såg ett sådant bedrövligt avsnitt av något veterinärprogram där de "räddat" en valp med gomspalt och som fortfarande efter två år och Åtskilliga operationer inte fungerade normalt. Bara grymt.
 
Jag kan komma på tre människor på rak hand som jag känner i verkligheten som anser detta. Men jag kanske har hamnat i konstiga kretsar. De är dock inga aktivister som springer runt och protesterar men de anser att all typ av djurägande innebär utnyttjande av levande liv.
Då har jag träffat betydligt fler. Dock inte i bekantskapskretsen. Men de var hotfulla. Inga jag vill ha mer kontakt med.

Ja, jag tror att du hamnat i udda kretsar.

De kretsar jag är nära jobbar med djurvälfärd. Och inte med att ha ihjäl djur som de där gjorde (ihjälstressades).

Att anse att de djur vi levt sida vid sida med i tusentals år inte ska finnas i människan närhet längre, innebär ju att de djuen ska utrotas?

Nåväl nu är vi rejält OT.
Släpper ämnet
 
Lite så är det intrycket man får från vissa som har växt upp med PETA-reklam överallt, eller så inser dom inte helt att "förbjud uppfödning av hund = inga hundar alls" var andra delen PETA är ofta mer tyst om för dom vet gemene man vill ju kunna ha husdjur.



Fast det kan faktiskt vara en bra idé att köpa en vuxen omplacering som nybörjare. Det betyder inte att jag tycker dom är hopplösa, utan det kan vara bättre att en nybörjare får något lättare att börja med. Ibland är rent positivt att få valptiden ur vägen och skaffa en vuxen omplacering och skulle själv lätt ta emot en.
Hittade precis detta i en artikel om PETA från The Atlantic: "Out of 760 dogs impounded, they killed 713, arranged for 19 to be adopted, and farmed out 36 to other shelters (not necessarily "no kill" ones). As for cats, they impounded 1,211, euthanized 1,198, transferred eight, and found homes for a grand total of five. PETA also took in 58 other companion animals -- including rabbits. It killed 54 of them."
 
Hittade precis detta i en artikel om PETA från The Atlantic: "Out of 760 dogs impounded, they killed 713, arranged for 19 to be adopted, and farmed out 36 to other shelters (not necessarily "no kill" ones). As for cats, they impounded 1,211, euthanized 1,198, transferred eight, and found homes for a grand total of five. PETA also took in 58 other companion animals -- including rabbits. It killed 54 of them."
Det finns ju rykten om att PETA-aktivister stulit folks husdjur för att sedan avliva dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp