Uttrycket adoptera hund (utbruten från Annonsera mera hundar)

Jag menade "ge bort" som att du inte tar emot hunden utan du ger hunden till någon annan (med eller utan kostnad). Man kan inte säga "jag har omplacerat min hund" och mena att man har fått en hund. Då säger man jag har adopterat en hund, men adoptera skulle vara förmänskligande. Jag undrade vad för ord man skulle använda istället för adoptera.
"Min hund är en omplacering" blir väl alldeles utmärkt.
 
Jag menade "ge bort" som att du inte tar emot hunden utan du ger hunden till någon annan (med eller utan kostnad). Man kan inte säga "jag har omplacerat min hund" och mena att man har fått en hund. Då säger man jag har adopterat en hund, men adoptera skulle vara förmänskligande. Jag undrade vad för ord man skulle använda istället för adoptera.
Varför skulle man inte kunna säga att man omplaceringar en hund om det är gratis?
Jag fattar inte?
Jag har låtit omplacera två hundar. Den första pga dennes separationsångest inte gick att kombinera med mitt arbete och den andra typ omplacerade sig själv hos grannen. Inte i något fall tog jag emot pengar.
Jag har också tagit emot en häst helt gratis. Jag sa givetvis att jag fick hästen och inte att jag adopterade den.

Omplacering för mig är när ett djur behöver byta hem av en anledning. Man kan betala för en omplacering dvs köpa en omplacering eller få en omplacering gratis.

Betalar något öht så har man KÖPT djuret oavsett om det är en omplacering eller valp.
Betalar man inte så har man FÅTT djuret oavsett om det är en omplacering eller valp.

Adoption gäller enbart barn och jag avskyr det ordet i samband med djur och tycker det är helt obegripligt i samanhanget.
 
Själv säger jag att jag köpt min hund. Bara för att aldrig glömma bort att det är vad jag gjort.

Jag har tagit mig en stor frihet genom att köpa en annan jag-medveten varelse. I princip all makt i vår relation är min. Vi är inte jämlikar och kommer aldrig att bli. Det kommer aldrig en dag då han har rätt att göra andra val om han inte är nöjd.

Detta betyder att allt ansvar i vår relation är mitt. Och att det är mitt ansvar att göra allt jag kan för att det liv jag erbjuder honom är bra även ur hans eget subjektiva perspektiv.

Han må vara den son jag aldrig fick i mitt hjärta - men jag är hans ägare. Ett faktum som inga omskrivningar kan ändra.
Det här kan inte poängteras nog. Vi har ett så långt gående ansvar för våra djur just eftersom de aldrig någonsin kommer "flytta hemifrån" som ett barn gör. De kan inte säga ifrån till någon eller be någon om hjälp när deras människor beter sig illa mot dem, vi måste ta det ansvaret och göra det absolut bästa av deras liv.

Jag tror att människors önskan om att bli valda (läs älskade och accepterade) är så stor att de missar baksidan av deras tankesätt. Att bli vald av den man själv har valt är såklart det optimala men det finns ingen människa som har tagit hand om ett djur de inte vill ha för att djuret vill det. (Eller ja, endel katter som går fritt ute har ju en tendens till att göra det på ett vis men vi har ändå makten att skjuta dem ifrån oss om vi vill, den makten har inget djur.)
 
Brukar inte säga att jag köpt eller adopterat utan blir ofta "jag har skaffat mig.......". Köpt har jag använt mig av men tror aldrig jag sagt adopterat om ett djur.
 
Varför skulle man inte kunna säga att man omplaceringar en hund om det är gratis?
Jag fattar inte?
Om du läste tråden så undrade jag eftersom vissa anser att man inte kan kalla det en omplacering om man betalt mer än en viss summa. Jag undrade var man grammatiskt skulle säga om en omplacering som blivit emottagen. Säger jag att jag omplacerat en hund så betyder det att hunden inte längre bor hos mig, jag kan inte säga att jag omplacerat en hund om jag skaffat en hund. Det var det enda som jag undrade men fått svar nu 🙂
 
Om du läste tråden så undrade jag eftersom vissa anser att man inte kan kalla det en omplacering om man betalt mer än en viss summa. Jag undrade var man grammatiskt skulle säga om en omplacering som blivit emottagen. Säger jag att jag omplacerat en hund så betyder det att hunden inte längre bor hos mig, jag kan inte säga att jag omplacerat en hund om jag skaffat en hund. Det var det enda som jag undrade men fått svar nu 🙂
Otrevligt av dig att utgå ifrån att jag inte läst tråden. Drygt svar.
Ska vi sluta skriva i tråden nu då för att du tycker att du fått ditt svar?
 
Otrevligt av dig att utgå ifrån att jag inte läst tråden. Drygt svar.
Ska vi sluta skriva i tråden nu då för att du tycker att du fått ditt svar?
Du bokstavligen citerade mig så jag svarade 😅 Jag försöker inte vara otrevlig

Diskutera gärna men när man citerar mig så tar jag det som att ma frågar mig direkt, därav svaret.
 
Du bokstavligen citerade mig så jag svarade 😅 Jag försöker inte vara otrevlig
Din skrattande smily åt min åsikt om ditt otrevliga svar gör dig inte trevligare.

Ja, jag taggade dig för att jag hade en undran. Men något svar fick jag inte.

Vi släpper det.
 
Din skrattande smily åt min åsikt om ditt otrevliga svar gör dig inte trevligare.

Ja, jag taggade dig för att jag hade en undran. Men något svar fick jag inte.

Vi släpper det.
Om du vill läsa in negativitet i min text och tolka det som otrevligt trots att jag lägger till smileysar för att försöka göra det tydligt att jag inte försöker vara otrevlig så är det ditt val.

Jag har svarat på frågan flera gången i tråden och nu släpper jag detta.
 
Nu har jag inte läst hela tråden och jag bor inte i Sverige.

Men "omplacera" för mig betyder ta över hunden mot en summa av max 200 dollar från en privatperson.

Termen "adoptera" kommer främst från olika hundstall och beroende på hundens ålder och ras(er) är det allt från 50-400 dollar. Pengarna går till vet.kostnader, hundmat etc till organisationen
 
Att omplacera en hund betyder för min del att jag har en hund jag inte kan ha kvar, sen om den säljs eller skänks bort till sin nya ägare spelar ingen roll. Hunden omplaceras iom att den byter hem, men jag räknar inte som det när den säljs av uppfödaren som valp. Har hunden kommit tillbaka till uppfödaren och säljs/skänks på nytt är det en omplacering.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp