Utveckla kommunikationen med sin häst

Krans

Trådstartare
Hej ! Jag känner att jag skulle vilja utveckla min kommunikation med min häst. Hästen är eg inte speciellt social av sig, varken med msk:or eller andra hästar. Känns som att hen är nöjd att vara i sin egen " sfär" eller vad jag ska säga. Bestämmer i flocken men självständig.Trygg, snäll,samarbetsvillig men introver att ha att göra med.Inte någon goshäst. Nu har jag ett tag, istället för att binda upp på stallgången, haft hen lös i boxen när jag ryktat osv. Upplever hästen som mer kommunikativ. Vänder bort huvudet när hen tycker att pannluggen är färdigt borstad t.ex. Men kan även söka kontakt genom att puffa på mig med mulen, lukta på mig t.ex.Men emellanåt känner jag att jag inte förstår vad hen vill förmedla.Hur ska man bli bättre på att förstå sin häst ? Hen är mkt matorienterad men handlar allt kontaktsökande om mat t.ex ? Ursäkta flummigt inlägg.
 
Fundera på vad det är du söker. :) Är det en känsla av gemenskap och ömsesidigt förtroende? Att hästen vill vara med dig eller vill du att den blir mer "gosig"? Vad är dina förväntningar?

Till att börja med så är ju hästen den han är och en del individer uppskattar tex inte berörig eller kel, en del stoppar inte mulen mot ens kind eller visar "kärlek" så som vi gärna ser det. Och det första steget att komma nära sin häst tror jag är att acceptera den som den är. Försök att hitta vad som gör just din häst bekväm/nöjd. Kanske är det att inte göra så mycket alls. :) Kanske är det inte uppmärksamhet eller input som vi människor ofta vill ta till för att "få kontakt". Ibland kan passivitet lämna plats för hästen att få komma fram och göra dig intressant för honom.

All kontakt från hästen måste inte bero på mat. Det kan ju vara så att den är otålig, känner obehag, vill ha kli, mer av nåt du precis gjorde, den kanske är nyfiken/testar vad som händer. Hästar pratar ju ibland också med oss som med varandra och att buffa på nån kan ju cara en signal att den "tar lite plats" "klampar in på dig". För att se vem av er som ska styra just nu.
 
Förstår precis vad du menar! Jag har äntligen hittat en tränare som faktiskt jobbar med sådant och som är bra. Jag har fått en helt ny häst och vi har ändå (eller jag mest numera :cautious:) massor kvar att jobba med. Känns bara som jag fått ett gäng aha-upplevelser men de har bara genom att jag uppfattat dem gjort så stor skillnad! Min häst är introvert och känslig men samtidigt extremt förlåtande så det har varit väldigt svårt för mig att nå fram och det har gjort att han betett sig väldigt avvaktande i både hantering och ridning i de 10 år jag haft honom. Den glada och utåtriktade hästen tränaren hittar då och då skulle jag kunna sätta en miljon på inte öht fanns i min häst innan detta. Så stor skillnad!
 
Har haft en del sådana där hästar som varit lite "avstängda" när de kommer. De kanske aldrig haft en relation med en människa eller inte blivit lyssnade på, alltså blivit tillsagda när de uttryckt känsla för något. Då lär de sig efter ett tag att "stänga av" och visar varken bu eller bä.

Om man är uppmärksam på sin häst och försöker förstå vad den vill och lyssnar på det så brukar de börja uttrycka sig mer och mer. Tex kan man hjälpa den att klia på något svåråtkomligt ställe när den försöker göra det själv.
Vad gör hästen om du kliar den på halsen/manken med händerna?
Annars tycker jag att promenader för hand ger mycket kontakt med hästen. Man blir kompisar på ett annat sätt än när man rider.
 
Förstår precis vad du menar! Jag har äntligen hittat en tränare som faktiskt jobbar med sådant och som är bra. Jag har fått en helt ny häst och vi har ändå (eller jag mest numera :cautious:) massor kvar att jobba med. Känns bara som jag fått ett gäng aha-upplevelser men de har bara genom att jag uppfattat dem gjort så stor skillnad! Min häst är introvert och känslig men samtidigt extremt förlåtande så det har varit väldigt svårt för mig att nå fram och det har gjort att han betett sig väldigt avvaktande i både hantering och ridning i de 10 år jag haft honom. Den glada och utåtriktade hästen tränaren hittar då och då skulle jag kunna sätta en miljon på inte öht fanns i min häst innan detta. Så stor skillnad!
 
Intressant ! På vilket sätt har tränaren hjälpt dig med hästen ? Övningar från marken, uppsuttet eller ?
 
Känner oxå att det är viktigt med att ha ett förtroende för varandra åt båda hållen, har därför börjat med NH, frihetsdressyr å lite trickträning. Detta har fört oss närmare! Tex. Fick jag knappt peta henne i ansiktet utan att hon drog upp huvudet å öronen gick direkt bakåt, nu kan jag stå å klappa på henne i ansiktet å ge massa pussar å kramar i kanske en kvart då hon står helt avslappnat innan hon tröttnar🥰 Dessutom galopperade hon alltid iväg så fort jag släppte henne innan eller ev. gick iväg å började äta. Nu galopperar hon efter mig å stannar när jag gör det, svänger direkt efter mig å ökar/sänker takten vartefter jag gör det.
Ett till exempel är att hon tidigare alltid drog iväg med mig i galoppen, hon tog bettet, spände sig, höjde huvudet å stack, detta har hon inte gjort sedan vi började göra saker för att bonda å ha kul och inte bara jobba. Jag har tex. hoppat 80 cm barbacka utan träns på henne å galopperat i full fart med samma utrustning och utan problem att stanna! Så kul att se sån utveckling på bara 4 månader🥰🥰
Hon kan också stegra på kommando utan att bli stressad, pussa, kram å snart sitter även den spanska skritten!!
 
Intressant ! På vilket sätt har tränaren hjälpt dig med hästen ? Övningar från marken, uppsuttet eller ?

Helt missat att du skrivit 🙈

Mest från marken men även uppsuttet. Mest har det nog hjälpt mig att höra alla resonemang bakom att hästen reagerar som den gör i alla lägen. Det är mer mitt förhållningssätt till hästen och att framförallt ha mer is i magen som ändrats och då blir ju allt enklare och mer flow i.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 385
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp