Utveckla sök/uppletande hemmavid (hobby) ?

Sezziyanen

Trådstartare
Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i lägenheten. Det har vi gjort i perioder, mer eller mindre, beroende på hur mycket annan aktivitet och träning vi haft.

Nu sista veckan började vi mer igen, tycker det är jäkla kul och tänkte utveckla detta och göra det svårare och mer utmanande! Vi har ett tag kört sök efter doft (först te, sen eukalyptusessens).

Men det vi gjorde nu senast var väl snarare uppletande (osäker på vad som kallas vad ibland faktiskt). Jag har testat med en mängd olika föremål (ett i taget), visar det för min hund, peppar honom lite att det är DEN vi ska hitta, lämnar honom i ett rum och gömmer föremålet nånstans i övriga lägenheten. Sen får han ett sök-kommando och nosar/letar runt tills han hittar föremålet, tar det och kommer till mig, avlämnar, får godisbelöning. Detta funkar faktiskt riktigt bra nu, det känns som han förstår uppgiften och trött blir han också efter några omgångar:) Några funderingar:
  • Jag antar att det är min doft han går på (samt att han känner igen föremålet jag nyss visat för honom?) i den här typen av uppletande? Jag har alltså även kört med helt nya föremål han aldrig sett eller letat efter förut. Igår kväll körde vi en tandborste, en liten 1-till-2-elkontakt, ett knivfodral i hårdplast, och en metallkrok.
  • Jag testade även en avbitartång en gång. Han hittade den också, men den ville han tydligen inte bära i munnen och liksom tittade på mig, tittade på den, gick till mig, gick till den .. Ungefär som att "jag har hittat den". Hur skulle ni göra för att träna på att förstå att alla typer av saker kan bäras och hämtas?:) Ge dem till hunden och belöna att de håller den nån sekund, ungefär som man ibland gör med träningen av apportbocken, eller nått annat sätt? Just denna gången hjälpte jag honom lite på traven med att gå till tången när han hittat den, uppmuntra honom att ta tag i den och komma.. efter några försök så lyckades han. kanske räcker det?
  • Har ni några tips för hur jag kan utveckla detta och göra det svårare ? Eller om det är nått jag rent gör fel i som jag kan korrigera, isf vad? Tänker att en sak vore väl att göra detta i andra lokaler, större ytor, mer okända.. Har dock inte riktigt tillgång till något sådant ställe just nu. Utomhus förstås, det är jag med på,men just nu är det skönt att ha en grej man kör inne också :)
 
Jag bytte ut de där starka dofterna mot nåt svårare, möbeltass som jag använder ex stor pincett att ta i, och så spottar jag på möbeltassen och sätter den nånstans.
:D
När jag har lämnat blod och får en liten tuss i armvecket så har jag klippt lös där blodfläcken är och satt den nånstans så de får leta, jättekul.
Emellanåt kör jag kaffesump på tassen, när fantasin tryter.

Om du bor i ex hyreshus kan du gömma nåt i källaren, vid förråden eller ute i trapphuset och låta hunden leta högt och lågt.
Eller åk till en djuraffär, fråga om du får gömma nåt som hunden gillar, ex bland fodersäckarna och låt hunden leta där inne, massa nya lukter och störningar.

Jättekul med så enkla medel och se hur hunden jobbar och man är inte helslut själv efter trampande flera km i skog eller liknande.
:cool:
 
Jag bytte ut de där starka dofterna mot nåt svårare, möbeltass som jag använder ex stor pincett att ta i, och så spottar jag på möbeltassen och sätter den nånstans.
:D
När jag har lämnat blod och får en liten tuss i armvecket så har jag klippt lös där blodfläcken är och satt den nånstans så de får leta, jättekul.
Emellanåt kör jag kaffesump på tassen, när fantasin tryter.

Om du bor i ex hyreshus kan du gömma nåt i källaren, vid förråden eller ute i trapphuset och låta hunden leta högt och lågt.
Eller åk till en djuraffär, fråga om du får gömma nåt som hunden gillar, ex bland fodersäckarna och låt hunden leta där inne, massa nya lukter och störningar.

Jättekul med så enkla medel och se hur hunden jobbar och man är inte helslut själv efter trampande flera km i skog eller liknande.
:cool:

Ja, du tänker lite som jag :)

Jag har kört möbeltassar med te tidigare, men det känns ju som en ännu starkare doft än säg, att jag bara tagit i ett nytt föremål och lagt ut det.

Har testat i cykelförrådet en gång. Tror jag ska köra mer där, det är inte dumt alls. Men senast satte jag hunden innanför dörren till förrådet medans jag gick och gömde grejer, tror jag ska börja från andra sidan så nån stackars granne inte skulle få en sån chock om de kom in precis när jag är och gömmer föremål... :P

Hur gör du själv för att berätta för hunden vilken doft du vill den ska söka just den gången, eftersom du också varierar på kaffe, blod, olika saker?
 
Jag gjorde ett bra tag så att jag gav doftprov till hunden och sen skickade iväg på sök, men när de letat efter det ett tag så ska de ju veta vad jag vill att de ska söka.
Det måste ju sitta i minnet lite.

Vi var ute och gjorde uppletande på en äng och kompisen förklarade så bra då jag funderade på hur hunden kunde veta vad den skulle sikta in sig på och markera då nån annan lagt ut ett föremål.

Hunden tar in lukterna från omgivningen och vet instinktivt vad som är naturligt där, vad som ska finnas och lukta just där och koppla bort dessa dofter för att uppmärksamma nåt som sticker ut och inte hör hemma där, som en strumpa exempelvis.
Den är inte ett naturligt föremål som hör hemma på ängen så därför vindas den in i dofttunneln och markeras, det kan även markeras andra saker naturligtvis men vissa saker sticker ut liksom.

Jag ska åka till djuraffären idag och fråga om jag får gömma möbeltass med kaffesump på, den hör inte hemma nånstans bland alla varor så den kommer sticka ut.

Kör på cykelförrådet och även korridoren om det finns, hämta hunden när du gömt så du inte skrämmer slag på grannarna som vi råkade göra. :angel:
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 942
Senast: Magiana
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 219
Senast: Bison
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 162
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp