Utvecklas som ryttare - alternativ till ridskola?

Tokyo

Trådstartare
Nu vänder jag mig till buke för tips och råd för hur jag ska hitta tillbaka till ett meningsfullt hästeri! Jag har haft uppehåll från hästar i ungefär 6 år (med undantag för en ridsemester, lite pyssel med familjens ponnyer och någon kort period som medryttare) och nu längtar jag verkligen tillbaka till ridningen, framförallt då dressyr. Vilka alternativ har jag om jag vill få utvecklas som ryttare, snarare än bara umgås med häst? Jag bor i Stockholm, men vet inte hur länge till jag kommer bo här. Dvs det känns lite meningslöst att stå i ridskolekö i flera år när jag mest troligt inte bor kvar när jag väl får plats. Medryttare har jag som sagt varit förut och det var perfekt när det var just hästkontakt jag längtade efter, men mindre optimalt för ryttarutveckling. Just nu känner jag liksom att jag hellre har få, men givande, ridtimmar än mycket ridning som känns fruktlös. Vilka alternativ finns kvar? Ridresor? Privatlektioner? Någon som varit i en liknande sits och har några tips? :)
 
Tror medryttare fortfarande är det bästa med möjlighet till att kunna nyttja medryttarhästen på träningar. Då har du ju möjlighet att utvecklas i ridningen förutsatt att du får tag i en passande häst :)
 
Tror medryttare fortfarande är det bästa med möjlighet till att kunna nyttja medryttarhästen på träningar. Då har du ju möjlighet att utvecklas i ridningen förutsatt att du får tag i en passande häst :)

Många medryttarhästar faller bort för att jag inte har körkort, men fördelen med Stockholm är ju att många stall faktiskt finns inom räckhåll även med kollektivtrafik. Kanske ska ta tag i att skriva en annons! :up:
 
Många medryttarhästar faller bort för att jag inte har körkort, men fördelen med Stockholm är ju att många stall faktiskt finns inom räckhåll även med kollektivtrafik. Kanske ska ta tag i att skriva en annons! :up:

Specificera i annonsen att du vill kunna rida för tränare regelbundet (som du bekostar så klart).
 
Här i Stockholmsområdet finns det flera som har mindre ridskolor med färre elever, där man ofta får rida samma häst, och man kan rida per gång utan att behöva binda upp sig terminsvis eller stå i kö. Har en kompis som varit på flera både norr och söder om stan.
 
Här i Stockholmsområdet finns det flera som har mindre ridskolor med färre elever, där man ofta får rida samma häst, och man kan rida per gång utan att behöva binda upp sig terminsvis eller stå i kö. Har en kompis som varit på flera både norr och söder om stan.

Det låter väldigt intressant! Jag får ta och kolla upp vilka som finns :)
 
I Stockholm finns även några ställen som inriktat sig på att erbjuda små grupper på välutbildade hästar som ägs och har tävlats av personen som instruerar. En av dem erbjuder även helgkurser på olika teman.
 
En del ridskolor erbjuder också privatlektioner innan man har plats i en ordinarie ridgrupp. Dyrare såklart men i gengäld mer fokuserad dressyrträning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
Träning Hej alla! Jag är en så kallad återvändare, som har börjat rida igen efter 12 (!) års uppehåll. Som barn red jag från att jag var 7-15...
Svar
9
· Visningar
2 099
Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 706
Senast: Grana
·
C
Ridning Jag bor i Stockholm, är 21 år, har ridit på en ridskola som jag trivs på i över 10 år, min ridinstruktör är utbildad dressyrtränare...
2
Svar
27
· Visningar
3 668
Senast: roockmadde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp