Bukefalos 28 år!

Utveckling i bilder

Frida_s

Trådstartare
Satt och kollade på lite bildtrådar, tycker det är så kul att se alla fina hästar. Kom spontant på att det vore kul att se bilder om visar samma häst fast vid olika tidpunkter, så att man kan jämföra och diskutera utvecklingen, kanske berätta vad man jobbat med och hur man upplever resultatet?

Jag ska vara lite modig och börja..

Min Zorro på bilden har jag haft i 1½ år och ridit in själv. Han blir sju till våren och har en lite märklig bakgund då han vuxit upp ensam i en jättestor naturhage och inte ens gick att fånga in på normalt sätt när vi först möttes. Han hade ingen annan erfarenhet av människor än att de matas och aktar sig om man vänder rumpan till, samt lite smått sociala handikapp eftersom han vuxit upp utan kamrater. Han har dock utvecklats mkt bättre än jag vågat hoppas och jag är otroligt förtjust i honom!

Zorro och jag vintern 2008

picture.aspx


Våren -08

picture.aspx


Sommar -08

picture.aspx


Höst -08

picture.aspx


Det var vårt år som gått. Vi har jobbat mycket i skritt, skolor och kortning-längning. Vi har även jobbat mkt vid hand, långtygel arbete och lite busridning i skogen ibland så att han fått sträcka på sig. Dock har jag haft problem med mitt knä sen i somras och bara kunnat rida korta stunder i långsamt tempo :(

Kommentera gärna bilderna, men glöm inte att vara snälla också så här i juletid ;)

Frida
 
Sv: Utveckling i bilder

sicken snygging till häst :D

jag fick ju hem min lilla korv i somras så här kommer bilder från somras till nu ^^

sommaren -08 (dagen efter han kom)


hösten -08


och nu, vintern -08 :D


Det var min korv det :D han är ett fullblod på 9 år ^^
När vi fick hem honom hade han stått ett bra tag så det fanns inga muskler på hästen, vi började direkt med att jobba i skogen(klättra), markarbete, cavaletti och mycket galoppfattningar, galoppombyten och jaah.. allt! xD resultate är att han har blivit mer avslapnad, byggt på sig mer muskler och börjar äntligen söka sig neråt och får med sig bakbenen ordentligt så att han kan höja ryggen och bygga på sig ytterligare lite muskler :D

det va min korv det ^^
 
Sv: Utveckling i bilder

Kollar man på bilderna tkr jag det ser ut som att han orkar bära sig själv bättre på sista bilden än på den första :) ser även ut som att han fått mer muskler :)
 
Sv: Utveckling i bilder

mars 08
25291655.jpg


24932890.jpg


april 08
24302832.jpg


oktober 08
23930213.jpg


23930211.jpg


november 08
24624537.jpg


skillnaden är väl att jag har lärt mig rida honom (vi har lärt känna varandra), han har fått mer muskler och hull, samt att han orkar bära sig bättre.
 
Sv: Utveckling i bilder

Jag köpte en fet galen häst år 2004, min kusin hade tränat honom ett tag när jag väl köpte honom.
andiforsta.jpg

Här NH-tränad ett par månader, min första ridtur på honom. Han hatade bettet, tuggade frenetiskt o tjafsade mkt.

Ett halvår senare, vi har skrotat bett o satsar på att öva upp signalkänslighet och framförallt på att vara trygg med ridning!
andiosusstranar.jpg


2006 kan jag rida utan träns. Kan fortfarande inte kräva nåt arbete, då bråkar han.
friskritt.jpg


hösten 2007
Här har vi precis börjat träna med bett igen! Beydligt lugnare o mer accepterat,
andijattefin.jpg


Och så i sommras, lugn o arbetssam!
tomkorning5.jpg


Vi tävlade för första gången!
anditavling.jpg


Fast min medryttare rider honom bättre.
anditran3.jpg


Nu går han lätt ett pass dressyr i paddocken. För ett år sedan gjorde han inget annat än att kasta sig, hoppa o bocka för att slippa. Han har haft en mkt jobbig start på ridhästlivet, han var så rädd att han lade sig ner vid sadling, han kastade även av folk åt höger o vänster, men det var runt år 2001. Sen hade han vila till min kusin hittade honom.
 
Sv: Utveckling i bilder

Och så lilla Kveikja

Första uppsittningen. 3,5år. Fick sedan vila ett par månader.
kveikjaforsta.jpg


Andra träningsperiden, börjat rida
kveikjaridtur1.jpg


Perfekt barnponny, riden ca två månader
kveikjaskritt.jpg


Riden ett halvår
gangarter.jpg


första ridlektionen
sitskurs2.jpg


Riden i ett år
travkomp.jpg


Och nu i oktober, på ridlektion.
toltkv.jpg
 
Sv: Utveckling i bilder

23188576.jpg

hästen Januari 2008

24364255.jpg

hästen oktober 2008

min goding. född.1996.
arab-ponny, som ställer upp i alla lägen :heart
 
Sv: Utveckling i bilder

Har ju bara haft min Vilja i en månad men tycker att hon har ändrats mkt på den tiden.

25 november (2 dagar innan hämtning)


25 december



Står i kraftig nerförsbacke:


Förutom kroppslig förändring så är hon ganska annorlunda nu, mkt piggare och mer vaken. Dessutom är hon väldigt nyfiken på allt.
 
Sv: Utveckling i bilder

Hur ung är den? Väldigt söt:love: Verkar ha tappat en del i hull, hade lite väl hull innan:p. Men nu får du passa på med fodret så den inte tappar mer. Växer den också kan det gå fort. Men nu är den smärt och fin!:) 2 åring?
 
Sv: Utveckling i bilder

Hon är 16 månader, hon har inte tappat i hull så mkt däremot har hon format om sig betydligt pga mer protein. Innan var hon tunn och bukig, nu är hon precis lagom (kanske att hon behöver lite extra). Ryggen är väl fylld och hon har mkt mer energi. Hon får mkt mer mat än innan (fri tillgång på hösilage och 0.5 kg kraft grund).

Det hade varit lättare o se om hon inte haft björnpälsen ;)
 
Sv: Utveckling i bilder

Jo jag tror dig:) Inte så lätt att bedöma utifrån en bild, så det lär ju är ofta bli helt missvisande svar i en sånhär tråd:) Men det är ändå bra att få lite input, för det är så jäkla svårt att se när man ser hästen varje dag. Missförstå mig inte,den är jättefin nu:love:, men med tanke på hur mkt hull som försvunnit från typiska unghästhullställen på bara en månad (tänker på baktill under buken, runt flankerna och skankerna, där de små knattarna av sån typ är väldigt utfyllda och bäbismulliga) tänkte jag att det är ju bra att säga något om det så det inte fortsätte lika mkt en månad till, för då blir den nog för slimmad för sin ålder. Men du verkar ha väldigt bra koll, och det är svårt att veta hur mycket erfarenhet olika bukare har. Det är ju en positiv förändring iom att det skett på rätt sätt. :) Ser pigg och glad ut också och ser mkt strkare ut i kroppen.
 
Sv: Utveckling i bilder

Här vill jag vara med!!!
Är så stolt över mitt jobb med mitt sto :love:

Februari 2008
24938940.jpg


Maj 2008 plockade jag bort gramanen och använde istället KORT martingal efter att känna att gramanen var en slags trygghet och något hon kunde hänga i, nu skulle tryggheten bort. Tyckte inte om bett, krånglade och hade värsta hjorthals.

September 2008
23587678.jpg

Min fina lilla kicka :love:
Idag tar hon bättre stöd på bettet och bär sig bättre. Fortfarande lite svag över ryggen och bakdelem men är på rätt väg iallafall!


Uppställningsbilder
24077560.jpg

Hackamoret satt väldigt lågt, jag vet, hon tyckte inte om man höjde det men sen provade jag ändå och rider idag hackamoret som sitter som på en engelsk nosgrimma.
Korrigerade det i april och fick stå ut med stegringar och bockningar samt massor av protester, hon gillade inte det. Men idag rider jag på långa stänger och hon fungerar bättre än någonsin. Men bilden visar att jag ändrat på hackamoret då.
20795966.jpg


Oktober 2008
24107568.jpg


Här har hon blivit rundare och finare i kroppen, inte sådär tanig utan nu är hon verkligen jättefin i muskulaturen, dock behövs lite mer över ryggen.
Tillägg: Och så MASSOR av muskler i övre delen av halsen, håller på att bli riktigt snygg nu men det tar tid. :)


Men vi är på G nu iallafall!!!
 
Sv: Utveckling i bilder

Nej jag förstår precis vad du menar. Hon har även under tiden vuxit 2.5 cm så det har hänt mkt på samma gång men sålänge hon inte blir tunnare än vad hon är håller jag mig till nuvarande diet :) Vill absolut inte ha en fet växande unghäst, jag tycker de ska vara lagom i hull hela tiden och så får man variera maten lite beroende på hur mkt hon växer.
 
Sv: Utveckling i bilder

:bow: Dessutom får de ju en vuxnare kroppssammansättning i den här åldern, och växer lite kors och tvärs. Tycker din diet verkar alldeles förträfflig. Kommer bli jätteståtlig och fin , speciellt när vinterpälsen trillar av. Du får lägga in nya bilder i vår tycker jag:)
 
Sv: Utveckling i bilder

***raderat*** :)

För övrigt tänker jag inte kommenteramer än att alla hästar ser fina och välmående ut :P
 
Sv: Utveckling i bilder

här känner jag att jag och min Decibell passar in. Köpte henne som 2-åring. Nu är hon snart 4 år och jag har ridit in henne själv, men självklart med tränares översikt.

Första gången med ryttare februari 2008
PICT3875.jpg


Mars 2008
6.jpg


Juni 2008
decibellrid.jpg


Oktober 2008
1-7.jpg


December 2008
decibellhoppar3.jpg
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ni verkar ju ha ganska god koll på varandra här på fälttävlan, medan jag är nykomling (känner dock igen vissa av er från andra forum:))...
2
Svar
23
· Visningar
4 600
Senast: aprilia
·
Utrustning Jag är helt rudis på sadlar. Börjar väl få lite grepp om livet men jag är verkligen inte duktig. Det är verkligen en djungel och mkt att...
2
Svar
31
· Visningar
3 759
Senast: Baddy96
·
Hästvård Står med det svåraste valet som finns nu med min häst. Halva jag känner att det är bäst att avliva, andra halvan vill låta henne leva...
2
Svar
32
· Visningar
5 062
Senast: Vita_N_6520
·
Hundhälsa Min Milo ska opereras den 2a Juni.. han föll i trappan och var sen super-halt i några dagar, åkte till Vet och dom röntgade - hittade...
Svar
2
· Visningar
841
Senast: panaccea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp