Utvecklingssamtal på arbetet - hur ärlig?

Bonita4

Trådstartare
Jag är provanställd på ett jobb jag började på för nästan 4 månader sen. Imorgon är det dags för utvecklingssamtal med mina två chefer för att utvärdera hur arbetet har gått hittills, hur jag uppfyller mina utvecklingsmål och hur jag vill utveckla min roll framöver. De har redan flaggat för att de är nöjda med mig och vill fokusera mötet på hur vi går vidare när jag blir tillsvidareanställd i januari.

Jag har redan insett att detta är fel plats för mig att arbeta på. Jag trivs jättebra i teamet (det är endast 8 anställda på företaget) men mina arbetsuppgifter är långt ifrån vad jag är utbildad till och vill göra. Jag har därför börjat spana lite nya jobb och har ett par intervjuer inbokade under de kommande veckorna.

Men hur ärlig ska jag vara på mitt utvecklingssamtal imorgon? Precis som jag nämnde så är det ett väldigt litet team och det är väldigt svårt att bara "flyta med" och låtsas som att det regnar.
Jag ser egentligen två alternativ:

1 - Att lägga alla korten på bordet, säga att jag insett att jobbet inte är rätt för mig och att jag börjat se mig om efter annat. Detta riskerar ju att jag blir av med min provanställning innan jag hittat något nytt, men är samtidigt det ärligaste alternativet vilket även underlättar för mina kollegor att hitta en efterträdare.
2 - Att istället flagga för att jag känner mig osäker på min roll och lyfta de områden jag hade velat utvecklats inom. Det finns dock begränsade möjligheter till detta eftersom företaget är litet och jag då skulle behöva ändra hela verksamhetsidén. Detta kan också bli märkligt om jag inom kort får ett nytt jobb och säger upp mig, eftersom det då kommer att framgå att jag sökt nya jobb under hösten.
3 - Ett mellanting?

Eftersom organisationen är så pass liten är jag mån om att göra en bra överlämning.

Hur hade ni agerat?
 
Jag tror att ärlighet varar längst. Men det behöver inte betyda att man behöver säga exakt allting på ett väldigt rakt sätt. Man kan säga det med tex att man trivs väldigt bra i gruppen och med företaget att börja med, och sedan förklara att du har insett att det inte känns rätt för dig och att du vill göra det du utbildat dig till.
Förklarar man det med respekt och kommer med positiv respons till hur positivt man annars upplever arbetsplatsen och arbetsgruppen så kan det inte uppstå ont blod tänker jag :)
Huruvida du ska tala om att du redan letar efter nytt yrke eller låta det vara underförstått och vänta tills du får komma till någon intervju som verkar positiv är upp till dig. Men bara om det verkar verkligen underförstått så att det inte kommer som en blixt ur en klar himmel för någon.
 
Jag hade nog berättat om hur jag kände inför arbetsuppgifterna men inte berättat att jag sökte jobb på andra platser. Då ger man ju arbetsgivaren möjligheten att ge en andra arbetsuppgifter och de förstår väll själva att du inte stannar om de inte ändrar. Men om du säger att du söker andra jobb blir du ju avskriven skulle jag tro.
 
Är för ärlighet, men samtidigt är det viktigt med en inkomst. Om du i samtalet berättar att du söker nya jobb då du insett att det arbete du nu har inte är för dig, är det en stor risk för att dom låter dig gå. Det hade jag själv velat undgå. Tycker det som @monster1 är inne på kan bli bra. Ge uttryck för att du önskar lite andra arbetsuppgifter. Om du går över till tillsvidareanställning, har du uppsägningstid då? Då får din gamla arbetsgivare tid att hitta en ersättare, om du tycker det är något som kan påverka. Alla arbetsplatser har förståelse för uppsägningstider, mtp om du får en ny jobb 😊
 
Jag tänker att det är schysstast att säga att du tittar efter andra jobb så att arbetsgivaren kan förbereda sig på att behöva rekrytera. Har själv gjord det för flera år sedan då jag valde att utveckla en av anledningarna till varför jag letade efter ny tjänst.
 
Ärlighet varar längst. Särskilt som du säger att om företaget går dig till mötes så kommer du ändå lämna om du får ett annat jobberbjudande.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Soapbubble
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 060
Senast: Och_Aye
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 242
Senast: Bellami4
·
Hästvård Jag blir lite förvånad av 'svängningarna' i åsikter som förs fram ang när man ska ge upp och se till att få sin häst utslagen. Så nu...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 115
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp