Utvidga hagen? Nu?

finapina

Trådstartare
Hej! Jag har kommit på att jag vill förstora den sk vinterhagen och tänkte ta ca 500 kvm från en angränsande hage som jag använt som bete i sommar.Den är helt nerbetad, men har förstås ett tunt lager superkort gräs ovanpå sandjorden.Dock tror jag det kommer att slitas bort fort när hästarna går där mer frekvent och höstregnena börjar.Men nu till min fråga: hade tänkt börja släppa dom där dygnet runt men nu har det plötsligt blivit kalla nätter med nästan frost. Dock utlovas varmare nätter snart igen.Tänkte vänta med att släppa dom där tills dess, kanske?Dom har gått där dagtid hittills då den delen nu är sammankopplad med ett annat bete.Hur ska jag tänka? Hur skulle ni gjort? Väntat ännu längre tills gräset typ är dött till vintern?Supernojig för högt socker i gräset... Mvh villrådig...
 
Kan du fixa så att du kan stänga för och öppna efter behov? Ha stängt sålänge gräset är frostnupet och öppna framåt lunchtid när frosten har försvunnit? Det hade jag tyckt var en bra lösning. Att ha hästar på frostnupet gräs är lurigt oavsett häst, hälsa och hull. Tänk på att även hårt betat gräs är stressat=högt socker och att det då dessutom ha blivit frostnupet kan bli väldigt vanskligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 096
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 437
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Mitt russto går i väntans tider, innan hon skickades på betäckning gick hon med sin kompis; min andra häst som är en travare. De kommer...
Svar
4
· Visningar
1 773
Senast: mackan
·
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 408
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp