Utvisningsfallet som uppmärksammats i media

miumiu

Trådstartare
Funderar lite kring treåriga ”Tim” vars fall väckt stor debatt dom senaste dagarna. Självklart väcker ett sånt här fall mycket känslor hos människor och även hos mig. En sak som jag dock inte begriper är, han är ju född i Sverige, blir man inte automatiskt svensk medborgare då? Allt annat känns ju jättekonstigt?
 
Nej, bara för att man föds i ett land får man automatiskt inte stanna. Sådana regler har nog Sverige aldrig haft. Barn som föds i Sverige får samma nationalitet som föräldrarna har.
 
Funderar lite kring treåriga ”Tim” vars fall väckt stor debatt dom senaste dagarna. Självklart väcker ett sånt här fall mycket känslor hos människor och även hos mig. En sak som jag dock inte begriper är, han är ju född i Sverige, blir man inte automatiskt svensk medborgare då? Allt annat känns ju jättekonstigt?
Nej, medborgarskap går efter vilket land föräldrarna är medborgare i.
 
Ok trodde det var samma som i USA! Har en kompis med svenska föräldrar som har dubbla medborgarskap och utgick från att det var samma.

Tycker vårt system är knepigare då, om man utgår från föräldrarnas hemland. Finns ju ingenting som garanterar att barnet har någon som helst anknytning till det landet.
 
Ok trodde det var samma som i USA! Har en kompis med svenska föräldrar som har dubbla medborgarskap och utgick från att det var samma.

Tycker vårt system är knepigare då, om man utgår från föräldrarnas hemland. Finns ju ingenting som garanterar att barnet har någon som helst anknytning till det landet.
De flesta barn har ju ändå fungerande föräldrar som kanske åker till ”hemlandet” och hälsar på, skypar med släkt etc.
 
Ok trodde det var samma som i USA! Har en kompis med svenska föräldrar som har dubbla medborgarskap och utgick från att det var samma.

Tycker vårt system är knepigare då, om man utgår från föräldrarnas hemland. Finns ju ingenting som garanterar att barnet har någon som helst anknytning till det landet.
I det här fallet är det knepigt men om vi skulle ge alla barn som föds här medborgarskap så blir det omöjligt i längden. Det enda de som vill flytta hit i så fall behöver göra är att se till att få ett barn här och sedan kan de stanna här för evigt oavsett om de har skäl till det eller inte. Skillnaden mellan Sverige och USA är att vi, vanligen, inte delar på föräldrar och barn medan USA inte har några problem med att låta barnet stanna och slänga ut föräldrarna.
 
Ok trodde det var samma som i USA! Har en kompis med svenska föräldrar som har dubbla medborgarskap och utgick från att det var samma.

Tycker vårt system är knepigare då, om man utgår från föräldrarnas hemland. Finns ju ingenting som garanterar att barnet har någon som helst anknytning till det landet.

Fast USA:s system är ju också ganska knepigt. Jag har en släkting som har fyra barn. Ett av dessa barn är fött under de år min släkting var stationerad i USA för arbeta. Ett barn av fyra i en annars helsvensk familj är alltså amerikansk medborgare. Inte särskilt logiskt
 
Problemet är väl att det finns en hel del 'Tim' bara att han uppmärksammats av media. Vilket gör det extra orättvist om han får stanna pga att media tagit upp hans fall. Själv anser jag väl att Utlänningslagen ska ändras för att falla mer i linje med barnkonventionen som ser till barnets bästa. Det blir lite tokigt när det som var meningen att stärka lagstiftningen för barnets bästa får motsatt effekt.

Men jag håller med om att det är fruktansvärt att skicka en treåring till ett annat land han har noll anknytning till och till en mamma som inte är kapabel att ta hand om honom så han med största sannolikhet hamnar på barnhem.
 
Fast, menar du jämförbara med Tim, där föräldrarna en gång ansetts olämpliga, dessutom är avvisade ur landet? Jag tycker som sagt att det här luktar lilla hjärtat lång lång väg, är det så här sveriges myndigheter fortfarande rutinartat och ruttet beter sig mot omhändertagna små barn så är jag fasen redo att anmäla sverige inför FN-domstolen för brott mot mänskliga rättigheter :crazy: Jag hoppas innerligt att du har fel!

Edit: Du har nog rätt https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dqv0V/utvisade-tims-ode-inte-unikt--sker-hela-tiden
 
Jag orkar knappt ens lyssna på sådant när de kommer upp i media för det skär i hjärtat 💔 Efter nyligen lyssnat på Melindas bok om Lilla hjärtat så kan jag inte läsa om barn som riskerar att fara illa. De här barnet har de konstaterat att mamman fortfarande är olämplig som förälder och fadern säger de är okänd. Hur kan de garantera att han hamnar hos någon annan släkting när de väl utvisat honom? Med största sannolikhet hamnar han på barnhem. Vilket liv från att ha en trygg familj här som älskar honom.
 
I Europa är jus sanguini (alltså medborgarskap genom föräldrars härstamning) det dominerande.
Jus soli är "Nya Världens" påhitt, dvs USA & Kanada, samt Sydamerika.

Enligt IMF verkar en del europeiska stater ha något slags blandsystem, men jag vill minnas att det t.ex är svårt att få tyskt medborgarskap om man inte har endera en tysk förälder eller gifter sig med en tysk.

Screenshot_20210921-210250.jpg
 
Vårt yngsta är tre år och bara tanken på att han skulle skickas till ett annat land där han inte kan språket och med okända människor får mig att vilja gråta. Vilket fruktansvärt svek mot ett barn. Hur kan sådant få hända? Något måste ändras så att lagar och regler i Sverige börjar ta hänsyn till barnets bästa.
 
Vårt yngsta är tre år och bara tanken på att han skulle skickas till ett annat land där han inte kan språket och med okända människor får mig att vilja gråta. Vilket fruktansvärt svek mot ett barn. Hur kan sådant få hända? Något måste ändras så att lagar och regler i Sverige börjar ta hänsyn till barnets bästa.
Jag känner samma. Fy så hjärtskärande det måste vara för barnet. Tryggheten, språket, allt. Helt sjukt!
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 301
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp