Utvisningsfallet som uppmärksammats i media

Ah, det lät mer som jag läste det. Det är ju självklart bra på många sätt och vis att föräldrar har rätt till sina barn (tex om socialen gjort fel). Jag får skippa att läsa dylika artiklar helt enkelt, blir upprörd, men det är ju inget att göra något åt.

Grejen med båda dessa fall är väl att de är exempel på när ett stelbent regelsystem i slutändan drabbar barnen. Nu vet jag inte när "Tims" mamma utvisades ur landet eller hur kontakten mellan henne och familjehemmet såg ut innan, men har läst att han har biologiska släktingar boende i Sverige som han har kontakt med. I fallet med Esmeralda så känns det ju definitivt som att man såg mer till de biologiska föräldrarnas rättigheter än barnets faktiska behov. Och jag får lite känslan av att det är nånting sånt man kommer hävda även i detta fallet, att den biologiska mamman har "rätt" till sitt barn. Vet inte alls hur hennes omsorgskapacitet ser ut idag. Att barnet togs ifrån henne endast 11 dagar gammal tyder dock på allvarliga brister då det knappast är förstahandsalternativet när sociala myndigheter ingriper. Och det låter ju lite i media som att han troligtvis kommer hamna på barnhem om han utvisas.
 
Tänker att det är bra att adoption inte är lätt, det ska ju inte vara lätt att adoptera andras barn eller att adoptera bort för den delen heller. När det kommer till ensamkommande är ju problem ofta att de länder det handlar om vägrar adoption, de måste godkänna det och många länder gör inte det om det finns den minsta lilla möjlighet att det finns släktingar som kan ta emot barnet. Lilla Hjärtat var otroligt tragiskt, men inget argument till att underlätta för familjehem att adoptera anser jag.
 
Grejen med båda dessa fall är väl att de är exempel på när ett stelbent regelsystem i slutändan drabbar barnen. Nu vet jag inte när "Tims" mamma utvisades ur landet eller hur kontakten mellan henne och familjehemmet såg utan, men har läst att han har biologiska släktingar boende i Sverige som han har kontakt med. I fallet med Esmeralda så känns det ju definitivt som att man såg mer till de biologiska föräldrarnas rättigheter än barnets faktiska behov. Och jag får lite känslan av att det är nånting sånt man kommer hävda även i detta fallet, att den biologiska mamman har "rätt" till sitt barn. Vet inte alls hur hennes omsorgskapacitet ser ut idag. Att barnet togs ifrån henne endast 11 dagar gammal tyder dock på allvarliga brister då det knappast är förstahandsalternativet när sociala myndigheter ingriper. Och det låter ju lite i media som att han troligtvis kommer hamna på barnhem om han utvisas.
Mamman utvisades förra året.

Hon träffade sin son en gång, men enligt familjehemsmamman var hon vid det mötet mer intresserad av att diskutera med socialsekreterarna än sin son.

Har aldrig läst att det handlar om mammans rätt utan att barnet är medborgare i ett annat land och behöver uppehållstillstånd för att få vara kvar i Sverige.
 
Jag fattar inte 🙈. Om amerikaner får barn i Sverige, vart blir barnet medborgare då? :confused:
Jag tror föräldrarna får ansöka om medborgarskap då. Barnet blir inte automatiskt medborgare någonstans. Men om svenskar får barn i USA, så får barnen automatiskt båda medborgarskapen.
 
Tänker att det är bra att adoption inte är lätt, det ska ju inte vara lätt att adoptera andras barn eller att adoptera bort för den delen heller. När det kommer till ensamkommande är ju problem ofta att de länder det handlar om vägrar adoption, de måste godkänna det och många länder gör inte det om det finns den minsta lilla möjlighet att det finns släktingar som kan ta emot barnet. Lilla Hjärtat var otroligt tragiskt, men inget argument till att underlätta för familjehem att adoptera anser jag.
Varför ska det inte vara lättare? Det vore väl tvärtom jättebra om barn till uppenbart helt olämpliga föräldrar kunde få bli adopterade, istället för att växa upp i någon sorts osäker temporalitet?
 
Varför ska det inte vara lättare? Det vore väl tvärtom jättebra om barn till uppenbart helt olämpliga föräldrar kunde få bli adopterade, istället för att växa upp i någon sorts osäker temporalitet?
Då är ett LVU och den möjligheten bättre. Uppenbart olämpliga föräldrar bestämmer ju inte du om det är - självklart är alla föräldrar i Afghanistan, Syrien, etc olämpliga om man ser den trygghet barnet istället kan erbjudas i Sverige, var skulle gränsen gå menar du? Grejen är ju det att liknande lagar måste gälla alla. Ska man bestämma att de svenska föräldrarna är olämpliga ska man ju kunna göra det med föräldrar som icke finns i Sverige också. Det blir en väldigt hårfin gräns över vem som har makt att bestämma vad.
 
Mamman utvisades förra året.

Hon träffade sin son en gång, men enligt familjehemsmamman var hon vid det mötet mer intresserad av att diskutera med socialsekreterarna än sin son.

Har aldrig läst att det handlar om mammans rätt utan att barnet är medborgare i ett annat land och behöver uppehållstillstånd för att få vara kvar i Sverige.
Tim var bara 11 dagar när mamman träffade honom sist.
https://www.dn.se/sverige/tim-var-b...ertogs-nu-ska-han-utvisas-ensam-till-nigeria/
I annan artikel står att mamman fick besöksförbud mot Tim när han var 5 månader. Vad hon gjort för att få det framgår inte, men förutsätter att det var av skäliga grunder.
 
Ah, det lät mer som jag läste det. Det är ju självklart bra på många sätt och vis att föräldrar har rätt till sina barn (tex om socialen gjort fel). Jag får skippa att läsa dylika artiklar helt enkelt, blir upprörd, men det är ju inget att göra något åt.
Inte ett dugg bra att föräldrar har rätt till sina barn. Finns barn som skadar sig själva för att försöka slippa träffar ena föräldern.
 
(Jag trodde domstolen totalt hade gått mot socialen i återlämnandet av lilla Hjärtat och att de prioriterade förälders rätt framför barnets bästa. Men jag läste bara tidningen. Då vet jag att det också är som det borde varit.)
Jag tolkade inte beslutet som att föräldrars rätt till barnet trumfar barnets rätt till trygghet. Men att man i detta fall, grundat på vad som lagts fram i rätten, har gjort bedömningen att föräldrarna var kapabla att ta hand om henne på ett tryggt och bra sätt. Vilket visade sig vara oerhört fel. Lagstiftningen har inte varit tillräckligt tydlig/stark för att fungera som tänkt. Eventuellt har även den som företrätt barnet i domstolen brustit i sin argumentation.
Med tanke på alla övergrepp som historiskt har begåtts mot barn och/eller föräldrar när man omhändertagit barn, så tycker jag ändå att ambitionen att barn i första hand ska vara hos sina biologiska föräldrar (med stöd) är rätt tänkt. Men det får inte medföra risk/otrygghet för barnen när det inte fungerar. Otroligt svårt i praktiken.
 
Jag tolkade inte beslutet som att föräldrars rätt till barnet trumfar barnets rätt till trygghet. Men att man i detta fall, grundat på vad som lagts fram i rätten, har gjort bedömningen att föräldrarna var kapabla att ta hand om henne på ett tryggt och bra sätt. Vilket visade sig vara oerhört fel. Lagstiftningen har inte varit tillräckligt tydlig/stark för att fungera som tänkt. Eventuellt har även den som företrätt barnet i domstolen brustit i sin argumentation.
Med tanke på alla övergrepp som historiskt har begåtts mot barn och/eller föräldrar när man omhändertagit barn, så tycker jag ändå att ambitionen att barn i första hand ska vara hos sina biologiska föräldrar (med stöd) är rätt tänkt. Men det får inte medföra risk/otrygghet för barnen när det inte fungerar. Otroligt svårt i praktiken.
+1 på den.

Sedan när det gäller barn som räknas som ensamkommande (men alltså LVU och placeringar lyder under samma regelverk och det ska vara lika för alla). Alltså inte för att vara sådan men jag har i mitt jobb som integrationssamordnare i tre kommuner mött flera familjehem där ensamkommande barn inte mår bra för att familjehemmet faktiskt beter sig jävligt rövaktigt mot barnens föräldrar eller släktingar i Sverige. Det kan vara till exempel att man skär kontakter för barnen och de inte får ringa sina föräldrar, att man försöker få in dem i svenska värderingar och inte tar hänsyn till den religion eller kultur de har (vi får tycka vad vi vill om det, men det är givetvis beklagligt att inte ta hänsyn till det när man får ta hand om någon annans barn, finns också i barnkonventionen att barn ska ha rätt till detta) eller att de nära anhöriga som finns i Sverige, ofta en bror eller syster, inte får träffa barnen eller som vid ett par tillfällen, inte får prata barnens hemspråk när de väl träffar dem, ett språk som kanske är det språk barn och syskon kan. Det vore såklart beklagligt om det vore så lätt att adoptera barn om föräldrarna anses olämpliga, för vem avgör detta? Är det inte lätt då att vi, bara för att vi tycker det är bättre och tryggare i Sverige (vilket det i praktiken säkert är), skulle kunna gå så långt att det blir tillåtet att adoptera mot föräldrars tillåtelse bara för att föräldrarna till barnen sitter i ett annat land, bara för att vi tycker att vårt samhälle är lite bättre än det som de bor i?
 
Tim var bara 11 dagar när mamman träffade honom sist.
https://www.dn.se/sverige/tim-var-b...ertogs-nu-ska-han-utvisas-ensam-till-nigeria/
I annan artikel står att mamman fick besöksförbud mot Tim när han var 5 månader. Vad hon gjort för att få det framgår inte, men förutsätter att det var av skäliga grunder.
Då borde väl barnet kunna adopteras av fosterfamiljen. cyniskt. Det är också varför i hela friden fick inte adopterades inte ”lilla hjärtat”? Det här är två barn som har gett familjer inkomster som fosterbarn men inte som adoptivbarn?

Ger detta att pojken kanske ändå får det mentalt bättre i Nigeria än i Sverige som fosterbarn? Kanske adopterad i Nigeria! Jag frågar om någon har någon åsikt?

Nigeria är en av världens snabbast växande ekonomier. Det går ganska bra för Nigeria helt enkelt. https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjQi7feupLzAhXnpIsKHSTbC_4QFnoECAUQAQ&url=https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/afrika/nigeria/oversikt/&usg=AOvVaw1ZgFmaWz9pWYQg8e0NtoCY
 
Då borde väl barnet kunna adopteras av fosterfamiljen. cyniskt. Det är också varför i hela friden fick inte adopterades inte ”lilla hjärtat”? Det här är två barn som har gett familjer inkomster som fosterbarn men inte som adoptivbarn?

Ger detta att pojken kanske ändå får det mentalt bättre i Nigeria än i Sverige som fosterbarn? Kanske adopterad i Nigeria! Jag frågar om någon har någon åsikt?

Nigeria är en av världens snabbast växande ekonomier. Det går ganska bra för Nigeria helt enkelt. https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjQi7feupLzAhXnpIsKHSTbC_4QFnoECAUQAQ&url=https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/afrika/nigeria/oversikt/&usg=AOvVaw1ZgFmaWz9pWYQg8e0NtoCY
Vänta lite här, tror du att problemet med Lilla hjärtats fall var att familjehemmet inte ville adoptera henne och att det var därför föräldrarna hade hand om henne igen?

Då har du fått mycket om bakfoten.
 
Då borde väl barnet kunna adopteras av fosterfamiljen. cyniskt. Det är också varför i hela friden fick inte adopterades inte ”lilla hjärtat”? Det här är två barn som har gett familjer inkomster som fosterbarn men inte som adoptivbarn?

Ger detta att pojken kanske ändå får det mentalt bättre i Nigeria än i Sverige som fosterbarn? Kanske adopterad i Nigeria! Jag frågar om någon har någon åsikt?

Nigeria är en av världens snabbast växande ekonomier. Det går ganska bra för Nigeria helt enkelt. https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjQi7feupLzAhXnpIsKHSTbC_4QFnoECAUQAQ&url=https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/afrika/nigeria/oversikt/&usg=AOvVaw1ZgFmaWz9pWYQg8e0NtoCY
Tror du att det handlar om pengar?

Har du inte sett alla inlägg som förklarar att det beror på lagstiftning?
 
Aven om Nigeria har en okande och relativt sett bra ekonomi ar det ungefar sa langt fran Sverige och Svenska normer man kan komma. Det kommer att vara en mycket forvirrad liten kille som plotsligt inte forstar hur varlden fungerar alls.:(
 
Då borde väl barnet kunna adopteras av fosterfamiljen. cyniskt. Det är också varför i hela friden fick inte adopterades inte ”lilla hjärtat”? Det här är två barn som har gett familjer inkomster som fosterbarn men inte som adoptivbarn?

Ger detta att pojken kanske ändå får det mentalt bättre i Nigeria än i Sverige som fosterbarn? Kanske adopterad i Nigeria! Jag frågar om någon har någon åsikt?

Nigeria är en av världens snabbast växande ekonomier. Det går ganska bra för Nigeria helt enkelt. https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjQi7feupLzAhXnpIsKHSTbC_4QFnoECAUQAQ&url=https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/afrika/nigeria/oversikt/&usg=AOvVaw1ZgFmaWz9pWYQg8e0NtoCY
Vad har pengarna med saken att göra - alls?

Det som är jämförbart i de två fallen är att det handlar om fosterhemsplacerade barn, där svenska myndigheter agerar efter lagstiftning som i praktiken inte är för barnets bästa. Paragrafrytteri och kan jag tycka - verklighetsfrånvänt. Men i övrigt är det helt olika bakgrunder i fallen.
 
Ibland tror jag cyniskt att Migrationsverket i sann New Public Management-anda har satt upp en mätbar utvisningskvot och handläggarna i desperation, för att uppfylla kvoten, försöker hitta personer som är ”lätta” att utvisa…
 
Ibland tror jag cyniskt att Migrationsverket i sann New Public Management-anda har satt upp en mätbar utvisningskvot och handläggarna i desperation, för att uppfylla kvoten, försöker hitta personer som är ”lätta” att utvisa…
Finns det en avvisningskvot att uppfylla? 🤔
 
Ibland tror jag cyniskt att Migrationsverket i sann New Public Management-anda har satt upp en mätbar utvisningskvot och handläggarna i desperation, för att uppfylla kvoten, försöker hitta personer som är ”lätta” att utvisa…
Det tror inte jag, jag tror däremot att folk inte förstår vilka konsekvenser vissa beslut har annat än när de ser ömmande fall i media.

Man röstar fram en politik om att man ska ha hårdare tag mot bidrag och sjuktalen måste minska, och när Försäkringskassan gör som de är tillsagda och fattar avslag så tror man är det hänger på de enskilda handläggarna.

Eller som exemplet med att det kommer in vapen i Sverige, att det är jättebra med smidig gränspassering när man är i Tyskland och fyllt bilen med bärs men nackdelen är att det med öppna gränser så lätt smugglas annat med.


Osv
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 299
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp