Uvex exxential passform?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag måste byta ut hjälmen. Det var en pina hitta hjälm sist - har väldigt ovalt huvud tydligen. Blev tillslut i ren uppgivenhet en CO ayr8. Den enda som ens nästan passade. Dock är den tung och sjukt varm. Vill helst ha en ventilationshjälm. Kommer inte kunna köpa i butik då jag provat mig igenom butikerna sortiment här utan framgång. Så har surfat och såg en notering om att nämnda uvex ska ha en oval passform. Stämmer det?
 
Jag har en Uvexx och passformen är relativt oval och ganska djup. Jag har långt från toppen av huvudet till öronen (tydligen) och har själv haft svårt att hitta hjälm som går tillräckligt långt ner. Det var en av de få som passade när de slutade sälja champion showring vilka jag använt i många år innan den nya.

I övrigt är det en trevlig hjälm som i stort sett inte väger något. Man kan öppna och stänga de stora ventilationshålen fram så att man kan styra när det är lite kallare ute.

Däremot trycker jag inte att den är vacker....;)
 
Jag har tre olika uvex och ovalt huvud. Sitter riktigt bra, är lätt och man har en knapp bak som man spänner så den sitter bra.

Jag har provat massor av hjälmar och inte hittat någon, dyr eller billig, som passar mig lika bra.
 
Det låter ju lovande det här! Är alla uvex ovala i passformen? Jag tror inte jag provat någon de senaste typ 6 åren. Och då minns jag inte vilken jag provade men den passade inte.
 
Det låter ju lovande det här! Är alla uvex ovala i passformen? Jag tror inte jag provat någon de senaste typ 6 åren. Och då minns jag inte vilken jag provade men den passade inte.
Det skiljer sig säkert lite från modell till modell. Jag upplever suxxeed som lite rundare än min "sportigare" (typ första modellen av uvex, vet faktiskt inte vad modellen heter, dock lik den du länkade till). Men iom att man spänner fast den runt huvudet så verkar den passa många huvudformer.
 
Jag köpte en exxential förra året för att ha en med ventilation. Sitter bra på min ovala skalle. Har en CO sparkly annars.

Sparkly har jag provat och den sitter ungefär som min ayr8. Så det låter som sagt lovande det här! Har klickat hem en uvex så bara hålla tummarna den passar. Vore ju underbart
 
Sparkly har jag provat och den sitter ungefär som min ayr8. Så det låter som sagt lovande det här! Har klickat hem en uvex så bara hålla tummarna den passar. Vore ju underbart
Jag är jättenöjd. Letade som en tok i flera år efter en vettig ventilationshjälm som inte kostade skjortan. Gillar att man kan stänga till ventilationshålen åxå.
 
Jag har två Uvex, en exxential och en perfexxion, den sistnämnda är lite skönare, men jag tycker båda är smidiga eftersom de är så ställbara. De väger inget, på vintern har jag en tunn mössa under, vilket är enkelt att knöla in pga ställbarheten. Osäker på min huvudform dock :D
 
@Alexandra_W Jag har haft samma problem, hittade en modell som passade och så funkar inte nästa generation av dem...

Dock så kan jag rekommendera https://www.decathlon.se/ridhjalm-500-svart-marinbla-id_8514824.html
VG1-godkänd, lätt, oval, och ställbar! Enda hjälmen i hela Uppsala jag ens fick på mig... Dessutom ser jag inte ut som en svamp, så plus för det!

Ska prova. Dock har hittills inte en enda med ratt fungerat. Men ska försöka prova den. Har ju som inget att förlora...
 
Jag testade uvexhjälmar när VG1 märkningen kom och jag upplevde dem som tunga för nacken. De passade inte mitt ovala huvud alls heller. Jag har en https://www.kallquist.se/produkt/ridhjalm-pleasure-en-1384/ som jag gillar skarpt. Det är nog tredje jag är inne på nu. Det skiljer bara några gram mellan den och uvexhjälmarna men jag gissar att tyngden är fördelad olika för den jag har upplever jag som väldigt lätt. Den jag har säljs på både börjes och hööks och även på diverse andra kedjor under kedjornas egna namn. Den är numera VG1 godkänd.
 
Jag testade uvexhjälmar när VG1 märkningen kom och jag upplevde dem som tunga för nacken. De passade inte mitt ovala huvud alls heller. Jag har en https://www.kallquist.se/produkt/ridhjalm-pleasure-en-1384/ som jag gillar skarpt. Det är nog tredje jag är inne på nu. Det skiljer bara några gram mellan den och uvexhjälmarna men jag gissar att tyngden är fördelad olika för den jag har upplever jag som väldigt lätt. Den jag har säljs på både börjes och hööks och även på diverse andra kedjor under kedjornas egna namn. Den är numera VG1 godkänd.

Säljs den på hööks fungerar den tyvärr inte - inget där passar :(

Jag tyckte uvex var lätt och balanserad - men är ju då van med en tung (men balanserad) hjälm
 

Liknande trådar

Utrustning Dags för ny hjälm. Förra gången var ett trauma. Har tydligen alienhuvud. Efter sju sorger och åtta bedrövelser blev det en CO Ayr8...
Svar
13
· Visningar
1 493
Utrustning Bara måste skaffa mig en ny hjälm nu, min gamla har sagt upp sig long time ago... Behöver alltså en ny! Men det är ju rena djungeln...
Svar
0
· Visningar
662
Utrustning Finns det fler av Charles Owen hjälmarna, eller helt andra hjälmar som har passform ungefär som CO ayr8? Jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 944
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp