Bukefalos 28 år!

UVI eller klamydia?

Triangul

Trådstartare
Ja lite privat fråga enligt vissa men struntsamma för jag blir tokig!

Åkte in till närakuten idag då jag var helt säker på att jag fått urinvägsinfektion igen (har haft detta ett antal gånger förut dock var det kanske 1-2 år sedan sist). Extremt kissnödig HELA TIDEN, svider när jag kissar och ont i magen. Gjorde testet hos läkaren dock kunde han inte hitta något. Läkaren sa att det fanns en chans att inget syntes för att det kan vara så att det var för tidigt testat. Han skrev ut penicillin men sa "du kan väl vänta ett par dagar och se om det går över innan du tar tabletterna".
Sedan hintade han om att det kunde vara klamydia så bad dem kolla det med.
Saken är ju att det tar en vecka innan man får svar på ett klamydiatest.

Jag har haft så pass ont nu att även om jag inte vet om det är UVI eller klamydia så har jag börjat ta tabletterna.

Är det någon som har erfarenhet av båda? Har hört att symptomen är väldigt lika men jag undrar verkligen om Klamydia gör "lika ont" som UVI? Vanligast är väl att folk knappt har symptom?

Någon som kan dela tips eller erfarenheter?

Vore så tacksam nu när jag sitter här och tycker synd om mig själv en fredag ;). Blivit knäpp på om jag ska ta tabletterna eller inte men stod inte ut till slut.
 
Gjordes det någon odling eller testar de bara för klamydia? De teststickorna som ofta finns på vc och närakuten kan vara negativa även om det finns bakterier då inte alla producerar nitrit som är en av sakerna man testar med stickor.

Jag hade inga symptom från underlivet när jag var sjuk, bara extremt svullna halsmandlar.
 
Gjordes det någon odling eller testar de bara för klamydia? De teststickorna som ofta finns på vc och närakuten kan vara negativa även om det finns bakterier då inte alla producerar nitrit som är en av sakerna man testar med stickor.

Jag hade inga symptom från underlivet när jag var sjuk, bara extremt svullna halsmandlar.

Jag åkte ju dit för att testa mig för UVI (lämnade alltså urin i två olika burkar) och då sa läkaren att de inte såg något men att det också kunde vara för tidigt.

Klamydia skulle de testa det för när jag gick och får svar inom en vecka om det är något. Eller hur menar du? :)


Jag hoppas på att det är uvi jag har eftersom det är det jag tar tabletter mot nu.
 
De lär väl lägga urinen på odling för att se om det växer bakterier? Jag har haft många återkommande urinvägsinfektioner och kommer därför oftast in väldigt tidigt, såpass att första testet inte visar något men odlingen visar bakterier och då har de alltid återkommit till mig om det. Det tar ju dessutom bara några dagar, så borde gå snabbare än klamydiatestet.
 
Ja de testade med en sticka. Både klamydia och en odling (för att se vill bakterier och om de är känsliga mot antibiotika) skickas iväg till labb för att utföras. De sa inget om att ta en vanlig odling?

Å andra sidan har jag haft både röda och vitablodkroppar i urinen trots att jag inte hade symptom så jag tror stickorna är ganska "trubbiga". De blir dessutom påverkade om man har ätit stora doser c-vitamin eller om man inte haft urinan tillräckligt länge i blåsan. Då får man falskt negativt resultat på nitrit.
 
Ja de testade med en sticka. Både klamydia och en odling (för att se vill bakterier och om de är känsliga mot antibiotika) skickas iväg till labb för att utföras. De sa inget om att ta en vanlig odling?

Å andra sidan har jag haft både röda och vitablodkroppar i urinen trots att jag inte hade symptom så jag tror stickorna är ganska "trubbiga". De blir dessutom påverkade om man har ätit stora doser c-vitamin eller om man inte haft urinan tillräckligt länge i blåsan. Då får man falskt negativt resultat på nitrit.


Hehe okej vet inte så mycket om hur testen tas! Men hoppas de återkommer med både och. Ja urinen hade bara varit i blåsan Max
en timme då jag omöjligt kunde hålla mig längre!


Men tack för alla svar. Känns ändå rätt troligt att det är uvi och inte klamydia men vem vet.
 
@Triangul

UVI är vanligen orsakad av E. coli från tarmen. Dock kan klamydiabakterien också klättra upp i urinröret och orsaka UVI, så det ena behöver inte utesluta det andra. Om du är klamydiapos. skulle du möjligtvis kunna behöva en annan antibiotika, plus smittspårning etc.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
448
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 240
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft min beskärda del av UVIer, både tysta och med symptom, och även ett flertal njurbäckeninflammationer, men aldrig upplevt...
Svar
7
· Visningar
1 051
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp