UVI, några tips?

Summerwind

Trådstartare
Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös antibiotika och sista gången tog det fem dagar innan det hade vänt ordentligt. Cefotaxim har jag fått dessa gånger och sista gången tog det alltså längre tid att vända förloppet. Som mest hade jag då ett CRP på 345 (ska vara under 5). Jag hade en stor njursten i vänster urinledare som upptäcktes på första CT-röntgen i april. Två gånger var jag på stötvågsbehandling för att få bort den men det lyckades inte så till sist blev jag opererad med laser 21/9. Operationen gick bra och jag trodde att nu är det slut på eländet... Men ack, i söndags kände jag sveda och trängningar igen och åkte in på Kvälls och Helgmottagningen där de konstaterade en ny UVI med + 4 på Leukocyter, positivt på Nitrit och bakterier samt ett CRP på 32. Läkaren där sa att det var ett gränsfall att skicka mig till akuten eller prova antibiotika oralt. Jag fick Selexid som jag nu har tagit sedan i söndags lunch. Han sa också att jag skulle gå till min ordinarie vårdcentral som idag och kolla urin och CRP. Var där idag och hade ingen feber då och Leukocyterna hade gått ner till + 2, men CRP hade stigit från 32 till 82! Och nu har jag över 38 grader trots antibiotikan. Tyvärr var det en ung läkare som verkade väldigt osäker på vårdcentralen så han fick rådfråga sina kollegor om hur de skulle göra. När jag gick så log han stort och sa att jag var hans första patient någonsin så det var därför han var lite stressad. De vill vänta på odlingen som kommer om några dagar. Några tips om vad jag kan göra för att inte få UVI hela tiden? Läkaren i söndags sa att det var ohållbart att ha det så här och det håller jag med om.
Jag tvättar mig bara med olja och har en Oestring insatt i slidan för att hålla slemhinnor fuktiga och inte så mottagliga för bakterieangrepp men det tycks inte hjälpa. Har ätit tranbärskapslar i två månader också.

Någon?
 
2008 hade jag en njursten på höger sida som opererades med laser och där jag fick en skada (förträngning) på urinledaren. Det blev en nefrostomi i 10 veckor (inte kul alls) och sedemera en reimplantering av urinledaren i urinblåsan. Efter det har jag fått höra att jag har lättare att få njurbäckeninflammation eftersom jag saknar hudvecket på höger sida som ska vara som en backventil från urinblåsan.
 
Jag trodde att jag kunde vänta till i morgon, men Selexiden skulle ha verkat nu? Min mediantemp ligger på 36,5 så runt 38 är feber för mig.

Med tanke på att du har antibiotikabehandling och tidigare njurstenar som behövt behandling rekommenderar jag att du åker in redan ikväll med tanke på febern. Om det är någon ny sten som sitter i urinledaren och du har en infektion kan det bli en avstängningspyelit. Det är om en sten sitter i vägen i urinledaren så samlas det urin ovanför den och blir detta infekterat kan det gå rätt snabbt med infektionen. Det behöver inte vara det du har men med avstängningspyeliter är det bättre att ta det säkra före det osäkra.
 
Ja, jag får äta lite och duscha och sedan åka in... Avstängd pyelit har de ju varit rädda för alla gångerna men det har varit ett partiellt avflödeshinder har CT visat och kreatininet har legat bra hela tiden. Det fanns en sten i mellersta uretären på 8 mm så det var den de tog bort 21/9 men CT i juni säger att det också satt en sten på 5 mm i kaudala calyxgruppen. Kan det vara den som har rört sig? Är du läkare Wysiwyg? Uppskattar verkligen tips från dig!
 
Jag var på sjukhuset i går kväll och de tog en massa prover. Proverna var inte så alarmerande att de ville lägga in mig utan skickade hem mig på Ciprofloxacin. Tog en tablett kl 11 och i natt vaknade jag och hade en fruktansvärd klåda från halva ryggen ner till fötterna och huden brände som eld. Jag har aldrig reagerat på Ciprofloxacin tidigare men kroppen har kanske fått nog nu... Hoppas det finns någon annan antibiotika som tas oralt som är lika verksamt.
 
Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös antibiotika och sista gången tog det fem dagar innan det hade vänt ordentligt. Cefotaxim har jag fått dessa gånger och sista gången tog det alltså längre tid att vända förloppet. Som mest hade jag då ett CRP på 345 (ska vara under 5). Jag hade en stor njursten i vänster urinledare som upptäcktes på första CT-röntgen i april. Två gånger var jag på stötvågsbehandling för att få bort den men det lyckades inte så till sist blev jag opererad med laser 21/9. Operationen gick bra och jag trodde att nu är det slut på eländet... Men ack, i söndags kände jag sveda och trängningar igen och åkte in på Kvälls och Helgmottagningen där de konstaterade en ny UVI med + 4 på Leukocyter, positivt på Nitrit och bakterier samt ett CRP på 32. Läkaren där sa att det var ett gränsfall att skicka mig till akuten eller prova antibiotika oralt. Jag fick Selexid som jag nu har tagit sedan i söndags lunch. Han sa också att jag skulle gå till min ordinarie vårdcentral som idag och kolla urin och CRP. Var där idag och hade ingen feber då och Leukocyterna hade gått ner till + 2, men CRP hade stigit från 32 till 82! Och nu har jag över 38 grader trots antibiotikan. Tyvärr var det en ung läkare som verkade väldigt osäker på vårdcentralen så han fick rådfråga sina kollegor om hur de skulle göra. När jag gick så log han stort och sa att jag var hans första patient någonsin så det var därför han var lite stressad. De vill vänta på odlingen som kommer om några dagar. Några tips om vad jag kan göra för att inte få UVI hela tiden? Läkaren i söndags sa att det var ohållbart att ha det så här och det håller jag med om.
Jag tvättar mig bara med olja och har en Oestring insatt i slidan för att hålla slemhinnor fuktiga och inte så mottagliga för bakterieangrepp men det tycks inte hjälpa. Har ätit tranbärskapslar i två månader också.

Någon?
 
Har du testat att ta kapslar med mjølksyrebakterier varje dag? Fræmst sådana man æter men det finns før underlivet också. Men då du tar hormonmojs dær så blir det kanske fel om du ska ta mjølksyregel i tillægg.
 
Jag vet inte om mina råd hjälper, jag har aldrig haft stenar så våra problem kanske är helt olika.
Men jag hade iaf väldigt ofta uvi som barn och även i ung vuxen ålder. Som barn var det mycket fokus på att inte bli kall. Inte sitta kallt, inte ha på mig blöta badkläder osv.

Det som hjälpt mig som vuxen är:
- Dricka mycket vatten. Får lätt känningar om jag dricker för dåligt, min egen teori är att jag behöver dricka mycket för att då också kissa mycket så att jag liksom ”spolar rent” urinröret ordentligt.

- Alltid kissa efter penetrerande sex! Det här är det allra viktigaste för mig. Missar jag så får jag uvi direkt. Verkar hjälpa att bara få ut några droppar om man nu inte är kissnödig.

- Om jag märker av känningar i tidigt skede så är det bästa att häva i sig stora mängder vatten. Typ flera liter på kort tid. Brukade köpa tranbärsjuice förr, men jag tror det viktigaste för mig är att få i mig stora mängder vätska.
 
Jag vet inte om mina råd hjälper, jag har aldrig haft stenar så våra problem kanske är helt olika.
Men jag hade iaf väldigt ofta uvi som barn och även i ung vuxen ålder. Som barn var det mycket fokus på att inte bli kall. Inte sitta kallt, inte ha på mig blöta badkläder osv.

Det som hjälpt mig som vuxen är:
- Dricka mycket vatten. Får lätt känningar om jag dricker för dåligt, min egen teori är att jag behöver dricka mycket för att då också kissa mycket så att jag liksom ”spolar rent” urinröret ordentligt.

- Alltid kissa efter penetrerande sex! Det här är det allra viktigaste för mig. Missar jag så får jag uvi direkt. Verkar hjälpa att bara få ut några droppar om man nu inte är kissnödig.

- Om jag märker av känningar i tidigt skede så är det bästa att häva i sig stora mängder vatten. Typ flera liter på kort tid. Brukade köpa tranbärsjuice förr, men jag tror det viktigaste för mig är att få i mig stora mängder vätska.
Drick inte flera liter vatten på kort tid, drick vätskeersättning isf. Farligt att överdosera vatten.
 
Tack för alla råd! Hade missat dem för jag har inte fått någon avisering om dem.. Jag dricker minst två liter om dagen, kissar alltid efter sex. Har tidigare druckit tranbärsjuice och även tagit tranbärskapslar men det har inte haft någon effekt. D-vitamin har jag tagit dagligen i flera år. Mjölksyrekapslar har jag inte provat. Köps på apoteket?

Uppdatering från november: fick åka till akuten där de blev rejält upprörda över att jag inte fick någon hjälp på min vårdcentral. De skrev t.o.m i min journal att jag var felbehandlad och att vårdcentralen hade fallerat flera gånger att hjälpa mig. Bakgrunden var att läkaren på vårdcentralen sa till mig att jag var helt frisk för urinodlingen visade inga bakterier (då hade jag precis ätit Selexid) så jag skulle bara hem och självmedicinera med Alvedon. Detta trots att jag sa att jag var så trött och hade feber på eftermiddagarna. I alla fall så skrev läkaren på akuten ut Bactrim som jag tog i 10 dagar. Kände mig riktigt bra efter det men redan den 8 december så kände jag mig vissen och bad vårdcentralen ta lite prover. Det gjorde de och tempen var 37,5, CRP under 5 och urinprovet ua. Gick hem och sov (och frös) i två timmar och vaknade med 38.8 i temp. Så det blev akuten igen med ny inläggning på Cefotaxim. CRP gick nästan direkt upp till 129 och urinprovet var positivt på både vita och bakterier. NY CT gjordes och det visade att jag har en förmodad striktur (förträngning) i vänster urinledare efter sista njurstensoperationen. Precis samma som jag fick på höger sida 2008 som föranledde nefrostomi i 10 veckor och operation för att reimplantera urinledaren i urinblåsan. Jag har läst att denna komplikationen kan inträffa i ca 0,5 % av fallen efter en njurstensoperation. Sannolikheten för att jag ska råka ut för detta på båda sidor måste ju vara så otroligt liten så den nästan inte finns..... Efter sista inläggningen fick jag Eusaprim 10 dagar så nu känns det snart som att jag har fått alla antibiotikasorter de har. I söndags gjordes en CT-urografi med kontrast för att konstatera hur det ser ut. Ingen har hört av sig än med något svar så det är väl inte katastrof med avflödet antar jag. Sedan har jag varit på en gynundersökning, bara som ett komplement, men allting var normalt där. Detta är så tröstlöst för man blir nästan manisk på att känna efter - mår jag lite dåligt nu? har jag lite ont någonstans? är tempen lite hög? Och inte vågar jag planera in någon semester - vad händer om jag skulle bli sjuk utomlands. Försäkringen tar inte sådana kostnader eftersom det är en känd sjukdom.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en historia med återkommande UVIer. De går numera i princip alltid över av sig självt efter några dagar och jag har hittat ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 598
Senast: Rosett
·
  • Låst
Övr. Barn Fy vilka hemska dygn min stackars flicka tvingats sig igenom.. Allt började förra veckan på torsdagen med att Amelia började hosta...
Svar
12
· Visningar
1 496
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp