UVI trots antibiotika?

Milosari

Trådstartare
Har sedan några veckor haft UVI-besvär och när hemmakurerna inte hjälpte blev det läkarbesök. Urinprovet visade ingenting men jag fick ändå antibiotika. Kuren avslutades igår och ikväll har jag bott på toa :(. Har jätteont trots att jag tryckt i mig 2 alvedon. Kan dessa besvär bero på något annat än UVI? Är gravid i v 16 om det spelar någon roll.
 
Har sedan några veckor haft UVI-besvär och när hemmakurerna inte hjälpte blev det läkarbesök. Urinprovet visade ingenting men jag fick ändå antibiotika. Kuren avslutades igår och ikväll har jag bott på toa :(. Har jätteont trots att jag tryckt i mig 2 alvedon. Kan dessa besvär bero på något annat än UVI? Är gravid i v 16 om det spelar någon roll.
Det finns ju en period då man kan ha lite konstiga symtom som gravid. Livmodern växer och saker ska flytta på sig och ändra läge.

Jag har haft något som jag upplevde som liknande och det var barnet som låg i felläge och tryckte på blåsan. Men det var senare i graviditeten och inte redan i vecka 16.

Det kan vara "något", men det kan också bara vara en växtfas.
 
När du säger "ont" menar du då sveda, den där brännande svedan man får vid UVI eller menar du värk och tryck?

Man kan ha rejäl sveda om man har en svampinfektion, eller sköra slemhinnor, men då svider det liksom bara längst ner, inte ända upp genom urinröret som är så typiskt när man har UVI.
 
Det är typisk UVI-smärta, hela urinröret gör ont och det känns inte som om jag kan tömma blåsan. Trycket är också borta, ut kommer bara en tunn, svag stråle. Och naturligtvis täta toalettbesök. 3 gånger i natt… Funderar på urinrörskatarr?
 
Det finns ju en period då man kan ha lite konstiga symtom som gravid. Livmodern växer och saker ska flytta på sig och ändra läge.

Jag har haft något som jag upplevde som liknande och det var barnet som låg i felläge och tryckte på blåsan. Men det var senare i graviditeten och inte redan i vecka 16.

Det kan vara "något", men det kan också bara vara en växtfas.

Ja jag tycker det är lite tidigt för att det ska vara livmodern som är inblandad. Den ska ju vara ganska liten fortfarande. Men hormonerna har påverkat mig mycket och jag har fortfarande en del av de där besvären som skulle minska efter v 12. Så kanske är det något med hormonerna?

Har ingen klåda, inga konstiga flytningar, ingen lukt. Så jag tror inte svamp. Men jag har aldrig haft det så jag kan ju inte vara säker på hur det känns.
 
Gå tillbaka till läkaren. Det kan vara så simpelt att antibiotikan inte tog, det har hänt mig, två gånger (med samma sort, så notera i så fall vilken antibiotika du fick så du inte får den igen i framtiden).
 
Grattis :)

Jag hade problem med UVI för några år sedan. Då fick jag en hel kur Selexid som inte hjälpte alls bytte till en annan sorts antibiotika(som dessutom var mycket billigare) och då försvann det direkt.
 
Gå tillbaka till läkaren. Det kan vara så simpelt att antibiotikan inte tog, det har hänt mig, två gånger (med samma sort, så notera i så fall vilken antibiotika du fick så du inte får den igen i framtiden).
Det kan absolut vara fel antibiotika den här gången.
Det betyder dock inte nödvändigtvis att det är samma bakterie som infekterar nästa gång, så den antibiotika som inte funkade den här gången kan mycket väl vara helrätt nästa gång.
 
Ja, jag har också fått fel antibiotika en gång, med ett annat spektrum på pillren hjälpte det direkt. Å andra sdan borde det ju synts i urinprovet om där fortfarande fanns bakterier.
 
Det gjordes bara ett snabbtest. Ska ringa till kvälls- och helgmottagningen när de öppnar och höra vad de säger.
 
Det bästa är att de gör odling och resistensbestämning. Så får man göra på mig för jag fick alltid resistenta bakterier och dessutom två sådana samtidigt. :meh:
Så måste numera alltid resistenstesta innan jag får medicin.
Fast nu har jag inte haft UVI på evigheter, som tur är.
 
Nu vill inte jag komma med någon domedagsprofetia, MEN, jag hade till och från samma problem under flera år. Fruktansvärd smärta á la UVI som satt kvar även efter toalettbesöken, ibland så illa att jag inte kunde jobba. Antibiotika åts i flera omgångar, längder och varianter. Ibland var det bättre, ibland var det sämre. Inga prov eller odlingar visade någonting under de senaste tre åren, varav ingen antibiotika skrevs ut heller. Efter sammanlagt fem år (!!!) kom man fram till att en cystoskopi (kika in i urinblåsan med en kamera) kanske kunde vara en idé. Det visade sig då att jag i princip saknade slemhinna på insidan av urinblåsan så urinen låg och frätte rakt på väggarna. Inte konstigt att jag hade haft ont!

Vad jag vill säga med detta är, går besvären inte över, prover och odlingar inte visar något etc, KRÄV vidare utredning!
 
Säger som innan, ta en odling! Speciellt viktigt eftersom du är gravid och det kan vara grupp B streptokocker.
Då kan det nämligen vara så att du ska ha antibiotika vid förlossningen ( i alla fall i mitt landsting)
 
Det fina med att vara gravid är att man får en helt annan status i vården :D. Fick tid snabbt på kvällsmottagningen, nytt urinprov lämnades (blankt) och nu gör de odling samt att de tog en bladderscan som visade på 150 ml kvar i blåsan. Det tyckte de var för mycket och ringde till akutgyn som i sin tur menade att det kunde vara livmodern som fångats upp. Men jag fick remiss till kvinnokliniken och ska tillbaka på måndag morgon om det inte blir värre, då får jag komma in akut.

När jag haft UVI tidigare har de inte alls haft lika bråttom med tider eller behandling, och det var då ingen som la huvudet på sned och sa "ta hand om dig" eller "jag förstår att det är jobbigt". Då har man mest förväntats stå ut med besvären, det är liksom en del i att vara kvinna…
 
Det fina med att vara gravid är att man får en helt annan status i vården :D. Fick tid snabbt på kvällsmottagningen, nytt urinprov lämnades (blankt) och nu gör de odling samt att de tog en bladderscan som visade på 150 ml kvar i blåsan. Det tyckte de var för mycket och ringde till akutgyn som i sin tur menade att det kunde vara livmodern som fångats upp. Men jag fick remiss till kvinnokliniken och ska tillbaka på måndag morgon om det inte blir värre, då får jag komma in akut.

När jag haft UVI tidigare har de inte alls haft lika bråttom med tider eller behandling, och det var då ingen som la huvudet på sned och sa "ta hand om dig" eller "jag förstår att det är jobbigt". Då har man mest förväntats stå ut med besvären, det är liksom en del i att vara kvinna…
Hur menar du med "livmoder fångats upp".

Samtliga symtom med att inte kunna tömma och småskvätta låter som när min blåsa låg i kläm!
 
Hur menar du med "livmoder fångats upp".

Samtliga symtom med att inte kunna tömma och småskvätta låter som när min blåsa låg i kläm!

Fångats upp på bladderscanen, de försökte mäta hur mycket vätska som var kvar i urinblåsan men fick kanske hur mycket som fanns i livmodern.

Går det att göra något åt en blåsa som ligger i kläm? Ska det fortsätta på det här sättet så kan jag ju inte jobba :(. Ena jobbet kräver att jag konstant övervakar och andra jobbet att jag kan sitta en lång stund i bil. Båda blir lite svårt om jag springer på toa hela tiden. Och jag KAN verkligen inte hålla mig...
 
Fångats upp på bladderscanen, de försökte mäta hur mycket vätska som var kvar i urinblåsan men fick kanske hur mycket som fanns i livmodern.

Går det att göra något åt en blåsa som ligger i kläm? Ska det fortsätta på det här sättet så kan jag ju inte jobba :(. Ena jobbet kräver att jag konstant övervakar och andra jobbet att jag kan sitta en lång stund i bil. Båda blir lite svårt om jag springer på toa hela tiden. Och jag KAN verkligen inte hålla mig...
För mig försvann det när vattnet gick :-D Jag tror jag kissade flera liter då! Nåja, liter kommer det väl inte riktigt.

Bra att de gör odling och annan koll också så det blir utrett vad det verkligen är.
 
Nähä, det var ingen UVI. Jag är tydligen en sådan som är känslig för gravidhormoner och det är det som gör att jag inte kan hålla mig. Det kommer bara bli värre ju längre tid som går. Jag fick i princip husarrest hos läkaren och sedan undrade hon varför jag var orolig... :(. Och som en liten bonus fick jag reda på att hon aldrig haft en patient där det gett så mycket besvär. Precis sådant man vill höra när man är hos doktorn...

I dagsläget kan jag gå ca 1,5 km eller vara uppe och röra på mig ca 30 min innan det känns som om jag håller på att kissa på mig. Det fungerar inte, varken med jobb eller fritid. Så jag funderar på att köpa inkontinensskydd och sedan försöka stå ut med obehaget. Någon som har erfarenhet av sådana skydd?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var...
Svar
5
· Visningar
1 968
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 203
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 272
Senast: Aliche
·
Kropp & Själ Behöver era kloka råd nu känner jag.. varnar för att det blir långt.. Jag har diagnosen svårt Tvångssyndrom som en del av er här inne...
2
Svar
27
· Visningar
2 862
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp