V-galler Hästtransport

Rimma2021

Trådstartare
Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet hon av grimskaftet som det satt fast i. Hon kan ena gången vi åker stå "stilla" och äta hö och inte ens försöka hoppa tills att andra gången ha hoppat över innan vi ens har lämnat stallplanen.
Nu funderar jag på att pröva Confidence EQ för att få henne lite lugnare och kunna slappna av mer i transporten, hon är en spänd häst. Någon som har erfarenhet av Confidence EQ? Jag har också sett bilder inuti hästlastbilar att dom har ett V-galler ovanför bommen. Har en bekant som kan göra ett sådant till mig, vad tror ni om det? Kan det hindra henne från att hoppa? Vill samtidigt inne stänga in henne helt, vill att hon ska kunna få fram huvudet så att hon kan äta hö, så ett helt galler vill jag inte ha.
Andra tips mottages tacksamt.
Tyvärr är det inte ett alternativ just nu att byta till ett diagonalt släp vilket såklart vore det bästa.
 
En bekants häst hoppade över bommen och trillade ut genom skötardörren i trafik. Jag hade inte vågat köra en sådan häst i ett vanligt släp oavsett gäller-lösning faktiskt
 
Fästa en skiva under bommen och fylla bakom med hö- eller halmbalar upp till bommen så hon inte kan hoppa över och balarna inte ramlar in till henne? Vi körde ett föl och sto till Ultuna med fölet framför skivan men så hon fortfarande hade full koll på det men inte kunde trampa det av misstag.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Anemone
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 065
Senast: mrkarisma
·
Hästhantering Imorgon åker min häst iväg till sin nya ägare. Dock är jag väldigt orolig över hur allt ska bli med lastningen. Han är unghäst och har...
2
Svar
20
· Visningar
3 904
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp