Vá äre för ras egentligen?

Va are för ras?

  • Oreggad appaloosa

    Röster: 0 0,0%
  • Korsningshäst

    Röster: 14 77,8%
  • Belgisk palomino

    Röster: 2 11,1%
  • Hästar finns inte...

    Röster: 3 16,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    18

LionQueen

Trådstartare
Tänkte egentligen skriva i den andra tråden här på forumet om vilken hästras er häst kan misstas för, men jag undrar mer vad ni anser i den fråga jag har.

Så, veterinären kom för att vaccinera hästen och frågade: "Vad är hon för ras?" varav jag svarade "Appaloosa! .. eller ja, hon får ju inte kallas Appaloosa eftersom hon inte är registrerad i USA.. men eh.. ja men i passet står det att hon är en Belgisk Palomino".
Veterinären: "Men palomino är ju en färg" (och hämtar hästboken om alla hästfärger). Jag: Jo, jag vet. Och hon är ingen palomino eller isabell, men de kallar dem det i Belgien.. tydligen.
Veterinären: "Vad har hon för färg då?" Jag: "Leopard." Veterinären: "Hm.. *slår runt i hästboken*... okej, detta ska bli intressant å få in i vårt datorsystem".

Så, vad kallar man min hästs ras egentligen? Bli koko-i-nöten av detta...

Enligt belgiska passet: Palomino Belge (Studbook class: B-Americain)
Enligt säljaren: Appaloosa
Enligt APHC (Appaloosa föreningen USA): INTE appaloosa...
Enligt Svenska hästavelsförbundet: Korsningshäst*
*dock var det jag som var tvungen att fylla i nått häst....


Kan tillägga att hon är 1 år, och ser ganska appaloos-ig ut.
 

Bifogade filer

  • IMG_1760.JPG
    IMG_1760.JPG
    346,5 KB · Visningar: 127
Tänkte egentligen skriva i den andra tråden här på forumet om vilken hästras er häst kan misstas för, men jag undrar mer vad ni anser i den fråga jag har.

Så, veterinären kom för att vaccinera hästen och frågade: "Vad är hon för ras?" varav jag svarade "Appaloosa! .. eller ja, hon får ju inte kallas Appaloosa eftersom hon inte är registrerad i USA.. men eh.. ja men i passet står det att hon är en Belgisk Palomino".
Veterinären: "Men palomino är ju en färg" (och hämtar hästboken om alla hästfärger). Jag: Jo, jag vet. Och hon är ingen palomino eller isabell, men de kallar dem det i Belgien.. tydligen.
Veterinären: "Vad har hon för färg då?" Jag: "Leopard." Veterinären: "Hm.. *slår runt i hästboken*... okej, detta ska bli intressant å få in i vårt datorsystem".

Så, vad kallar man min hästs ras egentligen? Bli koko-i-nöten av detta...

Enligt belgiska passet: Palomino Belge (Studbook class: B-Americain)
Enligt säljaren: Appaloosa
Enligt APHC (Appaloosa föreningen USA): INTE appaloosa...
Enligt Svenska hästavelsförbundet: Korsningshäst*
*dock var det jag som var tvungen att fylla i nått häst....


Kan tillägga att hon är 1 år, och ser ganska appaloos-ig ut.
Även om Palomino är en färg så finns det ju förbund som heter så med. Vår är både palomino och reggad i
Palomino Sportsheste Avlsforbundet. Så att säga att hon är "Belgisk palomino" är ju tekniskt sett inte fel liksom.

Men annars som @Görel säger, vad är föräldrarna för ras?
 
Frågan är vilken stam hon har, d v s vilka raser föräldrarna är.
Bra fråga.
I "Royal Palomino Club" som organisationen heter, så finns det olika typer av hästar som får heta Palomino Belge. De är uppdelade i:
- Etalons
- Cheval Sport
- Arabe
- Baroque
- Americain
- Poney Sport
- Mini Cheval


Enligt passet är pappan/hingsten "Copain de Xhoris" också Palomino Belge (B/American), och hans fader Copain är också C/Americain. Men hingstens modern är inte är american, utan "CS = Cheval Sport". Alla inom Palomino Belge.
Mamman/stoet till min häst är C/Americain inom Palomino Belge. Mammans föräldrar är inte med i stamboken...

Ska säga att det är knepigt att tyda en fransk webbsida när man inte kan franska :O
 
Bra fråga.
I "Royal Palomino Club" som organisationen heter, så finns det olika typer av hästar som får heta Palomino Belge. De är uppdelade i:
- Etalons
- Cheval Sport
- Arabe
- Baroque
- Americain
- Poney Sport
- Mini Cheval


Enligt passet är pappan/hingsten "Copain de Xhoris" också Palomino Belge (B/American), och hans fader Copain är också C/Americain. Men hingstens modern är inte är american, utan "CS = Cheval Sport". Alla inom Palomino Belge.
Mamman/stoet till min häst är C/Americain inom Palomino Belge. Mammans föräldrar är inte med i stamboken...

Ska säga att det är knepigt att tyda en fransk webbsida när man inte kan franska :O

Då är hästen helt klart inte appaloosa sin teckning till trots.
Eftersom det nu finne en stambok för Palomino Belge så är det säkert rätt rasangivelse.
Men om den rasen inte finns registrerad i Sverige så ligger det nära tillhands att hästen får bli registrerad som korsningshäst.
 
Bra fråga.
I "Royal Palomino Club" som organisationen heter, så finns det olika typer av hästar som får heta Palomino Belge. De är uppdelade i:
- Etalons
- Cheval Sport
- Arabe
- Baroque
- Americain
- Poney Sport
- Mini Cheval


Enligt passet är pappan/hingsten "Copain de Xhoris" också Palomino Belge (B/American), och hans fader Copain är också C/Americain. Men hingstens modern är inte är american, utan "CS = Cheval Sport". Alla inom Palomino Belge.
Mamman/stoet till min häst är C/Americain inom Palomino Belge. Mammans föräldrar är inte med i stamboken...

Ska säga att det är knepigt att tyda en fransk webbsida när man inte kan franska :O

Om mammans föräldrar inte är med i stamboken skulle jag se det som en korsningshäst. Nu vet jag dock inte hur pass sluten stamboken är.
 
Eftersom passet säger belgisk palomino så skulle jag kalla hästen det.
Palomino eller Isabell har grundfärgen fux med 1 gulgen så går det inte att avla färg då en avkomma till 2 Isabeller kan bli dubbel gul, Isabell eller fux och din ser ut att ha fux som grundfärg med en tigrering över grundfärgen.

Hade jag sätt hästen utan att veta så skulle min gissning vara Knabstrupp :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp