"Va' bli' re' nu?"

"k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt deltagande som likvärdiga samhällsmedlemmar och kränkningar av deras mänskliga rättigheter i alla delar av världen"

Citat från inledningen i: Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och fakultativt protokoll till konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning

Ytterligare ett citat från samma skrift, som går att finna på nätet och ladda ner i dokumentfil eller pdf-fil.

"Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och fakultativt protokoll till konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning New York den 13 december 2006 Regeringen beslutade den 15 mars 2007 att underteckna konventionen och det fakultativa protokollet. Undertecknandet skedde den 30 mars 2007. Den 4 december 2008 beslutade regeringen att ratificera konventionen och det fakultativa protokollet och ratifikationsinstrumentet deponerades hos FN:s generalsekreterare den 15 december 2008. Konventionen och protokollet trädde i kraft den 3 maj 2008 och för Sverige trädde de i kraft den 14 januari 2009. Riksdagsbehandling: Prop 2008/09:28, bet. 2008/09SoU3, rskr. 2008/09:38. Konventionen är publicerad i publikationsserien Sveriges internationella överenskommelser SÖ 2008:26 (ISSN 1102-3716, utgiven av Utrikesdepartementet)"

Jag börjar undra, om man inte är orolig längre. Jag har pratat med flera partier och innan någon börjar "gläfsa" om att man får vad man röstar på, så pratar jag med ALLA partisidor, även om jag inte behöver hålla med dem och har frågat dem när vi med olika funktionsnedsättningar ska ses som likvärdiga medborgare i samhället i snart 20 år. "Vänta tills vi vinner valet"... är det vanligaste svaret. Ibland undrar man... Det är många som hunnit vinna valet nu... Visst... vi räknas väl som minoritetsbefolkning. Men i alla fall.

Konventionen i sig, är i alla fall tydlig och läsvärd. Nu när jag sitter hemma, har jag mycket tid att spåna, läsa, skriva och debattera. Jag vill synliggöra, "det osynliga folket", som det ibland känns som att de ska sitta hemma, spela på läppen, betala sin hemvårdsräkning och vara glad. Lite som mina vänner också födda på 60-talet och tidigare, som stängdes in i vindsgarderoberna, när det kom gäster.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp