Bukefalos 28 år!

VAB ...eller VAD kanske

Rie

Trådstartare
Expressen hade en fråga på sin hemsida om man tyckte att det skulle vara tillåtet att ta VAB för att sköta om sjuka djur.
Vad tycker du?
Jag tycker att man borde ha rätt att vara ledig för vård av djur, men inte att man ska ha ersättning för det.
Rätt till tjänstledigt alltså.
 
Expressen hade en fråga på sin hemsida om man tyckte att det skulle vara tillåtet att ta VAB för att sköta om sjuka djur.
Vad tycker du?
Jag tycker att man borde ha rätt att vara ledig för vård av djur, men inte att man ska ha ersättning för det.
Rätt till tjänstledigt alltså.
Nu har ju detta aldrig prövats rättsligt men frågan är om en arbetsgivare kan neka en ledigt (behöver ju inte vara betald ledighet) för att ta hand om sitt sjuka djur. Man har ju enligt lag skyldighet att vårda sitt sjuka djur.

Nu menar jag givetvis inte några småsaker utan riktigt allvarliga skador.
 
Expressen hade en fråga på sin hemsida om man tyckte att det skulle vara tillåtet att ta VAB för att sköta om sjuka djur.
Vad tycker du?
Jag tycker att man borde ha rätt att vara ledig för vård av djur, men inte att man ska ha ersättning för det.
Rätt till tjänstledigt alltså.
Det är väl olika var man jobbar?

Jag kan ta tjänstledigt oavsett orsak om jag skriver in de i tidrapporteringen i förväg och har kollat av med mina kollegor att de kan ta mina elever och det alltså jobbmässigt är OK.

Jag behöver inte motivera ledighet.
Är det mer än del av dag checkar jag med chefen, och har hittills aldrig fått nej.
 
Expressen hade en fråga på sin hemsida om man tyckte att det skulle vara tillåtet att ta VAB för att sköta om sjuka djur.
Vad tycker du?
Jag tycker att man borde ha rätt att vara ledig för vård av djur, men inte att man ska ha ersättning för det.
Rätt till tjänstledigt alltså.

Jag är kluven. Om det vore fallet skulle man som arbetsgivare vara noga med att veta hur många djur vederbörande har och hur många VAD-dagar det blivit historiskt. På sikt kommer djurägare att få svårare att få jobb och få sämre lön än icke-djurägare.

Samtidigt måste man ordna att någon akut tar hand om ett akut sjukt djur. Men det är ju extremt sällan man behöver spendera 100% tid med djuret under och efter startad behandling. Så då kan man säkert oftast lösa det med sin arbetsgivare, med byte av pass/tider osv.

Det är inte en självklar fråga - men det baserar jag mycket på erfarenheter jag har av vissa hästägare som är på klinik med sina hästar varje månad.

Som det är idag räknas det som ogiltig frånvaro antar jag.
 
Jag är kluven. Om det vore fallet skulle man som arbetsgivare vara noga med att veta hur många djur vederbörande har och hur många VAD-dagar det blivit historiskt. På sikt kommer djurägare att få svårare att få jobb och få sämre lön än icke-djurägare.

Samtidigt måste man ordna att någon akut tar hand om ett akut sjukt djur. Men det är ju extremt sällan man behöver spendera 100% tid med djuret under och efter startad behandling. Så då kan man säkert oftast lösa det med sin arbetsgivare, med byte av pass/tider osv.

Det är inte en självklar fråga - men det baserar jag mycket på erfarenheter jag har av vissa hästägare som är på klinik med sina hästar varje månad.

Som det är idag räknas det som ogiltig frånvaro antar jag.
Fast de som åker till klink varje månad vet det väl ofta det några dagar i förväg i alla fall? I dessa fall är det ju upp till hästägaren att ta ledigt eller byta bort sina jobbpass.
 
Nu har ju detta aldrig prövats rättsligt men frågan är om en arbetsgivare kan neka en ledigt (behöver ju inte vara betald ledighet) för att ta hand om sitt sjuka djur. Man har ju enligt lag skyldighet att vårda sitt sjuka djur.

Nu menar jag givetvis inte några småsaker utan riktigt allvarliga skador.
Sen är frågan om hur mycket nytta ägaren gör på jobbet i den situationen.
 
Sen är frågan om hur mycket nytta ägaren gör på jobbet i den situationen.

Jag vet i alla fall hur jag kände mig för 14 år sedan när stoet gick över tiden, min semester tog slut och det blev komplikationer när fölet föddes.
Jag försökte få ledigt men nekades. Jag lyckades få en vän att komma hit och hjälpa till ett tag och en kollega gick in ett pass på sin semester eftersom vi var tvungna att vaka över fölet.
Min sambo hade vakat så länge att han var nära kollaps.
Själv satt jag då på jobbet och undrade om fölet levde. Ville inte ringa hem då sambon sov.ratulerades dessutom av alla som hört att stoet fölat.
 
Eftersom jag har ett jobb där jag mkt väl skulle kunna stöta på den problematiken + själv har djur så har jag funderat lite. Min slutsats är att en ag nog skulle få svälja att du inte kom till jobbet om du kan visa att djuret verkligen varit akut sjukt och du varit tvungen att få det undet vård. Ag skulle givetvis få göra löneavdrag. Om detta skulle hända ofta ( t ex för att du har väldigt många djur och kanske t om har ngn form av rörelse typ kennel ellet jordbruk) skulle nog ag ha fog gör att kräva att du ordnar m ngn form av hjälp ellet t om upphör m 'bisysslan'. Att åka på planerade besök ellet för att hantera icke akuta situationer kan jag inte se att man har rätt för ledighet till. Då får man ta semester eller komp och se till att man har en förstående ag. Tror dock inte att detta är ngt stort problem - har aldrig stött på ngt fall i verkligheten där en ag har bråkat m en djurägare .
 
- har aldrig stött på ngt fall i verkligheten där en ag har bråkat m en djurägare .

Nej, inte bråkat. Men haft medarbetarsamtal där arbetstagaren fått klart för sig att frånvaro i den utsträckning som skett p g a djur, sjuka djur etc inte kommer att tolereras fortsättningsvis. Bråkat, nej. Varnat i fråga om frånvaro - ja.
 
När jag skulle välja utbildning tog jag faktiskt med att jag ville ha någon form av flextid, just för att vissa saker måste skötas på kontorstid.
 
När jag skulle välja utbildning tog jag faktiskt med att jag ville ha någon form av flextid, just för att vissa saker måste skötas på kontorstid.
Samma för mig. Jag har aldrig haft ett jobb där jag inte kunnat ta några timmar eller en dag för att åka på veterinärbesök. Men i de allra flesta fall planerar jag in kvällsbesök eller ordnar på annat sätt, typ jobbar hemifrån kvällstid om jag måste passa hovslagartid på eftermiddagen.

Men jag har ju vänner som sjukanmäler sig för att åka iväg med häst eller hund. Det finns inte i min värld. Men de har väl iofs redan tagit slut på flex/semester.
 
@grodan21 Även jag har valt en karriär som arbjuder arbetstider som möjliggör mitt djurintresse. Det var faktiskt ett kriterie när jag skulle utbilda mig och välja bransch. Jag har aldrig ångrat mig. Jobbar 6-skift och det är jätteskönt.

Klart att det är drygt när jag jobbar helg och det krockar med tävling/träning. Men å andra sidan behöver jag aldrig ta ledigt för hovslagare, planerad veterinär, besök av tränare som sker dagtid osv. Framförallt kan jag rida i dagsljus på vintern oftast, och slipper i regel trängelskatt i kommunens enda ridhus kvällstid :D

Personligen tycker jag att VAB är besvärligare för mig som medarbetare än kollegors vård av djur. Det inträffar liksom 100 ggr oftare. Det må så vara en laglig rättighet men det hjälper inte mig när jag får dra dubbelt lass. Jag har inte heller egna barn så jag kan aldrig "ge igen" ;)
 
@stjarnfrugt Själv jobbar man kontorstider... Men oftast med möjlighet att jobba lite längre ena dagen, för att kunna gå tidigare nästa. Så även om jag är sugen på att börja jobba "ute" inom min bransch, kommer det nog aldrig bli så pga arbetstider (7-16 måndag till fredag med stor risk för övertid pga anledningar man själv inte kan påverka).
 
@grodan21

Personligen tycker jag att VAB är besvärligare för mig som medarbetare än kollegors vård av djur. Det inträffar liksom 100 ggr oftare. Det må så vara en laglig rättighet men det hjälper inte mig när jag får dra dubbelt lass. Jag har inte heller egna barn så jag kan aldrig "ge igen" ;)

När jag jobbade som AG såg jag det där med VAB från ett annat håll såklart. Och vissa barn var väldigt sjuka... Ofta var deras föräldrar sjuka med jämna mellanrum också. Och det var alltid de som skulle vara lediga alla klämdagar, lov osv. Sen fanns det vissa föräldrar som VABade väldigt sällan, var sällan sjuka osv. Självklart kan alla bli sjuka, inga konstigheter, men när det blir ett mönster man känner igen år efter år börjar man fundera.
Hade samma kategori då dessutom tagit ledigt för vård av djur blir det inte många arbetsdagar kvar.

(Jo, jag är kanske extra kritisk eftersom jag har nära vänner som sjukanmäler sig väldigt ofta, för en fis på tvären, det stör mig)
 
@grodan21
Personligen tycker jag att VAB är besvärligare för mig som medarbetare än kollegors vård av djur. Det inträffar liksom 100 ggr oftare. Det må så vara en laglig rättighet men det hjälper inte mig när jag får dra dubbelt lass. Jag har inte heller egna barn så jag kan aldrig "ge igen" ;)

Jo, jag jobbar nu med många småbarnsföräldrar. Har inga barn själv.
Nu är vi så många anställda så att det går hyfsat i alla fall, men en sommar hade en person lagt ut föräldradagar varvat med semester hela sommaren,7-8 veckor. Andra något mindre.
Inte populärt då vi är tvungna att vara minst 50% ordinarie personal oavsett hur många sommarvikarier vi har.
 
Jo, jag jobbar nu med många småbarnsföräldrar. Har inga barn själv.
Nu är vi så många anställda så att det går hyfsat i alla fall, men en sommar hade en person lagt ut föräldradagar varvat med semester hela sommaren,7-8 veckor. Andra något mindre.
Inte populärt då vi är tvungna att vara minst 50% ordinarie personal oavsett hur många sommarvikarier vi har.

Då kan arbetsgivaren säga ifrån. Rätten till föräldraledighet på heltid är dessutom bara giltig tills barnet blir 18 månader, om man inte har ersättningsdagar kvar vill säga.

Semester har man ingen rätt att förlägga precis som man vill. Och föräldraledighet måste aviseras i god tid.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 242
Senast: Sirap
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 332
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
406
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp