Vab, föräldrapenning och SGI (utbruten från Vad gör vi? - Kids Edition)

Efter 12 månader kan bara en av föräldrarna få föräldrapenning i taget. Däremot har båda rätt till ledighet om de vill. Så antingen är man ledig obetalt och sabbar SGI eller så är en föräldraledig och en tar semester eller pluggar el dyl.
Men med sabba SGI, är det 0 eller den nya lägre nivån? Och hur länge har man det innan man kan komma upp i nivå igen?
 
Så har jag också fattat det. Men i sommar då när hon är mellan 1 och 1,5. Hur löser man det då om man vill vara lediga samtidigt? Lyckas bara läsa att man har rätt att vara ledig tillsammans innan 18 månader men inte ta dubbeldagar efter 1, hur gör man då?

Det absolut vanligaste för att vara lediga tillsammans länge är nog att du har semester tex fyra veckor och din sambo är föräldraledig. Sen byter ni och gör tvärtom i fyra veckor till.
 
Det absolut vanligaste för att vara lediga tillsammans länge är nog att du har semester tex fyra veckor och din sambo är föräldraledig. Sen byter ni och gör tvärtom i fyra veckor till.
Fattar. Men min sambo då, som är egenföretagare, hur vet FK att han har semester när han då inte tar ut dagar när jag gör det? Så de inte tror att han är utan sysselsättning den/de veckorna?
 
Fattar. Men min sambo då, som är egenföretagare, hur vet FK att han har semester när han då inte tar ut dagar när jag gör det? Så de inte tror att han är utan sysselsättning den/de veckorna?

Det handlar om lön (eller omsättning om han kör enskild). Han kan ju ta ut semester i tre månader om han vill, det bestämmer han ju själv som företagare, men han måste ta ut lön i samma omfattning. Obetalt ledigt är inte sgi-skyddande.

När han startar ett ersättningsärende, t ex ansöker om fp, kommer de utreda hans sgi och då göra en kontroll mot t ex löneutbetalningar.

Det är i alla fall det jag fått till mig av när jag varit i kontakt med företagssidan av fk.
 
Det handlar om lön (eller omsättning om han kör enskild). Han kan ju ta ut semester i tre månader om han vill, det bestämmer han ju själv som företagare, men han måste ta ut lön i samma omfattning. Obetalt ledigt är inte sgi-skyddande.

När han startar ett ersättningsärende, t ex ansöker om fp, kommer de utreda hans sgi och då göra en kontroll mot t ex löneutbetalningar.

Det är i alla fall det jag fått till mig av när jag varit i kontakt med företagssidan av fk.
Okej, så om han tar ut semesterlön de veckor jag tar f-dagar är det lugnt?
 
Okej, så om han tar ut semesterlön de veckor jag tar f-dagar är det lugnt?
Som jag har förstått det, principen är ju densamma som för vanligt anställda.

Men sen, för varför ska något vara logiskt? Så finns det något som heter 3 månaders regeln. Jag är själv inte så insatt i den eftersom det aldrig varit aktuellt för oss. Men i stora drag handlar det om att man visst har skyddad sgi i tre månder om man helt avstår arbete, även om det är efter barnets ettårsdag.
 
Som jag har förstått det, principen är ju densamma som för vanligt anställda.

Men sen, för varför ska något vara logiskt? Så finns det något som heter 3 månaders regeln. Jag är själv inte så insatt i den eftersom det aldrig varit aktuellt för oss. Men i stora drag handlar det om att man visst har skyddad sgi i tre månder om man helt avstår arbete, även om det är efter barnets ettårsdag.
Hmm okej? Aldrig hört! Måste det vara 3 månader då? Ska fråga FK om detta när jag orkar ringa.

Dessa regler är verkligen helt sjuka, känns som att de klippts och klistrats i sen tidernas begynnelse, så nu förstår knappt FK själva längre. 😅 och som sagt, tänk de som inte är så bra på svenska osv, de kan ju omöjligt förstå en bråkdel?

Sen fattar jag inte varför dubbeldagar endast är ok fram till 1 år. Vad spelar det för roll? Det är ju våra dagar, man borde få lägga dubbelt när man vill?!
 
Hmm okej? Aldrig hört! Måste det vara 3 månader då? Ska fråga FK om detta när jag orkar ringa.

Dessa regler är verkligen helt sjuka, känns som att de klippts och klistrats i sen tidernas begynnelse, så nu förstår knappt FK själva längre. 😅 och som sagt, tänk de som inte är så bra på svenska osv, de kan ju omöjligt förstå en bråkdel?

Sen fattar jag inte varför dubbeldagar endast är ok fram till 1 år. Vad spelar det för roll? Det är ju våra dagar, man borde få lägga dubbelt när man vill?!
Håller med om ALLT. Särskilt detta med dubbeldagarna, varför är det bara före 1 det är ok? Noll logik.
 
Håller med om ALLT. Särskilt detta med dubbeldagarna, varför är det bara före 1 det är ok? Noll logik.
De flesta barn är efter ettårsdagen så enkla att hantera att det inte behövs två vuxna som är hemma. Om båda föräldrarna vill vara hemma så får de lösa det genom semester + föräldrapenning osv.

Men innan ettårsdagen finns det många barn som sover så dåligt, har kolik osv att båda föräldrarna behöver vara hemma för barnet ska få den omvårdnad det behöver.
 
De flesta barn är efter ettårsdagen så enkla att hantera att det inte behövs två vuxna som är hemma. Om båda föräldrarna vill vara hemma så får de lösa det genom semester + föräldrapenning osv.

Men innan ettårsdagen finns det många barn som sover så dåligt, har kolik osv att båda föräldrarna behöver vara hemma för barnet ska få den omvårdnad det behöver.
Det är väl rätt självklart, men det är man väl som förälder tillräcklig att kunna besluta om själv? Om man nu "klarat" första året utan detta, varför inte fortsätta kunna ha möjligheten om man skulle vilja det? Finns ingen rimlig anledning som jag ser det.
 
Det är väl rätt självklart, men det är man väl som förälder tillräcklig att kunna besluta om själv? Om man nu "klarat" första året utan detta, varför inte fortsätta kunna ha möjligheten om man skulle vilja det? Finns ingen rimlig anledning som jag ser det.
Speciellt eftersom det ju kostar dubbelt så mycket dagar. Vill man bränna igenom dagarna dubbelt så snabbt är det väl upp till en själv?
 
Det är väl rätt självklart, men det är man väl som förälder tillräcklig att kunna besluta om själv? Om man nu "klarat" första året utan detta, varför inte fortsätta kunna ha möjligheten om man skulle vilja det? Finns ingen rimlig anledning som jag ser det.
För att det är pengar ni får av staten. Varför "behöver" ni vara hemma båda två då barnet är större? Jag fattar att man vill, men behöver man verkligen det? Det är väl antagligen det som det baseras på.
 
För att det är pengar ni får av staten. Varför "behöver" ni vara hemma båda två då barnet är större? Jag fattar att man vill, men behöver man verkligen det? Det är väl antagligen det som det baseras på.
Dom får vi ju ändå, bara att det tar längre tid att förbruka dagarna om man är hemma en I taget.
 
För att det är pengar ni får av staten. Varför "behöver" ni vara hemma båda två då barnet är större? Jag fattar att man vill, men behöver man verkligen det? Det är väl antagligen det som det baseras på.

Fast ska man resonera så behöver man inga dagar alls efter ettårsdagen, eftersom barnet får gå på förskola då. Man är hemma längre än ett år för att man vill det.
 
Hmm okej? Aldrig hört! Måste det vara 3 månader då? Ska fråga FK om detta när jag orkar ringa.

Dessa regler är verkligen helt sjuka, känns som att de klippts och klistrats i sen tidernas begynnelse, så nu förstår knappt FK själva längre. 😅 och som sagt, tänk de som inte är så bra på svenska osv, de kan ju omöjligt förstå en bråkdel?

Sen fattar jag inte varför dubbeldagar endast är ok fram till 1 år. Vad spelar det för roll? Det är ju våra dagar, man borde få lägga dubbelt när man vill?!
Bäst du frågar fk! Jag har som sagt aldrig använt den regeln men hört talas om den, tror inte man måste vara ledig i tre månader, men det är max tre månader.
 
Håller med om ALLT. Särskilt detta med dubbeldagarna, varför är det bara före 1 det är ok? Noll logik.

De flesta barn är efter ettårsdagen så enkla att hantera att det inte behövs två vuxna som är hemma. Om båda föräldrarna vill vara hemma så får de lösa det genom semester + föräldrapenning osv.

Men innan ettårsdagen finns det många barn som sover så dåligt, har kolik osv att båda föräldrarna behöver vara hemma för barnet ska få den omvårdnad det behöver.

För att det är pengar ni får av staten. Varför "behöver" ni vara hemma båda två då barnet är större? Jag fattar att man vill, men behöver man verkligen det? Det är väl antagligen det som det baseras på.

Exakt! Hade varit mycket mer förståeligt om det var separata dagar som brann inne vid 1 år.

Syftet med införandet av dubbeldagarna (de har inte funnits SÅ länge) var att öka möjligheten för föräldrarna att dela ansvar för och etablera rutiner med barnet under dess första levnadstid. I syfte att öka ett jämställt uttag av hela föräldrapenning.

Och man har också sätt att föräldrar som tar ut dubbeldagar i större utsträckning delar mer lika på föräldraledigheten i stort.

Det här syftet, rätt eller fel, når man ju inte av att två föräldrar är hemma tillsammans med en treåring :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 302
Senast: Manji
·
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
753
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 562
Senast: orkide
·
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 064
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp