Vab, föräldrapenning och SGI (utbruten från Vad gör vi? - Kids Edition)

Syftet med införandet av dubbeldagarna (de har inte funnits SÅ länge) var att öka möjligheten för föräldrarna att dela ansvar för och etablera rutiner med barnet under dess första levnadstid. I syfte att öka ett jämställt uttag av hela föräldrapenning.

Och man har också sätt att föräldrar som tar ut dubbeldagar i större utsträckning delar mer lika på föräldraledigheten i stort.

Det här syftet, rätt eller fel, når man ju inte av att två föräldrar är hemma tillsammans med en treåring :)
Ja ungefär det här jag försökte säga.
 
Syftet med införandet av dubbeldagarna (de har inte funnits SÅ länge) var att öka möjligheten för föräldrarna att dela ansvar för och etablera rutiner med barnet under dess första levnadstid. I syfte att öka ett jämställt uttag av hela föräldrapenning.

Och man har också sätt att föräldrar som tar ut dubbeldagar i större utsträckning delar mer lika på föräldraledigheten i stort.

Det här syftet, rätt eller fel, når man ju inte av att två föräldrar är hemma tillsammans med en treåring :)
Nä jag tänker att det är rimligt. Det gör ju också alla barn får samma möjlighet, många gjorde nog som vi och tog ledigt båda två men bara en tog ut fp, den möjligheten ges ju inte alla pga ekonomiska skäl.
 
Syftet med införandet av dubbeldagarna (de har inte funnits SÅ länge) var att öka möjligheten för föräldrarna att dela ansvar för och etablera rutiner med barnet under dess första levnadstid. I syfte att öka ett jämställt uttag av hela föräldrapenning.

Och man har också sätt att föräldrar som tar ut dubbeldagar i större utsträckning delar mer lika på föräldraledigheten i stort.

Det här syftet, rätt eller fel, når man ju inte av att två föräldrar är hemma tillsammans med en treåring :)
Jo jag har läst det också. Men varför är dessa dagar inte separata isf? Då skulle ju betydligt fler än en tredjedel (som det verkar vara nu), utnyttja denna möjlighet.
 
Jo jag har läst det också. Men varför är dessa dagar inte separata isf? Då skulle ju betydligt fler än en tredjedel (som det verkar vara nu), utnyttja denna möjlighet.

Så att dagarna brann inne om man inte var hemma 30 dagar tillsammans första året? Hur skulle det hjälpa efter barnet fyllt ett menar du?
 
Så att dagarna brann inne om man inte var hemma 30 dagar tillsammans första året? Hur skulle det hjälpa efter barnet fyllt ett menar du?
Lika mycket som nu antar jag? De som blir inspirerade av att vara hemma ihop första året blir väl det oavsett isf..tänker jag iaf. 😅
 
Lika mycket som nu antar jag? De som blir inspirerade av att vara hemma ihop första året blir väl det oavsett isf..tänker jag iaf. 😅

Fast poängen var ju just att man vill möjliggöra föräldrar att vara hemma tillsammans precis i början, och därav ettårsgränsen. Att den finns för att syftet med dagarna inte är att föräldrar ska vara hemma tillsammans med större barn. Sen kan man ju tycka det är bra eller dåligt :)
 
Fast poängen var ju just att man vill möjliggöra föräldrar att vara hemma tillsammans precis i början, och därav ettårsgränsen. Att den finns för att syftet med dagarna inte är att föräldrar ska vara hemma tillsammans med större barn. Sen kan man ju tycka det är bra eller dåligt :)
Precis, det tycker jag är dåligt. :p 😅
 
Fast den är ju rätt rimlig. Föräldraförsäkringen är inte till för att alla föräldrar ska ta långa sommarlov. Och dubveldagar är till för de som inte har råd annars att ha möjlighet att ta ut dubbelledigt under den period där man nyss blivit förälder.
Jag köper det, men hade (om jag fick välja) helst velat kunna styra över det själv. Är det så konstigt? Vi tycker olika helt enkelt, och man får ju oavsett bara gilla läget och följa de regler som finns. :)
 
Jag köper det, men hade (om jag fick välja) helst velat kunna styra över det själv. Är det så konstigt? Vi tycker olika helt enkelt, och man får ju oavsett bara gilla läget och följa de regler som finns. :)
Ja, men får man styra själv på gruppnivå så är det kvinnorna som drar nitlotten ekonomiskt (och barnen får mindre tid med manlig förälder) jag tänker det är därför man tog sett beslut. Vi har inte heller nyttjat dubbeldagar för vi hade råd att låta bli. Men det gör ju att vi får planera sommaren lite mer..
 
Ja, men får man styra själv på gruppnivå så är det kvinnorna som drar nitlotten ekonomiskt (och barnen får mindre tid med manlig förälder) jag tänker det är därför man tog sett beslut. Vi har inte heller nyttjat dubbeldagar för vi hade råd att låta bli. Men det gör ju att vi får planera sommaren lite mer..
Jag är väl för självisk helt enkelt. 🤷‍♀️😅

För oss är det nog tvärtom, vi hade fått det tufft ekonomiskt om båda gick på FP. Räddningen har varit att en jobbar. Plus att vi hellre sparar dagarna till längre fram.
 
Jag köper det, men hade (om jag fick välja) helst velat kunna styra över det själv. Är det så konstigt? Vi tycker olika helt enkelt, och man får ju oavsett bara gilla läget och följa de regler som finns. :)
Och som svar på din fråga, ja lite konstigt är det. Det är lika konstigt som om du skulle vabba när barnet inte är sjukt eller gå en sjukskrivning som inte stämmer för att vara ledig lite från jobbet. Dubbeldagar är till för precis det som redan är skrivet,inte för annat. Precis som sjukdagar är till för kunna vara sjuk.
 
Fråga; får man ta VAB om barnet är sjukt under föräldraledighet? Vill spara alla f-dagar jag kan..
Nej, VAB får du ju som ersättning då du behöver vara hemma från ditt arbete för att vårda ett barn som p g a sjukdom inte kan vara på förskola/ annan barnomsorg. Som föräldraledig får du ju redan ersättning för att vara hemma och ta hand om barnet.
 
Är det nån som vet om intyg behövs om det blir vab mer än sju dagar, men med olika barn?
Vi kör influensa här hemma, förra veckan blev det vab för lillasyster och denna vecka är det storebrors tur nämligen.
 
Men med sabba SGI, är det 0 eller den nya lägre nivån? Och hur länge har man det innan man kan komma upp i nivå igen?

Insåg en till aspekt på detta i en annan diskussion. Om du är hemma utan ersättning och sabbar din SGI så får du tillbaka den när du börjar arbeta igen och avser göra det 6 månader framåt. Men risken med detta är ifall du skulle bli sjukskriven eller arbetslös under den tid du är hemma utan ersättning, då har du ju lägre eller ingen sgi.
 
Insåg en till aspekt på detta i en annan diskussion. Om du är hemma utan ersättning och sabbar din SGI så får du tillbaka den när du börjar arbeta igen och avser göra det 6 månader framåt. Men risken med detta är ifall du skulle bli sjukskriven eller arbetslös under den tid du är hemma utan ersättning, då har du ju lägre eller ingen sgi.
Ah, okej! Bra poäng. Har fortfarande inte orkat ringa.. borde skriva ner allt detta också innan. 😅
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 281
Senast: Manji
·
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
737
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 535
Senast: orkide
·
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 057
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp