Vacc mot botulism om man ger hösilage?

Martina_m

Trådstartare
Gör alla det?
Hur stor är risken att ge hösilage om man inte vacc?

Jag har en häst sedan många år som jag "så klart" vaccinerat mot botulism. Men köpte en till häst i somras, som inte är vacc mot detta.
Nu ger jag den gamla hästen hösilage på kvällen, men den nya får bara hö. I hagen får de bara hö.
Vågar jag ge den nya hösilage? Eller ska jag fortsätta att endast ge honom hö?

Tanken är att den nya ska vacc i framtiden. Men fram tills dess.
 
Jag vaccinerar alla hästarna mot botulism. Även om risken är lite så är det totalt onödigt att en häst ska kunna dö av ngt som man kan vaccinera mot. Så sätt igång att vaccinera och ge hö så länge.
 
Vårt hösilage hade lika hög ts som hö brukar och då är ju risken för botulism mindre. Jag har lärt mig att det sprider sig lättare ju lägre ts det är så det spelar roll. Jag valde att vaccinera mot botulism när jag flyttade in i nuvarande stall där det mestadels fodras med hösilage. Varför chansa kände jag :)
 
Lite trådlån:
Hur vet man om hästen är vaccinerad mot Botulism och är det något som görs en gång eller ska det underhållas, eller hur funkar det?
 
har ena hästen vaccinerad och andra inte, blev så bara för att min egna var vaccinerad då jag köpte henne och foderhästen inte hade blivit vaccinerad mot botulism på flera år. hade inte tänkt ha henne här så länge som det blev så förnyade aldrig vaccinationen.
men funderar på att göra om grund vaccinationen, ger typ bara hösilage så är kanske bäst att ta det säkra före det osäkra för gamlingen :).
 
Lite trådlån:
Hur vet man om hästen är vaccinerad mot Botulism och är det något som görs en gång eller ska det underhållas, eller hur funkar det?
Det står i passet, precis som hästinfluensan. Först ska det ske en grundvaccinering på tre gånger med 1 månads mellanrum (har jag för mig), och sen en gång om året.
 
Det står i passet, precis som hästinfluensan. Först ska det ske en grundvaccinering på tre gånger med 1 månads mellanrum (har jag för mig), och sen en gång om året.
Hm, jag har inte mitt hästpass hemma just nu, men är det samma vaccination som den man gör för att få tävla eller är det en annan?
 
Vårt hösilage är nästan som hö, så risken är förhoppningsvis ännu mindre då om jag förstår det rätt.

Och finns han kvar hos mig när jag börjat jobba, så kommer jag att grundvaccinera honom då. Det är ändå en lite slant att ta ut vet för att grundvaccinera en häst. När jag ändå bara tänkt ge hö. Men så visade sig att de där hösilagrbalarna (finns bara några st) var så fina, så ville passa på att blanda upp höt med det.
Jag kommer fortfarande att ge den gamla hästen hösilage och den nya hö. Men känner nu att det inte är hela världen om den nya hästen skulle få i sig en tugga.
 
Spelar det någon roll?
Vi har ingen analys på dem. Men det är gissningsvis runt 80 %. Det är småbalar gjorda på 2:a skörden.
Då skulle jag inte oroa mig. Risken för botulism sjunker ju högre TS det är. Tror att risken är mer eller mindre försumbar redan vid ungefär 50% TS (Jag kommer inte ihåg exakt siffra). Det du har kan snarast betraktas som plastat hö.
 
Hm, jag har inte mitt hästpass hemma just nu, men är det samma vaccination som den man gör för att få tävla eller är det en annan?
Det är en annan.
I de pass som jag har till mina, finns det plats för hästinfluensan och stelkrampen på ett ställe, och övriga vacc längre bak i passet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: mily
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
855
Senast: Zevzan
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp