Vaccin - bra eller dåligt? (utbruten från Mässlingen)

I svininfluensavaccinet var det väl inte själva vaccinet utan ett, nu funkar inte min hjärna riktigt, hållbarhetstillägg som orsakade problemen .
Detta används inte längre.

Min unge är inte vaccinerad med Gardasil pga reumatism. Läkares inrådan.
Svinfluensa mm är han vaccinerad mot.
Nej, det var vaccinet i sig som var problemet. Det var ett fragment som påminde om något kroppseget ämne, vilket gjorde att de antikroppar som bildades, även angrep det kroppsegna ämnet, och orsakade narkolepsi.

Det testades nog som vanligt antar jag, men i och med att det här var en mycket sällsynt biverkning, så fick ingen av försökspersonerna den.
 
Så det ska alltså bara vara obligatoriskt att vaccinera sig om det anses vara "säkra" vaccin? Vem avgör om det är säkra? Myndigheterna ansåg ju det säkert nog mot svininfluensan, och de hade fel.
Eller det här med frivillighet kanske är en bra grej ändå? Ett vaccin mot covid-19 skulle väl även vara bra för dig? Eller? Då finns det väl ingen anledning till att inte vaccinera sig liksom.

Behöver inte vi alla som kan vaccinera oss göra just det nu den här gången med tanke på att vi har en pandemi med covid, oavsett om det är som influensa eller ej annars? Jag kan tänka mig att det kommer bli som influensavaccin och riskgrupper rekommenderas att vaccinera sig hädanefter, men som jag tolkat det så bör väl så många som möjligt vaccinera sig nu för att få hejd på covid-19. Just nu, så fort vi har ett godtagbart vaccin.

Alltså även de som inte är i riskgrupp då. Solidariskt för att skydda varandra och oss alla.


kl

Var är alla ni som anser att vi borde ha obligatorisk vaccinering? Hur skulle ni göra nu med covidvaccinet? Om vi haft obligatorisk vaccinering hade det väl innefattat även det? Skulle ni känna er trygga med att det var säkert nog när det kommer? Tveksamma? Tänk om svininfluensavaccineringen hade varit obligatorisk. Myndigheterna hade fattat beslut att alla ska vaccinera sig, och sedan insåg man att oj hoppsan, det var visst lite biverkningar på vaccinet, oops. Har svårt att se att man får förtroende för myndigheters agerande hädanefter vad gäller någonting inom vaccin och läkemedel igen.

Jag känner själv en viss tveksamhet mot ett framrusat vaccin, man vet ju aldrig på något vis. Jag anser ju att de vaccin vi har och använder i dag är säkra och därför ska vi vaccinera våra barn, men jag kan förstå och sätta mig in i hur andra människor känner inför vaccinering eftersom jag själv känner mig tveksam inför de här nya när de är alldeles färska. Just det får mig att förstå hur vaccinationsmotståndare kan känna. Mot sånt vinner man inte med att göra det obligatoriskt, tvärtom skapar det större klyftor. Bättre att göra säkra vaccin och informera och upplysa mera. Och uppenbarligen har vi i Sverige lyckats rätt bra för om jag inte minns fel har vi väl en siffra på över 90 % som är vaccinerade. Helt utan att det är obligatoriskt på några vis.
Om eller när det kommer ett vaccin så vet vi inte hur det kommer se ut bland befolkningen med att vara immun redan genom "naturlig" väg.

Har även svårt med att tro att det kommer bli ett försök med att utrota covid som med mässling eller som det lyckats med på smittkoppor, covid har ju inte visat sig ha den dödsprocenten och inte dom biverkningar vad vi vet än. Så som det ser ut idag har jag svårt att se att det kommer bli massvaccinaton som WHO rekommenderar.

Allt är bara en gissning idag för vi vet inte när eller om eller hur länge ett vaccin kommer att hålla.
 
Ingen har ansett det ska vara obligatoriskt på dina villkor, varför ska man behöva motivera så här i förväg. Bara för att man vill att vissa vacciner ska vara obligatoriska behöver man knappas anse att alla borde vara det. Det är olika risker med olika sjukdomar.

Jag är emot att det ska vara obligatoriskt men resonemanget att alla vaccin för smittsamma sjukdomar ska vara obligatoriska för att några låter orimligt. Det måste väl rimligen vara en bedömning när man sätter nyttan mot eventuella biverkningar.

Mina villkor? Nej klart inte, vi hade inte en pandemi för tre år sedan och jag antar att man inte ens funderade så långt att vi skulle vara här i dag. Jag ställer frågor som man faktiskt borde fundera på om man anser att vi ska ha obligatorisk vaccinering. Det är väl inte så konstigt att jag undrar varför vissa vaccin för smittsamma allvarliga sjukdomar som kan orsaka en pandemi ex. covid-19 på något vis inte skulle ingå i ett obligatoriskt vaccinationsprogram, när argumentet för obligatorisk vaccinering är just att undvika smittsamma sjukdomar som kan orsaka det här.

Men vem är det då som ska bestämma vilka som ska ingå eller vilka som riskerna är för stora för? Vem är det som nu ska säga att "nää nu när vi har en pandemi så ska vi inte ha obligatorisk vaccinering eftersom ingen vet så mycket om det här nya vaccinet trots att vi anser det säkert, men det ska vara obligatoriskt att vaccinera mot mässling." ? Myndigheterna? Om myndigheterna inte vill ha med ett vaccin för en sjukdom som tex covid-19 som obligatoriskt pga risker eftersom det är nytt, vad säger det vaccinationsmotståndare då? Den enskilda? Då vore det ju som att ha det som vi har det i dag en bra idé.....

Jag anser att vi inte ska ha obligatorisk vaccinering överhuvudtaget delvis av just den här anledningen.
Jag tycker inte att man ska pressa människor att göra saker de inte vill för att de inte litar på forskning och är rädda för biverkningar och sjukdomar (jag pratar om vaccinering nu alltså, inte om en massa annat).

Faktum är att jag tror att rätt många i dag känner sig något tveksamma till att vaccinera sig mot covid-19 just med tanke på risker, sjukdomar, biverkningar och att tvinga människor till det skulle vara fel. Lika fel som att tvinga vaccinmotståndarna att vaccinera i vanliga fall.
 
Mina grannar är emot vacciner. De är också rädda för 5G, tycker kolloidalt silver är toppen, chemtrails finns, jobbar som medium och har hela huset fullt av saltlampor och kristaller som ska skydda mot dåliga energier. När solen dyker upp på vårkvisten dansar de någon sorts soldans och samtidigt lyssnar på en predikan.
Tror nog mer på vetenskapen än på magi och kristaller faktiskt
 
Drar liv i en gammal tråd, vad säger buke nu med tanke på covid-19?

Satt och kollade kring nya rön om hpvvaccinet :angel:
Vilka nya rön om hpv-vaccinet? Jag betalade för hpv-vaccinering min äldste son när han gick i femman. Det är ett sexuellt överförbart virus och han gillar tjejer så han kommer rimligen ha sex med nån i framtiden. Alltså vill jag skydda både honom och framtida partners som av nån anledning inte är vaccinerade. TBE-vaccin har vi tagit, hela familjen. Kommer att ta covid-19vaccin också för att skydda riskgrupper.
 
Jag brukar vaccinera mig och slipper bli dösjuk varje år.
Så jäkla skönt
Jag brukar vaccinera mig och slipper bli dösjuk varje år.
Så jäkla skönt
Jag brukar också vaccinera mig mot säsongsinfluensan, riskgrupp pga blir dösjuk av förkylningsastma. Väljer dock bort att gå till öppna mottagningarna för riskgrupper som hålls på närmaste skolan, för jag har blivit så trött på att höra ilskna pensionärer viska bakom min rygg ("Så ung! Och ser så frisk ut! Vad gör hon här?!") och sen råka på nån sur mottagningssköterska som säger typ samma sak...
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Nej, det var vaccinet i sig som var problemet. Det var ett fragment som påminde om något kroppseget ämne, vilket gjorde att de antikroppar som bildades, även angrep det kroppsegna ämnet, och orsakade narkolepsi.

Det testades nog som vanligt antar jag, men i och med att det här var en mycket sällsynt biverkning, så fick ingen av försökspersonerna den.
Ja som sagt var så är min hjärna mos idag.
Så kom inte ens på vad ämnet hette.

Apropå Gardasil så var min son en tjej när det var aktuellt men vi valde i samråd med reumaläkaren att inte vaccinera.
Han har ju haft valet att göra det senare men nu är reumatismen aktiv så nu vill han inte
 
Men du kommer väl att vaccinera dig mot covid förstås? För att skydda riskgrupperna? Vi har ju en pandemi, är det inte just detta vi har vaccin för, för att skydda riskgrupperna?
Skulle inte falla mig in att utsätta min friska kropp för ett obeprövat nytt vaccin för att skydda riskgrupper. Kan inte begripa ett sådant resonemang. Så nä -för min del så står jag över detta vaccin.
 
Mina grannar är emot vacciner. De är också rädda för 5G, tycker kolloidalt silver är toppen, chemtrails finns, jobbar som medium och har hela huset fullt av saltlampor och kristaller som ska skydda mot dåliga energier. När solen dyker upp på vårkvisten dansar de någon sorts soldans och samtidigt lyssnar på en predikan.
Tror nog mer på vetenskapen än på magi och kristaller faktiskt
Så du menar bara för att man tror på ovanstående är man vaccinmotståndare?
 
Skulle inte falla mig in att utsätta min friska kropp för ett obeprövat nytt vaccin för att skydda riskgrupper. Kan inte begripa ett sådant resonemang. Så nä -för min del så står jag över detta vaccin.

Hur många måste ha vaccinerats innan du vågar dig på vaccinet? Varför ska andra ”offra” sig till fördel för dig? Om alla skulle resonera som du skulle inga vaccin någonsin bli beprövade.
 
Vad menar du???

Ja, för att ett vaccin ska bli beprövat måste människor välja att vaccinera sig. Varför ska någon välja att göra det till fördel för andra? Varför ska andra ta den risken?

Ah men då får det bli tvångsvaccinering då??? Då är ju saken biff

Nej, men med lite solidaritet är saken biff. Vi som är friska tar smällen för de som av hälsoskäl inte kan.
 
Tänder borrade i eller utdragna och då ofta i samband med röntgen dvs att bli utsatt för joniserande strålning eller få bedövningsmedel är väl helt klart jämförbart med vaccin?
Och detta händer alltså alla barn? Ett måste? Som vaccinering? Nu är jag inte emot vaccinering, men till och med jag kan se skillnaden mellan att ta hand om mina barns tänder för att det har blivit ett hål i dem så att barnet inte får tandvärk och ännu värre problem, och att ge dem en spruta för att de kanske någon gång i framtiden skulle kunna få en smittosam sjukdom som i dag är väldigt ovanlig.

För mig ligger skillnaden i att vaccinering handlar om sjukdomar där risken ändå är förhållandevis liten. Så oerhört många är det trots allt inte som inte vill vaccinera, och om det läggs lite krut på ordentlig information till föräldrar kan man säkert nå fram till några till.

Tandläkarbesök med undersökning är det nog inte många föräldrar som säger nej till, men om det är det så tar det nog något år innan soc rent faktiskt först reagerar eftersom man oftast går vartannat år, tex i Folktandvården där flest barn är inskrivna, så det märks liksom inte att det är satt i system att barnet inte kommer, direkt.

Att dra ut tänder för tandställning på barn är väl vad jag förstått frivilligt för föräldrar att besluta om, vilket soc inte behöver bli inblandad i, så det enda jag då ser att soc blir inblandad i då av det du tog upp- tandutdragning, bedövning, laga hål borde i så fall gå under barnets direkta välmående där om det inte tas om hand faktiskt kan vara direkt farligt på ett betydligt mer omedelbart stadium än det våra vanliga barnvaccinationer innefattar i dag. Alltså borde soc med andra ord mycket riktigt bli inblandad. Att orsaka sitt barn tandvärk är inte ok. För det är rätt garanterat att det kan bli så om man inte får laga en tand som behövs borras, lagas eller dras ut osv.

Att inte vilja röntgas tex vid vanlig undersökning tror jag, så länge allt verkar ok i övrigt, inte borde leda till en orosanmälan. Inte enbart i alla fall, det borde i så fall finnas något mer bakom. Men jag vet inte egentligen, är varken tandläkare eller jobbar inom socialen.
 
Ja, för att ett vaccin ska bli beprövat måste människor välja att vaccinera sig. Varför ska någon välja att göra det till fördel för andra? Varför ska andra ta den risken?
Risk?
1600665401589.png
Risker med vaccin.......Var har du fått det ifrån?
Nej, men med lite solidaritet är saken biff. Vi som är friska tar smällen för de som av hälsoskäl inte kan.
friska människor ska riskera att få vaccinskador och men för livet. Helt OK att du tycker det känns kittlande med rysk roulette. Jag för min del känner inte så.
 
Och detta händer alltså alla barn? Ett måste? Som vaccinering? Nu är jag inte emot vaccinering, men till och med jag kan se skillnaden mellan att ta hand om mina barns tänder för att det har blivit ett hål i dem så att barnet inte får tandvärk och ännu värre problem, och att ge dem en spruta för att de kanske någon gång i framtiden skulle kunna få en smittosam sjukdom som i dag är väldigt ovanlig.

För mig ligger skillnaden i att vaccinering handlar om sjukdomar där risken ändå är förhållandevis liten. Så oerhört många är det trots allt inte som inte vill vaccinera, och om det läggs lite krut på ordentlig information till föräldrar kan man säkert nå fram till några till.

Tandläkarbesök med undersökning är det nog inte många föräldrar som säger nej till, men om det är det så tar det nog något år innan soc rent faktiskt först reagerar eftersom man oftast går vartannat år, tex i Folktandvården där flest barn är inskrivna, så det märks liksom inte att det är satt i system att barnet inte kommer, direkt.

Att dra ut tänder för tandställning på barn är väl vad jag förstått frivilligt för föräldrar att besluta om, vilket soc inte behöver bli inblandad i, så det enda jag då ser att soc blir inblandad i då av det du tog upp- tandutdragning, bedövning, laga hål borde i så fall gå under barnets direkta välmående där om det inte tas om hand faktiskt kan vara direkt farligt på ett betydligt mer omedelbart stadium än det våra vanliga barnvaccinationer innefattar i dag. Alltså borde soc med andra ord mycket riktigt bli inblandad. Att orsaka sitt barn tandvärk är inte ok. För det är rätt garanterat att det kan bli så om man inte får laga en tand som behövs borras, lagas eller dras ut osv.

Att inte vilja röntgas tex vid vanlig undersökning tror jag, så länge allt verkar ok i övrigt, inte borde leda till en orosanmälan. Inte enbart i alla fall, det borde i så fall finnas något mer bakom. Men jag vet inte egentligen, är varken tandläkare eller jobbar inom socialen.

Tandis anmäler inte barn som inte öppnar munnen utan barn som inte dyker upp trots upprepade påminnelser under en längre period.
 
Mina villkor? Nej klart inte, vi hade inte en pandemi för tre år sedan och jag antar att man inte ens funderade så långt att vi skulle vara här i dag. Jag ställer frågor som man faktiskt borde fundera på om man anser att vi ska ha obligatorisk vaccinering. Det är väl inte så konstigt att jag undrar varför vissa vaccin för smittsamma allvarliga sjukdomar som kan orsaka en pandemi ex. covid-19 på något vis inte skulle ingå i ett obligatoriskt vaccinationsprogram, när argumentet för obligatorisk vaccinering är just att undvika smittsamma sjukdomar som kan orsaka det här.

Men vem är det då som ska bestämma vilka som ska ingå eller vilka som riskerna är för stora för? Vem är det som nu ska säga att "nää nu när vi har en pandemi så ska vi inte ha obligatorisk vaccinering eftersom ingen vet så mycket om det här nya vaccinet trots att vi anser det säkert, men det ska vara obligatoriskt att vaccinera mot mässling." ? Myndigheterna? Om myndigheterna inte vill ha med ett vaccin för en sjukdom som tex covid-19 som obligatoriskt pga risker eftersom det är nytt, vad säger det vaccinationsmotståndare då? Den enskilda? Då vore det ju som att ha det som vi har det i dag en bra idé.....

Jag anser att vi inte ska ha obligatorisk vaccinering överhuvudtaget delvis av just den här anledningen.
Jag tycker inte att man ska pressa människor att göra saker de inte vill för att de inte litar på forskning och är rädda för biverkningar och sjukdomar (jag pratar om vaccinering nu alltså, inte om en massa annat).

Faktum är att jag tror att rätt många i dag känner sig något tveksamma till att vaccinera sig mot covid-19 just med tanke på risker, sjukdomar, biverkningar och att tvinga människor till det skulle vara fel. Lika fel som att tvinga vaccinmotståndarna att vaccinera i vanliga fall.
Jo jag har förstått dina synpunkter om att du är emot att vaccinering ska vara obligatorisk, vi är helt eniga där men att argumentera mot det genom att mena att alla vaccin ska vara obligatoriska och att man ska vilja ta ett visst vaccin känns inte seriöst. Det har inget med varandra att göra, man kan vilja att vissa vaccin ska vara obligatoriska och undvika andra själv, alltså att göra en individuell prövning beroende på varje vaccins undvika förutsättningar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 360
Senast: Grazing
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 808
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 463
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp