Vaccin - bra eller dåligt? (utbruten från Mässlingen)

Om staten begår ett fel och sedan väljer att inte kompensera de som drabbas av konsekvenserna av detta fel, hur ska staten då visa att den tar felet och konsekvenserna på allvar?
Räcker det att säga att man tar något på allvar, eller hur ska man visa det tycker du?

(Detta är ju något tillspetsat i sammanhanget eftersom nån form av ersättning har utgått, men principen)
Om staten inte kompenserar så väljer man att inte kompensera av någon anledning så är det kompensationen man inte tar på allvar. Biverkningarna i sig kan man ta extremt alvarligt eller strunta i, det är inte relaterat.
 
Jag tycker argumenten här är lite dissonanta.

Det verkar som att flera saker och typer av vaccin, diskuteras samtidigt.

Jag kan förstå hur man kan vilja avstå vissa typer, men har mycket svårt att förstå varför man t.ex. skulle undvika att vaccinera barn inom det allmänna vaccinationsprogrammet.

Å ena sidan så finns de allmänna vaccinationsprogrammen som erbjuds alla barn.
För dessa vaccinationsprogram, så finns det en hel del motstånd, bland s.k. "antivaxxare", där man har märkliga argument, som till stor del strider mot vetenskap, för avstå från vaccin.
T.ex. anförs det vetenskapligt bevisat, falska argument, som att barn skulle få autism av vaccin.
Vetenskapligt är det väl bevisat att ovanstående vaccin både räddar liv, och förhindrar mycket lidande, och det inte ger autism.
Att medvetet bidra till en möjlig spridning av t.ex. mässling eller polio, är nog inte genomtänkt.
De små biverkningarna av de vanliga vaccinerna, ömhet på vaccinationstället, någon dags feber och sjukdomskänsla, och därmed en "gnällig unge", är en västanfläkt jämfört med ett barn som dör eller får livslång funktionsnedsättning, av en sjukdom som det finns säkra beprövade vaccin för.
Är tillräckligt många barn vaccinerade mot de smittsamma sjukdomarna, uppnås dessutom flockimmunitet, vilket gör risken för dem som inte är vaccinerade, t.ex. p.g.a. särskilda sjukdomar som förhindrar vaccination.

Sedan så har vi en del beprövade vacciner som kan vara lämpliga att använda för många, för vuxna i synnerhet.
T.ex. stelkrampsvaccin, vacciner mot lunginflammation, TBE-vaccination, eller vaccin mot säsongsinfluensa.
Det här är också mycket beprövade vacciner, med få, eller små eventuella biverkningar.
Dessa vacciner är av lite olika dignitet, av de ovan nämnda är t.ex. stekrampsvaccinet ett som skyddar individen, medan vaccinet mot säsongsinfluensa både skyddar särskilt känsliga individer, men också kan bidra till minskat spridning i samhället, som fördel för oss alla.
Här handlar det ofta om vuxna, som naturligtvis kan försöka fatta ordentligt genomtänkta beslut själva. Men om man är så spruträdd, så att det är det egentliga argumentet emot vaccination, så kanske man gör sig själv en tjänst, genom att söka hjälp mot spruträddheten?

Som ännu en kategori vacciner, har vi "resevacciner", alltså vacciner för att skydda sig mot t.ex. gulsot eller tropiska infektionssjukdomar vid resor. Argumenten ser väl huvudsakligen ut som ovan.

Som en sista kategori finns "särskilda vaccinationer vid pandemi/epidemi".
I början på 1960-talet, hade vi en hotande smittkoppsepidemi , det är första gången som jag minns en "allmän vaccination vid epidemi". När Hongkonginfluensan kom i början av 1970-talet, så fanns inget vaccin tillgängligt för den sortens influensa, så där blev det ingen vaccination. För svininfluensan, så fanns ett vaccin men det hade en del brister, och dessutom så verkar det som om svininfluensan såg värre ut innan den kommit hit, än den till slut blev.
Vad avser Covid-19, så verkar det som om den är envis, och ger många sjuka, även om det statistiskt nog verkar som om antalet dödsfall/capita, är färre än man befarade i början.
Riskgrupper verkar dock särskilt utsatta.
Ska man då vaccinera sig mot Covid-19 när ett vaccin dyker upp?

Det här tycker jag är de centrala frågorna runt vaccin mot Covid-19:

Vaccinerar man sig för att bidra till att skydda "flocken", eller gör man det för sin egen skull?
Hur ska "vi" veta om vaccinet är bättre vad avser biverkningar än det snabbt framtagna för Svininfluensan?
Hur ska "vi" veta om det vaccin som erbjuds ger ett rimligt skydd alls?
Kommer FHM att redogöra för hur "bra" vaccinet är, så att vuxna kan fatta kloka beslut?
Ska det skapas en känsla av obligatorium runt vaccineringen, för att uppnå flockimmunitet?
 
Nej, det var vaccinet i sig som var problemet. Det var ett fragment som påminde om något kroppseget ämne, vilket gjorde att de antikroppar som bildades, även angrep det kroppsegna ämnet, och orsakade narkolepsi.

Det testades nog som vanligt antar jag, men i och med att det här var en mycket sällsynt biverkning, så fick ingen av försökspersonerna den.
Det var ett virusprotein som var likt det kroppsegna proteinet. Dock så orsakade det bara narkolepsi hos folk som hade en viss genetisk avvikelse. Därför narkolepsi blev en biverkning av vaccinet i Sverige och Finland där folk med denna genetiska avvikelse fanns. Sen hittade man också en population i Kina med samma genetiska avvikelse, som utvecklat narkolepsi efter att ha varit sjuka i svininfluensan. Så hade vi inte vaccinerat kanske vi fått en spridning av svininfluensan här också, och dessa ungdomarna utvecklat narkolepsi efter det.
 
Det var ett virusprotein som var likt det kroppsegna proteinet. Dock så orsakade det bara narkolepsi hos folk som hade en viss genetisk avvikelse. Därför narkolepsi blev en biverkning av vaccinet i Sverige och Finland där folk med denna genetiska avvikelse fanns. Sen hittade man också en population i Kina med samma genetiska avvikelse, som utvecklat narkolepsi efter att ha varit sjuka i svininfluensan. Så hade vi inte vaccinerat kanske vi fått en spridning av svininfluensan här också, och dessa ungdomarna utvecklat narkolepsi efter det.
+ av alla de olika versionerna av svininfluensa vaccin som användes runt om i världen var det bara pandemrix som gav ökad risk för att insjukna i narkolepsi, vilket man tror beror på att det var mer virusprotein i pandemrix jämfört med de andra.
 
P3 Dokumentär släppte häromdagen ett avsnitt om svininfluensan och dess vaccin om det är någon som är intresserad. Själv var jag ung och dum när det begav sig så jag mindes inte särskilt mycket förutom att det var tal om ett vaccin som vi fick välja att ta i skolan om vi ville, så för mig var det väldigt intressant!
 
P3 Dokumentär släppte häromdagen ett avsnitt om svininfluensan och dess vaccin om det är någon som är intresserad. Själv var jag ung och dum när det begav sig så jag mindes inte särskilt mycket förutom att det var tal om ett vaccin som vi fick välja att ta i skolan om vi ville, så för mig var det väldigt intressant!

Jag lyssnade också och tyckte den var intressant!
Min bild är att de ansvariga absolut tagit biverkningarna på största allvar.

Sen är det såklart så att det hade varit bra om alla drabbade kunde beviljas högre belopp, men jag förstår varför det måste finnas en begränsning.

Det som var riktigt illa var ju att företaget som tillverkade vaccinet friskrev sig från ansvar, samt att staten godtog det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 434
Senast: Grazing
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 813
Senast: Twihard
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp