Vaccination av dräktig häst

T

Tingeling85

Vad vaccinerar ni era dräktiga ston mot? Pållan ska vaccineras mot influensa i början av nov, men hon är tidigare inte vaccinerad mot något annat. Hur gör ni med abortvirus och stelkramp?

Råd mottages tacksamt!

MVH Tingeling :banana:
 
Vaccinerar influensa som vanligt, ser till att fullgott stelkrampsvaccin finns och ska snart vaccinera mot abortvirus åxå för säkerhetsskull (5,7 och 9:de månaden om jag minns rätt). Har dock hört att det ska finnas andra typer av abortvirusvaccin som man kan ge tidigare i dräktigheten och vid färre tillfällen men har inte undersökt detta närmare..

//jo7 :bump:
 
Stelkrampsvaccination är väl nästan ett måste om man ska få ut ersättning från försäkringsbolaget om hästen drabbas av detta?! Om hästen är försäkrad vill säga.
 
Jo, men det är samma för alla hästar, oavsett om de är dräktiga eller ej. Som jag förstår det menar hon vad just dräktiga ston bör få för vaccinationer.
Om det dock är dags att fylla på just stelkramp är det en fördel att göra det ca 1 månad innan fölning då det ger ett bra skydd även för fölungen! Annars är väl var 3:e år brukligt.
 
Aha, det är det säkert. Bra att veta med påfyllningen. Har också ett dräktigt sto i stallet (eller ja i hagen är hon nog snarare).
 
Jag vaccinerar alla mina hästar (föl,unghästar, ston (dräktiga/icke dräktiga och hingst) med Equiffa vet (R).
Detta är ett kombinerat vaccin mot både vanlig hästinfluensa och mot abortvirus. Efter grundvaccinering så vaccinerar man en gång om året.
Givetvis (goes without saying) tetanusvaccin vart tredje år.
Samt årligen botulism eftersom jag har hösilage.

Nej, Equiffa vet (R) är INTE dyrare än det andra vaccinet, tvärtom blir det dyrare att varje gång stoet är dräktigt vaccinera med sedvanligt abortvaccin i 5:e, 7:e och 9:e dräktighetsmånaden + influensavaccin....!
 
Hmmm - min veterinär säger att jag ska hoppa över influensavaccinationen och börja om när fölet är avvant. Undrar nu varför, egentligen? Någon som vet? (Annars får jag väl ringa och kolla.)
 
Tja, det svar jag fick från "alla" håll när jag kollade var att om du vill skydda STOET så vaccinerar du som vanligt.

Vill du att FÖLET ska ha skydd tills det är dags att vaccinera fölet, dvs vid 6 månaders ålder eller efter, så ska du vaccinera stoet en månad innan beräknad fölning. Vacc du bara mot stelkramp får du bara skydd mot stelkramp.

MEN, jag kan TÄNKA mig att vuxna hästar i mångt och mycket har antikroppar mot A2 (influensa) i ganska hög grad, eftersom även vaccinerade hästar kan drabbas, det är ett vanligt virus etc. Dvs att fölet får nog med antikroppar ändå.

Men det var som sagt inget som nämndes när jag trakasserade X veterinärer ang vaccination, utan då var det att vill du att FÖLET ska ha skydd ska du vaccinera en månad före beräknad fölning.

Pratade fö med vet om vaccination av föl häromdagen och nu har de tydligen kommit fram till att vaccinera föl under 6 månaders ålder är ingen vits (man sa ju förr 4-6 månader). Så mitt fick stelkramp nu, första sprutan. Men det var ju bara pga sårskadorna (hon är 5½ månad). Influensan får hon senare. Och att det var utmärkt att jag vaccinerat stoet när jag gjorde eftersom fölis då har skydd därifrån. Vet var i valet och kvalet om det var vits att spruta fölis mot stelkramp nu, men efetrsom hon är nästan 6 månader och då börjar mammans skydd avta så sprutade vi. Men innan 6 månader är det eg ingen ide att vaccinera fölet såvida det går med mamma (=diar). Detta lät udda men jag kollade upp det och alla källor säger samma sak.
 
Stelkrampsvacc har de fått och ska ha igen en månad före beräknad fölning.

Har vaccinerat stona med Equiffa vet, ska få tredje sprutan i mars, ca en månad före beräknad fölning.

Jag betalar 300kr/vaccineringstillfälle för två hästar.

Enligt VetFass ska man undvika vaccinering med Equiffa vet under de tre första veckorna efter betäckning! Och man ska (helst) grundvaccinera innan första betäckning...men enligt min vet var det ok att vaccinera mina nu/före fölning.

Alltså, stelkramp för sig och influensa + abort i kombination.
 
Tack för svaren! :bow:

Jag vet att man ska vaccinera sin häst mot stelkramp, men köpte pållan från en ridskola och frågade då om hon blivit vaccinerad. Svaret? Ett rått hånskratt och ett nej. Sedan har det inte blivit av :o :o. Ju större anledning att se över det nu och få det gjort.

En liten undran (hjärncellerna är i dvala idag): Min häst ska vaccineras mot influensa i början av november, gör jag då om vaccinationen i april(1 mån innan beräknad fölning)?

Vad är det för tidsintervaller för grundvaccinering av stelkramp och abortvirus? Vill helst slå samman dem (blir lite billigare med vet då).

Har hört många som inte vill vaccinera ston i samband med fölning eller vaccinera föl, pga att de vill att fölen ska bilda egna "antikroppar", vad anser ni om det?

Har ni era ston med andra hästar (tävlingshästar som reser mkt)? Mitt sto går för närvarande ute med två andra ston och ska sedan gå på lösdrift med dessa ston. Hon kommer alltså inte att vara i kontakt med några andra hästar, tycker ni ändå att jag ska vaccinera mot abortvirus eller blir det en "onödig" vaccinering?

Tacksam för svar!

MVH Tingeling :banana:
 
Att fölet ska bilda egna antikroppar är jag helt för. Men då talar vi ju om perioden mellan avvänjning och när de vaccineras själva.

SMÅ nyfödda föl bör ha så mycket skydd från mamma som det går. De bildar antikroppar i sinom tid när de utsätts för diverse smittämnen, men för ett litet nyfött föl kan den smittan innebära döden.

Så, jag vill fölen ska ha rejält med antikroppar från mamma. Sen ska de bilda ett eget immunförsvar såklart men det är ju något som sker succesivt hela tiden. Jag kommer dock vänta tills efter nyår med att vaccinera fölis mot influensa (född 14 april).

Grundvacc influensa och stelkramp. 2 sprutor med 4-6 veckors mellanrum, sen en tredje spruta efter 6 månader.

Stoet jag har på lån fick stelkramp i december enligt "normala" vaccinationsintervallet för att inte grundvacc skulle bli ogiltig, sen stelkramp och influensa i mars (1 månad innan fölning).
 
Se mitt tidigare svar om Equiffa vet (R) det absolut bästa (minst biuverkningar)och det blir billigast också!
Du börjar vaccinera i 5:e eller 6:e dräktighetsmånaden, 2:a sprutan efter 4 veckor, tredje sprutan efter 6 månader sedan en gång om året. Då vaccinerar Du alltså samtidigt mot vanlig influensa och abortvirus. Jag ger som sagt var alla mina hästar Equiffa och ingen har blivit sjuk eller fått biverkning eller alla andra otäcker som folk ofta vill berätta om med risken att vaccinera ö.h.t.
 
Nu har jag aldrig gett Equiffa, men jag har i många år vaccinerat ett otal hästar mot stelkramp och influensa. Även stått i inackorderingsstall där nästan samtliga vaccinerats samtidigt. INGEN av mina hästar har reagerat minsta lilla, ingen annan häst i min närhete heller.

Så de biverkningar jag vet om är sådana jag HÖRT om. Jag har inte ens upplevt att en enda häst blivit lite stel i halsen av stelkrampsvaccin (ngt som vet tjatar om att de kan bli efter varenda vaccinering)
 
Nej, jag har heller aldrig upplevt att hästarna lbir stela av tetanusvaccinet, eller att de får feber och annat elände av influensavaccin.

Började med Equiffa för ett par år sedan efter rek. av min vetd då jag även ville ha in abortvirusskyddet. Ochkan verkligen rek. Equiffa till ALLA hästar....ung som gammal.
Man vill ju även som hästägare spara pengar och jag tycker då att vaccinera traditionellt med influensa och sedan årligen (om man har dräktigt sto årligen) med abortvirusvacc. i 5:e, 7:e och 9:e månaden som då blir BRA mycket dyrare änmed Equiffa...
Visst det blir en extra kostnad vid grundvacc. men den tjänar men in med råge sedan och är då biverk. frekvensen minimal...så vad väljer man då? Jag vet vad jag väljer och kommer göra hädanefter......Equiffa....(Nix, jag är inte försäljare av preparatet :) Jobbar inte med animalmedicin utan med humanmedicin (narkossköterska) )
 
Jag vaccinerade mitt sto mot abortvirus idag och pratade med veterinären om Equiffa. Enligt henne så var inte det skyddet lika "starkt" som vid vaccinering vid 5,7 o 9 mån, utan det användes främst för hästar som inte var dräktiga men står bland avelston.
Har någon annan hört samma sak, man blir ju lite förvirrad.
/Wera
 
Inget vaccin har 100%igt skydd men att Equiffa skulle ha sämre skydd än det andra är bara löjligt påstående och inte alls sant!
Faktum är, enligt min vet., att Equiffa har bättre skydd, upp mot 85-90% medan det andra vaccinet ligger på 70-75%.
Allt enligt min vet. som är hästvet.
Jag hade aldrig valt Equiffa om det inte också vore för att skyddet var så pass mycket bättre.
 
Min veterinär avrådde mig starkt för att vaccinera de sista 3 månaderna i dräktigheten, tydligen finns det någon ny studie om att stona har ökad risk för kastning vid vaccinering sent i dräktigheten.
Då jag vaccinerade mitt sto 8 veckor innan fölning i våras och hon kastade veckan efter utan synlig orsak.

Något att tänka på, trots att alla böcker förespråkar vaccinering sent i dräktigheten för att fölet skall få lite av skyddet.
 
Min ska vaccineras mot allt möjligt :p vanliga vaccinationer för A2 & botulism + abortvirus x3 plus extra A2 & stelkramp 1 mån före fölning.

Detta är våran veterinärs rekommendation...
 

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
933
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 395
Senast: Sootie
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp