Vaccination i samband med lång transport

KlaraR

Trådstartare
Hej!
Nästa vecka landar ett flyg från Island på Norrköping flygplats där min nya stjärna är ombord. Då hästinfluensa inte finns på Island är han inte vaccinerad, och då han kommer stå nära ett stort stall med mycket rörelse vill jag påbörja vaccinationen så fort som möjligt. Efter att vi ringt och pratat med speditören kom det fram att vaccination är möjligt i samband med veterinärbesiktningen efter flyget. Men då funderar jag på hur bra det är att vaccinera i samband med längre transport? Jag tänkte vaccinera honom mot hästinfluensa och stelkramp.
Han kommer stå kvar i stallet på flygplatsen tills morgonen dagen efter flyget och därifrån resa 4-5 timmar i hästlastbil. När man försöker läsa på lite verkar det inte vara någon fara att transportera efter vaccination, och risken för biverkningar ska vara ganska liten. Någon som har erfarenhet ang detta? Kan risken för tex transportsjuka öka?
Väl framme ska han självklart få ordentligt med vila och noggrann uppsyn samt regelbunden tempning.

Tacksam för alla svar! :)
 
Du bör ju ändå hålla hästen isolerad i nya stallet så det finns väl ingen anledning att stressa med vaccinationen.
Ja, det är klart. Problemet är att jag är rädd för att jag ska bära med mig smitta, då jag kommer jobba (APL) i det stora stallet vardagar när han kommer. Självklart kommer jag byta kläder, skor och tvätta händerna noga innan jag går till mina hästar, men ändå. Kan även lägga till att de har en mycket stor ridskoleverksamhet med runt 50 hästar, samt runt 30 tävlingshästar på gården som regelbundet är ute och åker (även i dessa tider).
 
Ja, det är klart. Problemet är att jag är rädd för att jag ska bära med mig smitta, då jag kommer jobba (APL) i det stora stallet vardagar när han kommer. Självklart kommer jag byta kläder, skor och tvätta händerna noga innan jag går till mina hästar, men ändå. Kan även lägga till att de har en mycket stor ridskoleverksamhet med runt 50 hästar, samt runt 30 tävlingshästar på gården som regelbundet är ute och åker (även i dessa tider).

Om ni håller isoleringsrutinerna kommer han inte smittas. Och du kan vaccinera i lugn och ro när han kommit. Skulle INTE vaccinera på flygplatsen. Dessutom så har han inte skydd av den sprutan han får på flygplatsen för att inte bli smittad under karantänen i alla fall om det slarvas. Han behöver fått spruta 1, minst 3 v till spruta 2 och sen minst en vecka för att ha skydd. Dvs det tar minst en månad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp