Bukefalos 28 år!

Vaccination karens/P&J

Mimsan_

Trådstartare
7 dagar gäller för tävling. Men för träning då? Kan man komma på 7:e dagen på träning (P&J)?
 
Sv: Vaccination karens/P&J

Jag har alltid fått lära mig att hästen ska ta det lugnt i en vecka efter vaccin och då går träning och pay&jump bort i min värld. Att ge vaccin är ju att "smitta" hästen med influensa så att den börjar producera antikroppar (blev det rätt nu?:o)

och med lugnt menar jag att hästen motioneras med ansträngs inte till den gräns då den blir anfådd/svettig/mjölksyra, utan typ joggas. Så att träna på dag 7 hade jag undvikit och istället på dag 7 börja gradvis anstränga min häst mer.

Jag har under alla år vaccinera mina hästar i samband med vintervila, så har aldrig behövt tänka så mycket på det.
 
Sv: Vaccination karens/P&J

Samma här. Men min klinik sa det var mer så man gjorde förut. Nu sa dom att om hästen är i full gång tar den mer skada av att ställas av helt så ridning före vaccinationen, sen skrittning dagen efter utan att få upp puls uppsuttet eller vid hand kunde man välja själv (om den inte fått feber eller reagerat mot det såklart!) Sen lugnt i 2 dagar till och sen träning som vanligt igen. Jag litar fullt ut på dem och det jag ville veta var om karensen men tack för ditt svar..
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccination karens/P&J

Det finns ju en karens av en anledning och att bara ställa av en häst som är i full kondition är ju aldrig bra och inte det jag skrev, utan att de skulle ta det lugnare. ex. har du varit sjuk i influensa så är du förmodligen inte så pigg på att gå till gymmet och köra ett spinningpass dag 2.:p Du dör förmodligen inte, men hur bra kommer det att kännas...

Sen så om jag inte har fel så registreras många payn´jump på TDB idag och borde väl då räknas som tävling då?

Frågade en bekant nyss som jobbar som överdomare och enligt hen så hade dag 7 inte varit ok om karensen är 7 dagar, utan först på dag 8 är det fritt fram för tävling/slakt eller vad det nu är man ska göra med hästen
 
Sv: Vaccination karens/P&J

Jag har inte skrivit att du skrev det :p
Jag skrev vad min klinik sa.
P&J är ingen tävling. Det är träning. Dock har jag fått svar av arrangören nu att jag är välkommen om jag vill :-)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Lady_S
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
303
Senast: movi
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 289
Senast: Jerseyite
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp