Vaccination kostnader

filippa.ö

Trådstartare
Hej!
Jag är ny hästägare och håller på med vaccinationer av pållen min.
Jag har märkt att det är helt otroligt hur mycket det kan skilja sig i kostader mellan olika kliniker i Stockholm! Till exempel skulle Sollentuna veterinärklinik ha ca 700 kr för stelkramp, hästinfluensa och reseersättning medans distriktsveterinärerna skulle ta upp emot 2000. Om jag förstått deras hemsidor rätt dvs.
Är det någon som vet vad skillnaden är? Finns det dåliga och bra vaccin mot stelkramp och hästinfluensa? Är det veterinärerna som har olika kompetens? Eller är det klinikerna som själva gissar på hur mycket folk vill betala? Jag vill så klart inte betala överpris för att vaccinera hästen men vill samtidigt inte vaccinera honom "dåligt" heller.
 
Hej!
Jag är ny hästägare och håller på med vaccinationer av pållen min.
Jag har märkt att det är helt otroligt hur mycket det kan skilja sig i kostader mellan olika kliniker i Stockholm! Till exempel skulle Sollentuna veterinärklinik ha ca 700 kr för stelkramp, hästinfluensa och reseersättning medans distriktsveterinärerna skulle ta upp emot 2000. Om jag förstått deras hemsidor rätt dvs.
Är det någon som vet vad skillnaden är? Finns det dåliga och bra vaccin mot stelkramp och hästinfluensa? Är det veterinärerna som har olika kompetens? Eller är det klinikerna som själva gissar på hur mycket folk vill betala? Jag vill så klart inte betala överpris för att vaccinera hästen men vill samtidigt inte vaccinera honom "dåligt" heller.
När du tar ut distriktet måste du betala fr resa och inställningsavgift. På klinik brukar de ha "drive-in" där de kommer ut och vaccinerar i släpet och då blir det betydligt billigare. Är samma vaccin, en dos mot hästinfluensa kostar ca 320:-, en dos kombinerad med tetanus en hundring mer. Och så tar de förstås lite betalt för jobbet och att skriva i passet.
 
Vaccinet i sig är ju inte särskilt dyrt, några hundralappar bara. Det är resa och sånt som kostar mer och det skiljer sig ju åt mellan olika veterinärer. Distriktsveterinärerna har lite högre grundavgifter än en del andra veterinärer, jag tänker att det beror på att de måste finansiera all jourverksamhet osv. Någon ska ju betala för att de har veterinärer på standby dygnet runt, en viss del av den kostnaden slås nog ut på alla besök.

Det bästa är ju om man kan vaccinera när man ändå ska till veterinären av annan anledning eller om man kan gå ihop ett gäng så att man kan dela på resekostnad osv.

700 kr inklusive resa lät väldigt billigt! Det är ju nästan ingenting för resa och administrativa kostnader när man tagit bort vad vaccinet kostar.
 
Hej!
Jag är ny hästägare och håller på med vaccinationer av pållen min.
Jag har märkt att det är helt otroligt hur mycket det kan skilja sig i kostader mellan olika kliniker i Stockholm! Till exempel skulle Sollentuna veterinärklinik ha ca 700 kr för stelkramp, hästinfluensa och reseersättning medans distriktsveterinärerna skulle ta upp emot 2000. Om jag förstått deras hemsidor rätt dvs.
Är det någon som vet vad skillnaden är? Finns det dåliga och bra vaccin mot stelkramp och hästinfluensa? Är det veterinärerna som har olika kompetens? Eller är det klinikerna som själva gissar på hur mycket folk vill betala? Jag vill så klart inte betala överpris för att vaccinera hästen men vill samtidigt inte vaccinera honom "dåligt" heller.
Vaccination är rutinjobb så jag har svårt att se att det skulle göras dåligt..
Om hästen inte står inom Sollentuna kommun tillkommer mila gift, men det gissar jag att du såg?
700 låter som ett riktigt bra pris för någon som kommer ut.
Min veterinär har väldigt bra priser och bara 2 km framkörning och jag tror jag brukar landa i närheten av det. Kan kolla när jag får fakturan..
Distriktsveterinärernas station ligger vad jag minns ganska långt från Sollentuna , och det innebär ju längre framkörningstid/avgift. Det inverkar också på priserna.
 
Hej!
Jag är ny hästägare och håller på med vaccinationer av pållen min.
Jag har märkt att det är helt otroligt hur mycket det kan skilja sig i kostader mellan olika kliniker i Stockholm! Till exempel skulle Sollentuna veterinärklinik ha ca 700 kr för stelkramp, hästinfluensa och reseersättning medans distriktsveterinärerna skulle ta upp emot 2000. Om jag förstått deras hemsidor rätt dvs.
Är det någon som vet vad skillnaden är? Finns det dåliga och bra vaccin mot stelkramp och hästinfluensa? Är det veterinärerna som har olika kompetens? Eller är det klinikerna som själva gissar på hur mycket folk vill betala? Jag vill så klart inte betala överpris för att vaccinera hästen men vill samtidigt inte vaccinera honom "dåligt" heller.
Det handlar enbart om olika prissättning och olika långa resor. Det billigaste blir att passa på om någon annan i stallet ändå ska ha ut en veterinär, gå ihop några stycken eller att åka till klinik. Å andra sidan kostar det att resa också. Men ingen veterinär ger nog dåligt vaccin eller är själv dålig på att vaccinera.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska ha stelkrampsvaccin i mars, men hästinfluensa och botulism först i september. Hur hade ni gjort? Ska jag bara...
Svar
11
· Visningar
1 205
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 563
Senast: Reville
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 769
Senast: cirkus
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 549
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp