Vaccination mot hästinfluensa

L

LuckyBoy

Har en liten fråga..
Är det riskfyllt att flytta en häst (innan han är vaccinerad mot hästinfluensa) till ett ganska stort stall, med några tävlingshästar? Kan han bli smittad fast alla hästar i det nya stallet är friska och vaccinerade?
 
En häst som är vaccinerad är inte alltid frisk egntligen, den kan vara smittbärare fast det inte märks på den eftersom den är vaccinerad. Tror dock inte det är någon fara faktiskt, men det tar ju veterinären två sekunder att ge vaccinet när den väl kommit ut till hästen så varför inte göra det innan. Min veterinär har fått komma ut till betet och stått utanför hagen och vaccinerat, inga problem alls!

/Hippo
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
833
Senast: Zevzan
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 211
Senast: warg
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp