Bukefalos 28 år!

vaccination

Tycker att man får höra olika från olika veterinärer, 3-4 dagar med lugn motion är det vanligaste. Tänk på att tempa hästen innan du gör något, en stallkompis skulle skritta ut sin häst dagen efter en vaccination och kom på efter att hon sadlat att hon skulle tempa och det var tur det, hästen hade 38,5 så den fick gå in i boxen igen...
 
De flesta veterinärer jag pratat med har sagt att de ska ta det lugnt i 3-4 dagar och tempas, definitionen av lugnt kan ju dock variera men tumregeln var att de inte ska bli svettiga under dessa dagar. Jag har fått en förklaring på det också men kan inte för mitt liv komma på varför. :o

Det är ju dock väldigt olika från häst till häst, vissa hästar märks inget på alls medans vissa sällsynta fall som till exempel min häst blir så fruktansvärt dålig av vaccinen att ridning eller motion öht är totalt uteslutet i 2 veckor. Alla veterinärer som träffat henne har blivit chockade över hur starkt hon reagerar (40 graders feber, svullnader, bölder på halsen, matvägran, frossa, allmänt jättedålig) man känner sig som en djurplågare som utsätter henne för detta varje år.:arghh:

Man känner ju sin häst och har de inte reagerat på vaccinet så bör man kunna rida på som vanligt igen dag 4. :)
 
Jag har alltid rört på min 3 dagar efter genom att jogga. Bara gå igenom alla gångarter i 20min. Inget komplicerat arbete eller jobb så han blir svettig utan bara röra lite helt enkelt :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Halmstad sportryttarförening bjöd in till en clinic med landslagsryttaren Jens Fredricson var temat unghästens utbildning. I första...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Hästnyheter När man jobbar med unga hästar kan allt hända. Under en clinic hos Halmstad sportryttarförening pratade landslagsryttaren Jens...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En bra gymnastiserande övning för den unga hopphästen är den klassiska ”fem och en halvan”. I den tredje delen från en clinic hos...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp