Vaccination.

Lilla

Trådstartare
Vaccinationen har dragit ut på tiden pga veterinär inte vill vaccinera sjukkatt.
Hann göra första vaccinationen men sen fick hon kortison och kunde inte vaccineras andra gången efter 4 veckor. Nu ska hon vaccineras efter 6 veckor och veterinären säger att det inte spelar någon roll. Men jag hittar ingenstans där det står att det är ok med mer än 4 veckor så det känns sådär. Ngn som vet?
 
Vaccinationen har dragit ut på tiden pga veterinär inte vill vaccinera sjukkatt.
Hann göra första vaccinationen men sen fick hon kortison och kunde inte vaccineras andra gången efter 4 veckor. Nu ska hon vaccineras efter 6 veckor och veterinären säger att det inte spelar någon roll. Men jag hittar ingenstans där det står att det är ok med mer än 4 veckor så det känns sådär. Ngn som vet?

Veterinären har rätt. Det går bra ändå. Utöver det har du ju inget alternativ om du vill få katten vettigt grundvaccinerad. Intervallen är en optimal rekommendation. Normalt sett vill man göra den mycket tidigare som du ju vet.

Här finns utförlig info tex: (grundvaccination av hund och kattungar med tillhörande motiveringar /förklaringar).

https://www.sva.se/globalassets/redesign2011/pdf/djurhalsa/hund/grundvacc_2009.pdf
 
Senast ändrad:
Veterinären har rätt. Det går bra ändå. Utöver det har du ju inget alternativ om du vill få katten vettigt grundvaccinerad. Intervallen är en optimal rekommendation. Normalt sett vill man göra den mycket tidigare som du ju vet.

Här finns utförlig info tex: (grundvaccination av hund och kattungar med tillhörande motiveringar /förklaringar).

https://www.sva.se/globalassets/redesign2011/pdf/djurhalsa/hund/grundvacc_2009.pdf
Ja jag vet.
Tänkte om valet var att vaccinera om. Dvs i morgon och sen om 4 veckor igen.
Har inte lyckats läsa mig till att 6 veckor skulle vara ok så därför känns det otydligt.
 
@MarieJ

Det är en rekommenderad intervall det förklaras i länken att det ändå kan finnas individuell marginal osv.

Jag gissar att möjligen kanske veterinären råder att istället ge ”1-års boostern” lite tätare - eventuellt. Prata med veterinären om det 👍
 
@MarieJ

Det är en rekommenderad intervall det förklaras i länken att det ändå kan finnas individuell marginal osv.

Jag gissar att möjligen kanske veterinären råder att istället ge ”1-års boostern” lite tätare - eventuellt. Prata med veterinären om det 👍
Har skickat till first vet för att få en åsikt från en veterinär till. På häst står det 4-6 v. Reagerar på att det inte står ngt annat är 4 v någonstans.
Vad skulle tex ske om jag skulle få för mig att ställa ut? (Inte aktuellt men intressant att veta)
 
Har skickat till first vet för att få en åsikt från en veterinär till. På häst står det 4-6 v. Reagerar på att det inte står ngt annat är 4 v någonstans.
Vad skulle tex ske om jag skulle få för mig att ställa ut? (Inte aktuellt men intressant att veta)

Återigen så om du läser exempelvis det jag delade så finns det rum gällande grundvaccination gällande lkattens skydd .

Om du ska ställa ut i framtiden får du ju läsa på om reglerna då . De är ju inte relevanta för tillfället utan just nu handlar det ju om att din katt ska få bli grundvaccinerad äntligen .

Vad du jämför med ang häst förstår jag inte riktigt . De är helt olika djur, olika sjukdomar, olika vaccin, olika intervaller, och olika regler gällande ”tävling”.
 
Jag läste den långt innan du delade den.
Men jag tycker inte att jag får svar på min fråga.

Jag anser att det är relevant att ta upp utställning eftersom att jag anser att dom reglerna dom har antagligen är dom mest korrekta.

Att jag jämför med häst är just för att det står att ett spann på två veckor är ok och att det inte står på katt. Och ingen jag har pratat med har heller hört hur det fungerar med katt.
Jag jämför alltså inte häst och katt utan tycker bara att det borde stå vilket spann som är ok om det är det.
 
@MarieJ ok 👍 Jag råder dig att prata med veterinärerna då som sagt .

Om du undrar utöver det gällande vaccinationsregler för utställning finns de ju tydliga på nätet 👍 Eller så kan du ringa med frågorna också 👍
 
@MarieJ ok 👍 Jag råder dig att prata med veterinärerna då som sagt .

Om du undrar utöver det gällande vaccinationsregler för utställning finns de ju tydliga på nätet 👍 Eller så kan du ringa med frågorna också 👍
Jag inväntar svar från first vet för att få en andra åsikt men det kunde ta upp till en vecka.
Vill att det ska bli rätt.
 
Jag inväntar svar från first vet för att få en andra åsikt men det kunde ta upp till en vecka.
Vill att det ska bli rätt.

Jag förstår att du vill det ska bli rätt, men som sagt, veterinären du redan har har gett dig korrekt svar ang grundvacc på din katt som det just nu handlar om att den får . Det är ok med några veckors diff precis som vetten sagt, och precis som länken du fått och läst själv, även redogör .

Det blir snett att istället ge en till spruta vaccin som du är inne på och misstror veterinären om. Man ska inte övervaccinera .

Om du senare vill ställa din katt får du ju kolla i förväg då att du uppfyller vaccinationerna. Det går ju då att fixa.

Varför ringer du inte bara en annan veterinär om du tvivlar och frågar,istället för att vänta på Websvar nån vecka utifrån ett Mail /mess du skickat ?
 
Senast ändrad:
Jag förstår att du vill det ska bli rätt, men som sagt, veterinären du redan har har gett dig korrekt svar ang grundvacc på din katt som det just nu handlar om att den får . Det är ok med några veckors diff precis som vetten sagt, och precis som länken du fått och läst själv, även redogör .

Det blir snett att istället ge en till spruta vaccin som du är inne på och misstror veterinären om. Man ska inte övervaccinera .

Om du senare vill ställa din katt får du ju kolla i förväg då att du uppfyller vaccinationerna. Det går ju då att fixa.
Jag tycker inte länken är tydlig nog.
Som sagt så tog jag bara en utställning som en riktlinje. Jag ska försöka se till att katten får leva innan jag funderar på nöjen.
 
Jag kommer bli sinnessjuk av detta.
Vaccinerade idag och frågade veterinären igen som fortfarande var bestämd med att det inte gjorde ngt att vaccineringen blev försenad.
Min åsikt är att hon är kunnig och kan sin sak.
Så det kändes bra. Tills svaret från first vet kom.
81150264-896D-4A51-85BB-05E1E307E64E.png
 
@MarieJ men rådet är som sagt att du frågar din egen veterinär . Precis som redan avhandlats. Litar du inte på denne utifrån svaren så ring och fråga en annan. Att via Mail få vettigt bollplank/alla tolkar varandra helt korrekt osv är så mycket mindre troligt och väldigt svårt .

En veterinär som Firstvet som utan att känna eller kunna prata med kunden, kommer ALLTID ”ta det säkra före det osäkra” så att säga och ge ett intetsägande generellt svar . De FÅR inte och SKA inte göra något annat helt enligt lag .
 
@MarieJ men rådet är som sagt att du frågar din egen veterinär . Precis som redan avhandlats. Litar du inte på denne utifrån svaren så ring och fråga en annan. Att via Mail få vettigt bollplank/alla tolkar varandra helt korrekt osv är så mycket mindre troligt och väldigt svårt .

En veterinär som Firstvet som utan att känna eller kunna prata med kunden, kommer ALLTID ”ta det säkra före det osäkra” så att säga och ge ett intetsägande generellt svar . De FÅR inte och SKA inte göra något annat helt enligt lag .
Har skickat och frågat en annan. Inväntar svar.
 
Men RING en veterinär på måndag och fråga så du kan förklara och få en dialog istället för att maila !
Jag hatar att prata i telefon. Jag har beskrivit allt i detalj och veterinären jag skickade till nu kan precis hela historien.
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 300
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
605
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp