Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Vaccination

Salama

Trådstartare
Hur länge måste hästen vila efter influensavaccination och måste det gå ett visst antal dagar innan man kan tävla efter vaccinationen också?

Tacksam för svar!

När jag har frågat veterinärer om detta har de svarat ungefär såhär:

Hästen kan reagera mot vaccinet genom att bli hängig eller rent av få feber. Då skall den vila tills den mår bra igen.

Om hästen inte reagerar, utan verkar som vanligt, kan man också rida som vanligt. Dock ingen maxansträngning på en vecka.

Jag hade personligen klassat tävling som maxansträngning (men det beror ju lite på vilken typ av tävling, samt hästens kondition), och därför inte tävlat på åtminstone en vecka efter vaccination. Jag tror dock inte att det finns någon karens på influensavaccination, dvs det är inte förbjudet att tävla.

När du vaccinerat så är det ju ett visst antal dgr som ska gå innan du får tävla, minns inte hur många det är nu...? 7 eller 10...?

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6500 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Kan man använda arnika gel på muskler dagen efter hoppträning när de vilar? Har aldrig gjort de förut, men kunde inte linimenta igår då...
Svar
3
· Visningar
430
Skola&Jobb På förekommen anledning, då vi tittar på säkerhet vid fältarbete på min arbetsplats, har en fråga om krav på vaccination väckts...
2
Svar
23
· Visningar
1 128
Hästvård Nu innan hästarna ska till sommar hagarna tas träckprov. Vi fick tillbaka våra idag, ena har 250 blodmask och den andra 450 blodmask...
2
Svar
21
· Visningar
672
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stänger av
  • Betäckningar 2021

Omröstningar