Bukefalos 28 år!

vaccination ..

L

lul

har idag vaccinerat min häst, men dock är jag 6 dagar för sent ute, dvs förra året blev han sprutad 11/10 o i år blev det 17/10. nu till min fråga. HUR hårda är dom på tävlingsbanorna? kan jag få åka hem utan att få tävla pga detta? bör jag vaccinera om? tacksam för svar!
 
De är benhårda. En dag försent vet jag folk som fått vaccinera om för.

Så, du måste vaccinera om grunden. Tyvärr. OM du inte kan få din snälla veterinär att bakåtdatera intyget *s* Dvs skriva att hästen vaccinerades för en vecka sen ;P

Annars får du tyvärr vaccinera om, de flesta arrangörer är förjädra kinkiga om de tittar i intyget och inser att hästen är 6 dagar för sent vaccinerad. Inte så mkt för att skyddet är sämre, utan för att de måste dra gränsen någonstans, och är 1 dag för sent okej så borde 2 dagar vara det, är 2 dagar okej borde tre vara det etc.
 
jo jag förstår att de måste dra en gräns .. så man här väl insett det värsta själv *lärt sig en dyr läxa nu* :) ville ändå höra lite hur det är "egentligen" hur hårda de är o så ..
 
Hej!

De är generellt VÄLDIGT bestämda vad gäller vaccinationen. Det ser ut som om du behöver vaccinera om din häst från början.

Jag har själv råkat ut för detta med en c ponny jag hade. Hon hade en gammal vaccination som "dragit ut på tiden" i två dagar. Denna vaccination gjordes långt innan jag köpte henne. På en tävling 4 år(!!) efter nekades jag start på grund av denna miss!! Jag hade faktiskt inte uppmärksammat detta tidigare och tävlat en hel massa innan. Men just denna gång var de petiga och kollade upp alla vaccinationer.
Så så noga kan de vara när det gäller vaccination och tävling!! Vi fick göra en ny grundvaccination och hela baletten innan jag kunde tävla igen...
 
Kompisen var som sagt EN dag sen. Kan visa upp vaccintyg 12 ÅR bakåt. Men icke, senaste vaccinationen var EN dag sen, bara att grundvaccinera om för att få tävla. Hon hade dock tälat på 3-4 olika platser innan, ofta kollar de inte så noga. Men vissa klubbar kollar ALLTID noga (aktuell klubb släpper inte ridhuskorten förrän de sett vaccintyg heller), och även de mer "slarviga" klubbarna har ju "drive" ibland och lusläser. Och då åker man =/
 
Var medveten om att det är fråga om falskt intygande om vet feldaterar intyget, ett allvarligt brott, mycket begärt för att hästägaren inte vaccinerat i tid.
PL
 
Jag vet (och för protokollets skull har jag aldrig bett vet bakåtdatera ett intyg, jag vaccinerar i mer än god tid). Däremot är det snart mer standard än undantag att man bakåtdaterar några dagar. Hästägarna ringer för sent (ren jädra lathet om man frågar mig. Jag VET att mina hästar vaccineras i mars, således i februari kollar jag upp exakt när och sen ringer jag vet 2 veckor innan det går ut) och veterinärerna hinner inte ut och bakåtdaterar 1-2 dagar.
 
jag har hört att det är 45 dagar efter ett år som gäller?? Är detta totalt fel då?? *halvt hysterisk här*
 
hm, det verkar verkligen vara olika på hur hårda dom är. kollade idag igenom vaccinationsintyget o förra ägaren har missat oxå, så nu är det allt bestämt att det blir till att vaccinera om, vill inte ta några risker här .. man har som sagt lärt sig en dyr läxa nu, så jag kommer ALDRIG att missa igen!
o det här med att skriva bak nån dag ska ju inte behövas, utan det är som sagt rent slarv från hästägaren att inte kolla upp ..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 278
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 242
Senast: super
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp