Vaccination

Centaur

Trådstartare
Brukar ni låta era hästar vila efteråt? Hur länge isf?
Min vet. säger att man får rida, men inte hårt....
 
Brukar passa på att lägga in vilodag precis dagen efter, skritta nästa dag och sen rida på igen, men inte rida hästan svettig första dagarna. Detta är något jag alltid gjort och har mest fortsatt med det bara för sakens skull. Vissa säger ju att hästen inte får bli svettig inom närmsta dagarna för att den då kan svettas ut vaccinet, men detta vet jag inte om det stämmer...
Sen finns det (lite mer logiskt) en del som säger att det är olika från häst till häst eftersom vissa av hästarna blir lite sjuka, eller förkylda, av vaccinet och därför bör ta det lugnt av den anledningen... Men jag vet inte säkert...

//Lilla jag :)
 
Det säger min veterinär också. Jag rider men skrittar dock bara samma dag som min häst vaccinerats.
 
min brukar få vila lr skritta a fyra dagar,sen rider jag som vanlig (såvida han inte fått feber lr nåt)
 
Min vaccinerades i lördags och fick vila då, jag tränade bara upp- och avsittning i ca 10 min. Igår tränade vi på bruksridning i stallet, det gjorde jag från marken med henne, inte speciellt ansträngande, och idag har vi ridit en tur och travat lite. Jag tar det lugnt några dagar efter, men sen rider jag som vanligt igen.
 
Jag låter hästen stå den dagen som den har vaccinerats och rider enbart i skritt dagen efter det.
 
Min brukar få vila i ca 2dagar efter vacc. sen små skritturer utan att bli svettig.
Efter 7dagar sa vet. att man kan rida normalt igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar vad ni betalat vid tandvård 2023? Räknade lite på DV:s hemsida och om det krävs större åtgärder i hästens mun skulle det landa på...
Svar
11
· Visningar
1 114
Senast: Meglio
·
Hästvård Någon som varit med om att hästen blir lös i magen på gräs? Brukar ju vara tvärtom... Att de hästar som är lösa i magen på vintern blir...
Svar
4
· Visningar
664
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 358
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 194
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp