Bukefalos 28 år!

Vaccination ?

F

Frida

Min häst har fått den första sprutan och väntar på den 2:a, min fråga är om vaccinationen är tillräckligt "full" efter den andra sprutan och om man kan åka och t.ex tävla ?

Vissa säger att den tredje sprutan måste ges innan man kan fara iväg och vissa säger att det går att åka iväg redan efter den andra, vad är det som stämmer ?
 
det räcker med grund vaccination .. du vaccinerar hästen först en gång och sen efter ca: 6 veckor och efter den andar sprutan kan du tävla din pålle!!! :)
 
En vecka (7 dagar) efter den andra får du tävla.

Ska du vaccinera för att få tävla så är det 1 spruta, och sen en till 21 - 92 (nånstans) dagar efter den första. 7 dagar efter andra sprutan får du tävla, och sen måste du revaccinera årligen.

För fullgott skydd så ger du spruta ett, sen 4 - 8 veckor efter den första tar du spruta två, sen spruta tre 6 månader efter den andra, sen revaccination var 8:e månad.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
361
Senast: __sofia__
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 782
Senast: Nixehen
·
Samhälle Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp